مديرکل پزشکي قانوني آذربايجان غربي:

امسال ۵۱۱ نفر بر اثر حوادث جاده ای استان فوت کردند

امسال ۵۱۱ نفر بر اثر حوادث جاده ای استان فوت کردند

گروه خبر:مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی گفت: امسال ۵۱۱ نفر در جاده‌های آذربایجان غربی به دلیل حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌‌اند.
به گزارش آرازآذربایجان، پزشکی قانونی یکی از سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضائیه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، که با قرار گرفتن در کنار سایر سازمان‌ها به ویژه دادگستری کل استان و اداره کل زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی برای اقامه عدالت گام برمی‌دارد.
کار در مجموعه پزشکی قانونی این استان مانند سایر مناطق کشورمان از صعوبت خاص برخوردار است، ولی با این همه کارشناسان و تلاشگران این سازمان با همه توان و ظرفیت برای پاسخگویی به مراجعه‌کننده‌ها و تکریم ارباب رجوع در حال گام برداشتن هستند.
با توجه به این موضوع که خدمت در این مجموعه یک نوع وظیفه قانونی و مسئولیت شرعی نیز قلمداد می‌شود، بنابراین پرسنل این سازمان با همه توان و تخصص وارد عرصه خدمت‌رسانی می‌شوند و از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.یک تصور غلط و نادرست نسبت به پزشکی قانونی در بین اقشار مختلف مردم و اذهان عمومی شکل گرفته است، مبنی بر اینکه در این سازمان فقط و فقط نسبت به تشریح جسد و معاینات متوفیات اقدام می‌شود حال آنکه در این اداره کل و بخش‌های مختلف آن اقدامات مختلفی در حال انجام گرفتن است.بنابراین خبرنگار ما برای کسب یک شناخت بهتر، درست و مطابق با حقیقت نسبت به این مجموعه مصاحبه‌ای را با رسول روشنی مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان غربی انجام داده است تا ضمن اشاره به عملکرد این مجموعه یک شناخت مطابق با واقعیت درباره این سازمان ایجاد شود.
* در حوادث رانندگی استان چند نفر جان خود را از دست داده‌اند؟
پزشکی قانونی آذربایجان غربی با نهادهای مختلف از جمله فرماندهی انتظامی استان و … به دلیل ماهیت کار در این مجموعه ارتباط تنگاتنگ و فشرده‌ای دارد، چرا که در این سازمان نسبت به معاینات اجساد و متوفیات نیز اقدام می‌‌شود.
از ابتدای امسال تا دی‌ماه در مجموع ۵۱۱ نفر در سوانح رانندگی مناطق مختلف آذربایجان غربی فوت کرده‌اند، به طوری که تعداد متوفیات در این زمینه با مقایسه متوفیات سال گذشته کاهش ۲۴ نفری نشان می‌دهد، که در صورت رعایت قوانین و ضوابط موجود برای کاهش چشمگیر تصادفات می‌توان اهتمام ورزید.
* امسال چند نفر مصدوم رانندگی به پزشکی قانونی استان ارجاع شده‌اند؟
براساس گزارش‌های صورت گرفته در طول ۱۰ ماه امسال بیش از ۱۹ هزار نفر مجروح ناشی از حوادث رانندگی و تصادفات جاده‌ای به مراکز پزشکی قانونی در مناطق مختلف آذربایجان غربی ارجاع شده‌اند، که از این تعداد ۶ هزار نفر مرد بوده و بقیه از بین بانوان هستند.
متاسفانه تعداد مجروحان ناشی از حوادث رانندگی امسال در مقایسه با مدت مشابه در طول سال گذشته پنج نفر افزایش یافته است، هرچند که این رقم شاید در نگاه اول اندک به نظر برسد ولی بحث بر سر یک انسان و چه‌بسا سرپرست یا تکیه‌گاه یک خانواده باشد بنابراین باید درراستای نهادینه‌سازی فرهنگ رانندگی در جامعه گام برداشته شود.
* امسال چند نفر برای معاینات سرپایی به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند؟
ده ماه امسال در مجموع بیش از ۶۴ هزار و ۶۰۰ نفر در حوزه معاینات سرپایی اداره‌کل، مراکز تابعه و شهرستان‌ها توسط پزشکان و کارشناسان این مجموعه معاینه شده‌اند تا اینکه ضمن ضمیمه کردن در پرونده فرد برای مرجع ذیصلاح ارسال شود، در این زمینه هم کارشناسان با احساس مسئولیت مضاعف وارد عمل شده‌اند.
در ادامه این بحث باید به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که در این باره بیش از ۴۵ هزار و ۲۰۰ نفر از معاینه‌شدگان مرد و بقیه زن هستند، که در این زمینه برای رعایت کردن حدود قانونی، ضوابط شرعی و اصول اخلاقی از کارشناسان زن و مرد به صورت جداگانه در هر مورد استفاده می‌شود که با حفظ تعهد اخلاقی و تخصص در این زمینه وارد عمل می‌شوند.
* به آمار اجساد معاینه شده از ابتدای سال اشاره فرمایید.
در این اداره‌کل و شهرستان‌های زیرمجموعه در پزشکی قانونی مناطق مختلف آذربایجان غربی از ابتدای سال تا بهمن‌ماه بیش از یک هزار و ۷۰۰ جسد توسط کارشناسان ما معاینه شده‌اند تا نظر کارشناسی خود را در این زمینه مشخص کرده و برای اطلاع مرجع ذیصلاح و سوال‌کننده ضمیمه پرونده کنند.
* در پزشکی قانونی استان چه بخش‌هایی وجود دارد؟
در مناطق مختلف آذربایجان غربی برای راه‌اندازی مراکز پزشکی قانونی جهت پاسخگویی به مراجعه‌کننده‌ها اهتمام شده است، به طوری که هم‌اکنون اجرای طرح‌های عمرانی مختلف در سراسر استان در دست اجرا می‌باشد.
همچنین در حال حاضر ساختمان اداره‌کل پزشکی قانونی استان مشتمل بر بخش‌ها و آزمایشگاه‌های گوناگون و سالن تشریح جسد احداث می‌شود.
* مهم‌ترین مشکل در پزشکی قانونی آذربایجان غربی را چه می‌دانید؟
با در نظر گرفتن منابع مالی موجود، امکانات و ظرفیت‌ها برای فراهم کردن بسترهای لازم جهت خدمات‌رسانی اهتمام می‌شود، اما با این همه کمبود نیروی انسانی در مراکز زیرمجموعه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به شمار می‌رود که در طول سال‌های گذشته همواره با این معضل برای خدمت‌رسانی به مردم اقدام شده است.
* پزشکی قانونی از نظر ماهیت تفاوت شایان توجهی با سایر نهادها دارد، بنابراین برای نهادینه‌سازی رویکرد تبعیت از قانون و کاهش میزان جرائم در این مجموعه فعالیت فرهنگی انجام می‌گیرد؟
در این سازمان به مناسبت بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های فرهنگی و مسابقات مختلفی برگزار می‌شود، به عنوان مثال مسابقه کتابخوانی و نقاشی بین فرزندان کارکنان اداره‌کل پزشکی قانونی استان امسال برگزار کردیم، در نهایت با اهداء لوح تقدیر و هدایایی از نفرات برگزیده تجلیل به عمل آمد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


6 + = هشت