امسال ۷۵ هزار تن سیب از آذربایجان‌غربی صادر شده است

امسال ۷۵ هزار تن سیب از آذربایجان‌غربی صادر شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال ۷۵ هزار تن سیب از این استان صادر شده و این روند با صادرات روزانه یک هزار و ۲۰۰ تنی ادامه دارد.
اکبر کرامتی روز پنجشنبه در گفت و گو افزود: ۷۰ هزار هکتار از باغ‌های استان زیر کشت سیب درختی است و از این میزان ۶۱ هزار هکتار بارور است.
وی ادامه داد: از مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب تولیدی در سال جاری، حدود ۹۰۰ هزار تن به صورت صادراتی و تازه خوری روانه بازار شده و مابقی سیب صنعتی است.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه روند خرید سیب صنعتی توسط کارخانجات استان کند است،گفت: ظرفیت و میزان جذب روزانه صنایع تبدیلی در زمینه سیب صنعتی با توجه به فرصت محدود برداشت محصول، باید افزایش یابد.
کرامتی گفت: با تسریع در جذب سیب صنعتی توسط کارخانجات محلی سیب مازاد بر ظرفیت کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی منطقه را می توان در اسرع وقت قبل از فساد به کارخانه‌های خارج استان ارسال کرد.
وی از سیب به عنوان مزیت نسبی بخش کشاورزی آذربایجان غربی نام برد و بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد سیب های تولیدی استان ارزش تازه خوری و صادرات دارد و هشت درصد سیب های تولیدی صنعتی است.
وی وضعیت هوا و وزش های باد گرم را از مهمترین دلایل ریزش سیب درختی در سال جاری عنوان کرد و افزود: امسال این شرایط موجب شده ۵۰ هزار تن میزان سیب صنعتی استان افزایش یابد و در زمینه بازار فروش آن با مشکل مواجه شویم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه استان رتبه دوم صنایع تبدیلی کشور را داراست، افزود: تاکنون ۲۹ هزار تن از سیب های صنعتی استان توسط آستان قدس رضوی و استانهای یزد و سمنان خریداری شده و مابقی نیازمند مشارکت بیشتر کارخانجات صنایع تبدیلی و سایر دستگاه های ذیربط برای جذب مازاد محصول است.
به گزارش آراز آذربایجان/ آذربایجان غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است که حدود ۵۰ درصد ان باغ سیب است. این استان رتبه اول کشور در تولید و صادرات سیب درختی را داراست.
میزان تولید سیب در آذربایجان غربی به حدود ۱.۲ تن می رسد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 5