امام جمعه ارومیه: دانشگاهیان باید جلودار مطالبه‌گری باشند

امام جمعه ارومیه: دانشگاهیان باید جلودار مطالبه‌گری باشند

آراز آذربایجان، حجت‌الاسلام و‌المسلمین ‌سید‌مهدی قریشی‌ در همایش دانشجویی «مطالبه گری منطقی و هوشمندانه» که با حضور اقشار مختلف دانشجویان دانشگاه‌های مرکز استان آذربایجان‌ غربی برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب مطالبه‌گری صحیح می‌فرمایند: یکی از الزامات مطالبه‌گری این است که مبانی اعتقادی و ایمانی خود را با حضور در مجالس عالمان دین و اخلاق مستحکم کنید. این موضوع به معنی ارتقای سطح معرفت و بهره گیری از مبانی اسلامی در راستای بیان صحیح و منطقی مطالبات است.
وی افزود: مطالبات باید همراه با رعایت شان مسئولان و نیز با رعایت اخلاق باشد. اینطور نباشد که احساس شود فردی در مسیر مطالبه‌گری دنبال خدشه‌دار کردن جایگاه و خود آن عنوان و مسئولیت است، مطالبه از عملکرد مسئولان باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در استان و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: گیر دادن بی‌مورد به مسئولان و پرداختن به حریم خصوصی و زندگی شخصی افراد مطالبه‌گری نیست، نباید این موارد با مطالبه‌گری اشتباه گرفته شود. شخصیت حقیقی و حیثیت خانوادگی یک مسئول را نباید به مفهوم مطالبه‌گری ارتباط داد. این نوع رفتارها به معنای تفتیش در زندگی و حریم خصوصی است و باید از این نوع نگاه و رفتار خودداری کرد.
وی ادامه داد: برخی با این استدالال که مردم باید همه چیز را بدانند نسبت به انتقال هر مطلبی به عموم اقدام می‌کنند. این اقدامی نادرست و غیرمنطقی است، به عنوان مثال اینکه مردم تصاویر یک تصادف وحشتناک را ببینید بر اساس کدام منطق است؟ چرا مردم باید چنین مواردی را ببینند؟ این نمایش تصاویر و خدشه دار کردن اذهان و قلوب مردم چه تاثیری بر زندگی عمومی دارد؟ در این موارد باید دقت کافی شود که مردم نیاز نیست هر چیزی را بدانند بلکه باید آنچه در جامعه نیاز است را بدانند و از آن مطلع باشند.
قریشی بیان داشت: در موضوع دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان در مباحث اجتماعی، مسئولان و مدیران دانشگاهی باید در این خصوص دقت نظر جدی داشته باشند. این نوع مطرح نشود که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی سراغ شغلی غیرمرتبط می‌روند و در نهایت به فکر شغلی دولتی باشند. باید هر دانشجو برای ایجاد شغل و نیز آغاز فعالیت کاری خود برنامه داشته باشد. این نگاه و تفکر باید از طرف مسئولان دانشگاهی تزریق شده و در راستای عمل به وظیفه خطیر دانشگاه‌ها در مسیر ساخت جامعه مبتنی بر توان بومی گام بردارند.
وی گفت: تریبون نماز جمعه، چه در سخنرانی پیش از خطبه و چه حتی قسمتی از زمان ارائه خطبه، در خدمت دانشجویان و دغدغه مندان است. مطالبات مردمی باید در تریبون نماز جمعه ارائه و بیان شود. مطالبه مردم و سخنان مردم باید در این تریبون از زبان دانشجویان، دغدغه مندان و مطالبه گران منطقی و منصف بیان شود.
نماینده ولی فقیه در استان و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی، خاطرنشان کرد: دبیرخانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نسبت به پیگیری و تشکیل شورای مطالبه‌گری دانشگاهیان و دانشجویان به منظور بهره‌مندی از نظرات، انجام مطالبه‌گری صحیح و منطقی و نیز ارتباط‌گیری درست دانشجویان با مسئولان و مدیران ارشد اقدام کنند. در هر زمان که برای حضور خود من و مسئولان احساس نیاز شد، حتما باید در میان دانشجویان و اقشار مختلف حاضر و شنونده مطالبات باشیم.
دانشگاه‌ها به سوی بیان مطالبات مردمی و رفع مشکلات مردم گام بردارند
در این مراسم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین «بهنام دلریش» دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی هم اظهار داشت: دانشجو ندای رسای جامعه و عامل محرک و قدرت یابی اجتماع است، حال این تحرک و نشاط در کجا باید نمود و ظهور یابد؟ یقینا بهترین مسیر همین مطالبه گری و ایجاد چالش در میان مسوولان به منظور اصلاح و عملمرد است.
وی افزود: مطالبه‌گری در ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان رسالت اصلی مدنظر است و بر همین مبنا هم باید هم از نظرات دانشگاهیان و اساتید و هم از ظرفیت جوانی و انقلابی‌گری دانشجویان بهره ببریم. دست یاری به سوی تمام دانشگاهیان دراز می‌کنیم تا در کنار هم رسالت مطالبه‌گری ستاد و انتظارات امام خامنه ای از دانشجویان را جامه عمل بپوشانیم.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی، گفت: تمام مسئولان و به ویژه مسئولان دانشگاهی باید خود را مکلف به پاسخگویی و قرار گرفتن در معرض مطالبه گری بدانند. اینطور نیست که فقط حرفی زده شود و تمام، باید اقناع کرد و چه راهی بهتر از دانشگاه برای اقناع عموم و به ویژه نسل جوان؟
وی ادامه داد: تشکل های دانشجویی باید در زمینه مطالبه گری و البته هدایت فکری صحیح و منطقی دانشجویان تلاش کنند. نه اینطور که دانشجو را عبد و بنده خود کنند بلکه باید مسیر و محور حرکت را تعیین کنند تا دانشجو با اصول حرکت کند.
حجت‌الاسلام دلریش، ابراز داشت: روحیه جهادی و عمل به جهاد تبیین از طریق مطالبه گری و یافتن نقاط ضعف و قوت میسر است. مدیران باید قدردان مطالبه گران واقعی و منطقی باشند.
مطالبه گری دانشجویان راهی به سوی پیشرفت دانشگاه‌ها است
«احمد علیجانپور» رئیس دانشگاه ارومیه نیر در این مراسم، در سخنانی عنوان کرد: دانشجویان باید در عرصه مطالبه گری فعال‌تر باشند چراکه با این مسیر می‌توانیم به افق روشن دانشگاه برسیم.
وی افزود: برای ساماندهی وضعیت مطالبه گری در دانشگاه‌ها، آماده راه اندازی تشکیلاتی با عنوان شورا یا قرارگاه ویژه دانشگاهیان هستیم که در این زمینه با هماهنگی و همکاری بهتر حرکت کنیم و دانشجویان بهتر بتوانند نظرات و مطالبات خود را به مسئولان دانشگاه ارائه کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۴:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


سه − = 2