تحليل آراز آذربايجان از نامگذاري سال 95

الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی

الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: برای تحقق مدل اقتصاد مقاومتی در رشد و توسعه آذربایجان غربی باید ضمن صرفه جویی و تاکید بر توان داخلی استان به سمت حذف بوروکراسی دست و پا گیر اداری به منظور جذب سرمایه گذاری و بهره مندی از مقررات صحیح اقتصادی و حذف قوانین غیرضروری و غیراقتصادی حرکت کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سال گذشته با نامگذاری سال های متمادی با سمت و سوی اقتصادی با تدبیری عالمانه بزرگترین مطالبه توده مردم از دولتمردان را حل رکود بیکاری و مشکلات اقتصادی عنوان کردند و به همه مسئولان گوشزد می کنند که باید موانع رونق اقتصادی کشور مرتفع گردد.
رهبر فرزانه انقلاب با نامگذاری سال ۹۵ با عنوان سال » اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل« چشم انداز این سال را امیدوارانه و همراه با پیشرفت و تحرک و ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی دانستند و در حقیقت با این نامگذاری مسیر حرکت مسئولان و مردم برای یک سال آینده تبیین و جهت گیری شد. رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود خطاب به ملت ایران، سال ۹۲ را نیز سال »حماسه اقتصادی« نام گذاری کرده بودند که این امر نشان دهنده اهمیت اقتصاد در کنار سیاست در تفکر رهبر انقلاب است.
از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان به حذف ریخت ‌و پاش و تکیه به توان داخلی و افزایش بهره‌‌وری اشاره کرد. همچنین ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در چند ماه گذشته و تعیین محورها و رویکردهای قوای سه گانه و در پی آن تعیین اولویت های دستگاههای گوناگون از سوی سران سه قوه ؛ لزوم عنایت بیشتر مسئولان به امر معیشت و اقتصاد مردم و خانوارها را دو چندان کرده است.
نیم نگاهی به عناوین سال های اخیر نشان می_دهد که مهمترین جهت گیری رهبر فرزانه انقلاب نیز با اولویت قرار دادن حوزه اقتصاد و پرداختن به موضوعاتی همچون عدالت، برخورد با تبعیض و توزیع ثروت های عمومی در راستای درک صحیح از تهاجم و تخاصم اقتصادی با عنایت به همان موضوع اقتصاد مقاومتی منعکس شده است.بنابراین شرایطی که امروزه در محیط اقتصادی شاهدیم ناشی از فشار تمام عیار و آشکار در اثرگذاری بر روی مقدرات اقتصادی توسط آمریکا و هم پیمانانش است که در این مسیر نقش محوری را صهیونیسم دارد.
ناگفته نماند که وابستگی به درآمدهای نفتی می تواند آسیب پذیری را بیشتر و طمع را به منظور اعمال فشار بیشتر بر کشور افزایش دهد از این رو در چهار سال گذشته تاکنون کشور تحت فشار درآمدهای نفتی و متعاقبا محدودیت در مبادلات پولی و چرخه درآمدی در سطح بین_المللی بوده است و دنیای سلطه از تمامی ابزارهای خود برای فشار اقتصادی استفاده کرده که البته در این جا نقطه مثبت این است که اگر این مرحله را با قوت بگذرانیم، ترفند نظام سلطه را خنثی کرده ایم.
بنابراین ضرورت مقاومت برای مقابله با هجمه های دشمن در حوزه اقتصاد و انواع تحریم های کالاها و شرکت های ایرانی و مهمتر از همه رد کردن فشارها و عبور از موانع ایجاد شده بر سر راه توسعه و تعالی اقتصاد ملی و اهتمام برای دستیابی به افق ۱۴۰۴ که قرار است کشور اول منطقه در اقتصاد ، سیاست، اجتماع و … شود. درک صحیح چنین شرایطی از سوی مسئولان در قوای سه گانه و اتخاذ تدابیر روشن برای پیشرفت و تعالی کشور نخستین و مهمترین ماموریت و رسالت برای تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند باشد.کارشناسان اقتصادی معتقدند که از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان به حذف ریخت ‌و پاش و تکیه به توان داخلی و افزایش بهره‌‌وری اشاره کرد.
این در حالی است که ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها نیز از اصلی‌ترین محورهای مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است که نقش مهمی در افزایش توان کشور به منظور حرکت در مرزهای گسترده دانش دارد ضمن آنکه این موضوع باعث کاهش آسیب‌پذیری جامعه در مقابل انواع تحریم‌ها می‌شود.
نظام اسلامی نیز در زمان جنگ تحمیلی همواره در ‌تحریم‌های سخت اقتصادی و سیاسی با تکیه به توان نیروهای متخصص بومی و استفاده از ظرفیت‌ها داخلی در طول ۳۷ سال بعد از انقلاب اسلامی سربلند بوده ‌است.
از سوی دیگر، اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای مقابله با فشارها و تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران است و باید با تکیه بر داشته‌های داخل و جوانان کشورمان در راستای تحقق منویات رهبری تلاش کرد و باید سعی شود هزینه‌ها کاهش و درآمد افزایش داده شود که این کار هم صرفا در قالب بسیج همگانی زیر پرچم اقتصاد و با حمایت همه‌ جانبه مسئولان قابل ‌اجرا است.اقتصاد مقاومتی یعنی کاستن از حجم واردات غیر ضروری به کشور، اقتصاد مقاومتی به این معنا است که کار بر عهده خود مردم باشد. بی گمان بهره گیری از الگوی توسعه ایرانی اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری و نگاه به افق ایران ۱۴۰۴ در مقطع کنونی تنها راه نجات و سعادت ملت ایران می تواند باشد و بر همگان لازم است با مدیریت صحیح و علمی و با برنامه_های ریزی دقیق در مسیر تحول اقتصادی کشور در این برهه حساس؛ شرایط نیل به اقتصاد برتر و پویا را جهاد گونه فراهم نمایند.
شرایط سیاسی و اقتصادی آذربایجان غربی به عنوان یک استان ویژه و قابل رشد و توسعه نیز در خود توجه است و به نظر می رسد برای دستیابی به توسعه همه جانبه می بایست به نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی رجوع کرد و مسئولان باید بر اساس تغییر شرایط کشور، مسیر حرکتی اقتصاد استان و مدل توسعه_ای آن را بر اساس نقشه راه اقتصاد مقاومتی تغییر دهند و این وظیفه ای است که هم بر دوش دولتمردان فعلی است و هم بر دوش دولت های آینده. کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به ظرفیت های بالای اقتصادی آذربایجان_غربی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی جوانان متخصص دانشگاهی؛ کاهش مقررات زاید و دست و پاگیر در دستگاههای اجرایی و واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط معدنی یکی از اصول جدی برای تولید و رشد کسب و کار است.باید برای تحقق مدل اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی ضمن صرفه جویی و تاکید بر توان داخلی استان به سمت حذف بوروکراسی دست و پا گیر اداری به منظور جذب سرمایه گذاری و بهره مندی از مقررات صحیح اقتصادی و حذف قوانین غیرضروری و غیراقتصادی حرکت کرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = هشت