الزامات اقتصادی ایجاد شهرک های صنفی تولیدی آذربایجان غربی

الزامات اقتصادی ایجاد شهرک های صنفی تولیدی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: با شرایط و وضعیت واحدهای صنعتی در استان آذربایجان غربی باید شرکت شهرک های صنعتی استان برای واحدهای صنفی تولیدی مستقر در محیط شهرها که به شهرک های صنعتی این استان نقل مکان کنند، تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرد.
نیاز به تامین مایحتاج زندگی روزمره و بازار عرضه و تقاضا از دیر باز موجب شکل گیری و گسترش گونه های مختلف مشاغل و صنایع در تار و پود شهر ها شده است. گاهی رشد قارچ گونه برخی صنوف در گذشته موجب بروز و افزایش معضلات نوین شهرنشینی اعم از آلودگی های هوا، صوتی، زیست محیطی و ترافیکی گشته است.
مشکلات پدید آمده از استقرار صنایع در محدوده شهرها به خصوص در شهرهای بزرگ بیشتر به واحد های کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه های خودرو، نجاری، آهنگری، صافکاری و نقاشی،جوشکاری و … متعلق است. این فعالیت ها از یکسو در ایجاد اشتغال، تامین کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان و کمک به رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور موثرند و از سوی دیگر در صورت عدم رعایت اصول مکان یابی و همچنین عدم بکارگیری روش های کنترل آلودگی و مزاحمت، استقرار آنها در بافت شهری مشکلات بی شماری را به همراه دارد که طبعاً برای رفع و یا کاهش این مشکلات لازم است اقدامات و مطالعات خاصی انجام پذیرد.
وجود کارگاهها و اصناف و مشاغل مزاحم شهری از جمله معضلاتی است که باعث آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و نیز بروز سد معبر در پیاده روها در شهر شده است و براساس طرحهای بالادست و استانداردهای شورای عالی معماری و شهرسازی کشور وجود این کارگاهها در سطح شهر ممنوع است و دستگاههای مربوطه بر اساس تفویض اختیار قانونی اختیار برخورد و انتقال این صنوف به خارج از شهر را دارند.
این نوع مشاغل برخی دارای سابقه تاریخی بوده و از سال ها پیش در شهر وجود داشته اند و برخی با افزایش جمعیت و گسترش محدوده شهر به تدریج داخل شهر قرار گرفته اند. در این زمینه کلیه مشاغل صنفی که آلودگی های زیست محیطی، هوا و صوتی را به دنبال دارند یا حضورشان در شهر مشکلات و خسارات زیادی در پی دارد و ماهیتاً نمی توانند از آلودگی های خود بکاهند، باید از شهر خارج شوند. اما از طرف دیگر باید توجه داشت که انتقال این واحد ها کاری بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود و نیازمند ایجاد مجتمع ها و شهرکهایی در مکان مناسب و با امکانات مکفی می باشد.
مشکلات موجود در این راه به حدی است که امروزه شاهد حضور چند هزار مشاغل مزاحم در شهرها می باشیم که هنوز خارج نشده اند. با توجه به اینکه این مشاغل هر یک حلقه های زنجیره تامین نیازها مردمند و پیرو طبیعی عرضه و تقاضا هستند، لذا تجربه نشان داده است راهکارهای مقطعی و برخورد های قهری هرچند مشکل را در نقطه ای و برای مدت کوتاهی حل می کند، اما پس از مدت کوتاهی شاهد بروز مشکل در نقطه دیگری خواهیم بود. از طرفی باید توجه داشت که توانایی مالی صاحبان اینگونه مشاغل ,و در اولویت اول صنوف آلاینده و مزاحم محدود و ناچیز می باشد و اکثر واحد ها توانایی لازم جهت انتقال سریع به مجتمع های صنفی و یا شهرکهای صنفی را ندارند.
لذا هر گونه طرح و برنامه جامع جهت ساماندهی اینگونه مشاغل مستلزم در نظر گرفتن منافع کوتاه مدت و بلند مدت صاحبان اصناف و بستر سازی جهت مشارکت آنها می باشد. صنوف آلاینده زیست‌محیطی و برخی صنوف دیگر به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری‌ها جزو مشاغل مزاحم شناخته شده و بعضا مشکلاتی را برای همسایگان و محیط اطراف خود فراهم می‌آورند و به ویژه ورودی شهرها را از لحاظ گردشگری مخدوش می‌کنند.
همچنین سختگیری‌های نیروی انتظامی مانند جلوگیری از بارگیری و تخلیهء این صنوف نیز مزید بر علت شده و این صنوف را به رفتن به حاشیهء شهرها ترغیب می‌کند.
برای ساخت شهرک‌های صنفی مهم‌ترین مساله، زمین است چرا که گاهی زمینی در اطراف شهرها، با قیمتی پایین خریداری شده اما هزینهء تغییر کاربری آن در برخی موارد حتی به ۵۰ برابر قیمت زمین می‌رسد.
این در حالی است که با شرایط و وضعیت واحدهای صنعتی در استان آذربایجان غربی باید شرکت شهرک های صنعتی استان برای واحدهای صنفی تولیدی مستقر در محیط شهرها که به شهرک های صنعتی این استان نقل مکان کنند، تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرد.
واحدهای صنفی تولیدی با استقرار در شهرک های صنعتی نیازی به مجوز شهرداری ها برای فعالیت باید نداشته باشند و شرایط برای گسترش فعالیت های واحدهای صنفی در داخل شهرک های صنعتی استان باید فراهم شود.
همچینین انتقال این واحدهای صنفی به شهرک های صنعتی کاهش آلودگی صوتی محیط زیست در شهر ها را نیز به دنبال دارد.
به نظر می رسد به منظور ساماندهی صنف های مختلف در استان آذربایجان غربی، باید با ارائه مشوق ها به سرمایه گذاران شهرک های صنفی در استان راه اندازی شود. چرا که راه اندازی شهرک های صنفی در آذربایجان غربی یکی از برنامه ها در جهت توسعه اصناف در برابر تغییر وضعیت کنونی بازار از حالت دست فروشی به حالت متمرکز صنفی است.
بخشی از صنوف موجود در استان آذربایجان غربی که اشتغال قابل توجهی هم دارند ماهیت آلایندگی دارند یا نیاز به ساماندهی و تمرکز بخشی از صنوف در محدوده‌ای مشخص وجود دارد.
از جمله این مشاغل ریخته‌گران، آبکاری‌ها، خدمات خودرویی سنگین، واحدهای پروفیل، آهن آلات و مانند آن است و امروز انتقال و خروج این واحدها از بافت شهری ضروری است که یکی از نخستین اقدامات در این زمینه ساخت مجتمع‌ها یا شهرک‌های صنفی است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


2 × = ده