اقدامات جزیره ای آفت غنی سازی اوقات فراغت

اقدامات جزیره ای آفت غنی سازی اوقات فراغت

گروه جامعه :اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان همواره مشکلی اساسی در کشور ما بوده و در حالی که بسیاری از دستگاه ها مدعی اجرای برنامه برای این اوقات طلایی هستند، ولی شواهد نشان می دهد که برنامه ای مدون در این عرصه وجود ندارد و پایش نشدن برنامه ها و اقدامات جزیره ای آفتی برای غنی سازی اوقات فراغت شده است.
در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نفر در مدارس آذربایجان غربی مشغول تحصیل و گذران روزهای پایانی سال تحصیلی هستند که با سپری شدن این روزها، اوقات فراغت این تعداد زیاد آغاز می شود ولی شواهد نشان می دهد که برای اوقات فراغت این تعداد جمعیت برنامه ریزی جامعی انجام نشده و هر کدام از ۲۸ دستگاه متولی امر به صورت جزیره ای برنامه های را آغاز و اجرا می کنند و می توان گفت که این امر مهم متولی خاص و نتیجه قابل توجهی نخواهد داشت.
با در نظر گرفتن حدود ۱۰۰ روز و در هر روز ۱۰ ساعت، صدها میلیون ساعت اوقات فراغت برای این دانش آموزان در تابستان امسال متصور است که می تواند زمانی طلایی برای آموزش ارتقای تحصیلی و مهارتی و همچنین آینده سازی برای کشور باشد.
در آذربایجان غربی نزدیک به ۶۰۰ هزار دانش آموز مقاطع ابتدایی و متوسطه در آستانه ورود به تعطیلات هستند که غنی سازی اوقات فراغت آنها نیز در فصل تابستان بسیار مهم به نظر می_رسد، هر چند این اهمیت در بسیاری موارد، از چشم مسئولان به دور است.
علاوه بر دانش آموزان که به طور معمول تا ۱۷ سال سن دارند، تعداد زیادی از دانشجویان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و حتی کارمندان نیز ایام تابستان را اوقات فراغتی برای خود می دانند و برای آن برنامه ریزی می کنند که باید به موازات این برنامه ریزی خانواده ها، دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد نیز برای آن تمهیداتی بیندیشند.
در حال حاضر در آذربایجان غربی که بخشی از کل ایران به شمار می رود، ۲۸ دستگاه اجرایی مسئولیت پرکردن و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، نوجوانان و جوانان را بر عهده دارند و باید سیاست گذاری، تصمیم گیری و اجرا کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان_غربی در راستای تنویر افکار عمومی در خصوص برنامه های سازمان های مختلف برای اوقات فراغت تابستانی امسال، از دستگاه_های اجرایی مختلف برای حضور در میزگردی دعوت کرد که برخی از آنها از حضور در این میزگرد سرباز زدند و چند نهاد نیز برنامه_های خود را در این میزگرد ارائه کردند.
هرچند که این برنامه ها نیز همچون سال های طولانی گذشته یا بخشی از برنامه های سالانه و روتین بود و یا بدون ابتکار خاصی برنامه های تابستان سال گذشته را دنبال می کرد.
*برنامه ریزی مدون و مستمر برای غنی سازی اوقات فراغت لازمه جامعه رو به پیشرفت
جواد زاهدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه باید تعریف جدیدی از اوقات فراغت داشته باشیم، گفت: با وضعیت جدید جامعه تعریف قدیمی جوابگو نیست و در کنار تعریف جدید برنامه ریزی های مدرن نیز ضروری است.وی افزود: مدت زمان آزاد بودن یک فرد از تعهدهای فردی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی که با میل خود فرد از آن استفاده می شود، تعریف یونسکو از اوقات فراغت است که ما نیز باید در راستای این تعریف حرکت کرده و در راستای غنی سازی آن حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه اوقات فراغت با درآمد رابطه مستقیم و با کار و شغل، رقابت شدید دارد اضافه کرد: رفع خستگی، تفریح و تلاش برای رشد و شکوفایی شخصیت سه هدف مهم غنی سازی اوقات فراغت به شمار می رود که عمده تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز حرکت در راستای رسیدن به هدف سوم است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین پرکردن اوقات فراغت را به دو بخش فعال و غیر فعال تقسیم کرد و ادامه داد: پرکردن فعال به نوعی با غنی سازی اوقات فراغت مرتبط است که فرد، خود در راستای انجام مهارت و یا آموزش های غیر مدرسه ای تلاش دارد ولی پرکردن غیرفعال به استفاده از مواردی نظیر تلویزیون، سینما، نگاه کردن به فیلم و گوش دادن به موسیقی و نظایر آن مربوط می_شود.
محبوب محمودزاده معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان_غربی هم در این میزگرد ساماندهی اوقات فراغت را یکی از بخش های پرداختن به این موضوع مهم در استان عنوان کرد و گفت: علاوه بر دبیری شورای ساماندهی اوقات فراغت استان توسط این اداره کل، ما سعی داریم برنامه_های تخصصی ورزشی را نیز برنامه ریزی و اجرا و زمینه حضور کودکان، نوجوانان و جوانان را در این برنامه ها فراهم کنیم.
وی افزود: برنامه های آموزشی ورزشی در طول سال در آذربایجان غربی به اجرا در می آید ولی با توجه به فرصت قابل توجه فصل تابستان این برنامه ها غنی تر، فنی تر و با فرصت بهتر ارائه می شود.
حجت الاسلام محمدباقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این میزگرد، اهمیت غنی سازی اوقات فراغت را یادآوری کرد و ادامه داد: لازم است در این حوزه برنامه ریزی های متمرکز و منسجم انجام دهیم تا نتایج بهتری را بگیریم.وی اضافه کرد: البته با توجه به اهمیت این موضوع در سالهای طولانی گذشته برنامه ریزی های خوب و در خوری در این خصوص نداشته ایم و بیشتر به رفع تکلیف و اجرای برنامه های ابلاغی فکر کرده ایم.وی اظهار کرد: به نظر می رسد اجرای طرح های غنی سازی اوقات فراغت، بیشتر اتلاف اعتبار باشد چرا که برنامه ریزی های علمی، قابل توجه و برای گروه_های مختلف در این خصوص نداشتیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان_غربی گفت: برنامه های اوقات فراغت دستگاه های مختلف در بسیاری موارد تکرار مکررات بوده و در برخی موارد، مفری برای خانواده ها برای گریز از شلوغی و جنب و جوش کودکان و نوجوانان است در حالی که این ها آسیب زا هستند.
*برنامه های اوقات فراغت دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی؛ آموزش های مهارتی و نظری در صدر برنامه ها
حجت الاسلام کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این میزگرد با اشاره به برنامه های این نهاد برای اوقات فراغت امسال گفت: آموزش های شعر سرایی و داستان نویسی، موسیقی، بازیگری، رایانه، خوشنویسی طراحی و نقاشی، فیلمنامه نویسی، روخوانی تفسیر، حفظ، تجوید و صوت و لحن قرآن آموزش احکام، برگزاری اردوهای ورزشی محافل انس با قرآن و زیارت عاشورا و توسل از جمله این برنامه ها به شمار می رود.
وی افزود: سال گذشته بیش از ۸۰ هزار نفر از برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه ها بهره مند شدند که امسال سعی داریم این تعداد را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر برنامه های این اداره کل، دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی هم اقداماتی در راستای غنی سازی اوقات فراغت تمهید کرده که در بیش از ۹۰۰ کانون در سراسر استان به اجرا در می آید.
زاهدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی هم در تشریح برنامه_های این نهاد برای تابستان امسال اظهار کرد: ما برای کودکان و نوجوانان شش تا ۱۷ سال ۴۲ فعالیت آموزشی و مهارتی تخصصی مختلف در نظر گرفته ایم که شامل قصه گویی شعرخوانی، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین تولید کاردستی، بازی و سرگرمی، برگزاری اردوهای مختلف، نقاشی، خوشنویسی سفالگری، سرود، فیلمسازی، هنرهای دستی و آشنایی با قرآن، احادیث و احکام می شود.وی با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز فراگیر برای کودکان با نیازهای جسمی خاص در ارومیه در سال گذشته ادامه داد: عضوگیری و آموزش در این مراکز رایگان است و آماده پذیرش از همه واجدان شرایط هستیم.وی گفت: پنج مرکز سیار آموزش روستایی و یک مرکز شهری سیار در آذربایجان غربی داریم و دو مرکز سیار روستایی نیز در دست راه اندازی داریم که از ظرفیت این مراکز نیز در تابستان امسال بهره مند می شویم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی از برگزاری دوره آشناسازی کودکان و نوجوانان استان با تاریخ ایران و منطقه با حضور در موزه ها در سال جاری خبر داد و افزود: علاوه بر آن، در نظر داریم نخستین موزه تخصصی کودک ایران را در استان راه اندازی و کتابخانه مرجع را برای استفاده مربیان کانون در محل اداره کل تجهیز کنیم.
محمودزاده معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم در این خصوص ایجاد سلامت و نشاط و شادابی با استفاده از ظرفیت های ورزشی را از اهداف این اداره کل عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات ما، اجاره اماکن ورزشی به بخش خصوصی و عدم وجود توان برای استفاده از ظرفیت سالن های ورزشی استان برای آموزش ورزش به نوجوانان و کودکان است که ما را ناگزیر به استفاده از شهریه خانواده ها در این خصوص کرده است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مهمترین اهداف ما شناسایی استعدادها و پرورش آنها با استفاده از فرصت آموزشی تابستانی است که البته در این بخش نیز مشکلاتی داریم.
وی از فعالیت ۵۰۰ هیات ورزشی استانی و شهرستانی در آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت این هیات ها بتوانیم بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در استان تحت پوشش آموزش رشته های مختلف قرار دهیم.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی همچنین بر استفاده از توان سازمان های مردم نهاد برای غنی سازی اوقات فراغت تابستانی امسال تاکید کرد و گفت: گردشگری، آموزش های اجتماعی، آموزش های بخش سلامت، آموزش های قرآنی و استفاده از این ظرفیت برای مبارزه موثر با مواد مخدر از جمله زمینه های کاری این تشکل های غیردولتی است.
*نبود پایش مستمر و سالانه، عامل مهم اثربخش نبودن برنامه های غنی سازی اوقات فراغت؛
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، حجت الاسلام کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه اثربخشی برنامه_های غنی سازی اوقات فراغت در استان پایش نشده و برای خود ما هم معلوم نیست گفت: اشکال اصلی اجرای برنامه ها در این بخش این است که پایش نمی شود و ستاد غنی سازی اوقات فراغت هم امری ظاهری است و اقدامی در خصوص ارزیابی عملکرد دستگاه های مختلف نمی بینیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


8 × پنج =