افکار منفی را کنار بگذارید

افکار منفی را کنار بگذارید

گروه اجتماعی:مثبت اندیشی و مقابله با موج افکار منفی نه تنها می تواند از نظر روحی حس و حال بهتری به شما بدهد که حتی از نظر جسمی هم به نفع تان خواهد بود و می تواند به بهبود سلامت تان کمک کند. پس بهتر است نوع نگاهتان را نسبت به زندگی تغییر دهید تا نتیجه اش را هم ببینید.
*پرسشی قدیمی ولی مهم
شما نیمه پر لیوان را می بینید یا نیمه خالی آن را؟ اگر از شما بپرسند لیوان تان پر است یا خالی چه پاسخی خواهید داد؟ اگر می خواهید پاسخ این پرسش را پیدا کنید، خیلی دقت داشته باشید چون پاسخی که به این پرسش ساده و قدیمی می_دهید، می تواند نشان دهنده شخصیت شما و طرز نگرش تان نسبت به زندگی باشد. در ضمن، پاسخ تان نشان می دهد شما انسانی مثبت اندیش هستید یا منفی نگر و به همین دلیل حتی می تواند بر وضع سلامت جسم و روح تان هم تاثیر بگذارد.
در واقع، تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده و نشان داده است، ویژگی های رفتاری انسان مانند خوش بینی یا بدبینی می تواند بر جنبه های مختلف زندگی فرد اثرگذار باشد.
به عنوان نمونه، تفکر مثبت که به طور معمول با خوش بینی همراه است، می تواند به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات در کنترل استرس مورد توجه قرار گیرد. از طرفی هم اگر فرد بتواند استرسش را به درستی کنترل کند، از نظر جسمی نیز به نفعش خواهد بود.
البته اگر تا الان به بدبینی عادت کرده اید و فکر می کنید نمی توانید افکارتان را تغییر دهید، خیلی ناامید نباشید، چون مهارت های ایجاد تفکر مثبت می تواند به شما کمک کند تا زندگی تان را تغییر دهید و طور دیگری به اتفاقات اطراف تان نگاه کنید.
*مثبت یا منفی؟
بعضی وقت ها ممکن است به اشتباه فکر کنید آنهایی که مثبت اندیش هستند و فقط به نکات و موضوعات مثبت زندگی توجه می کنند، درک صحیحی از زندگی ندارند. در صورتی که تفکر مثبت به این معنی نیست که خودتان را فریب دهید و اتفاقات ناخوشایند زندگی را به کلی نادیده بگیرید، بلکه تفکر مثبت یعنی این که در شرایط نامناسب و سخت زندگی با روشی مثبت و سازنده پیش بروید و بهترین تصمیم ها را بگیرید. پس در این مواقع باید طوری تصمیم گیری و براساس آن عمل کنید که گویی بهترین ها اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه منتظر هیچ اتفاق بدی نیز نخواهید بود.
از طرف دیگر، تفکر مثبت معمولا با حرف های ذهنی ما شروع می شود؛ حرف هایی که هیچ وقت به کسی گفته نخواهد شد و به شکل افکاری بی پایان در ذهن ما می چرخد و همیشه هم حضور دارد، اما این افکار می تواند مثبت یا منفی باشد و هر چه تعداد افکار مثبتی که در ذهن جریان دارد، بیشتر شود نگرش شما هم نسبت به زندگی و شرایطی که دارید، بهتر خواهد بود. در مقابل، کسانی که دائم با افکار منفی درگیر هستند، انسان هایی بدبین و منفی نگر شناخته می شوند و همین موضوع نشان می دهد باید بیشتر مراقب افکاری باشیم که دائم در ذهن مان حضور دارد و با ما زندگی می کند.
*چرا باید مثبت اندیش باشیم؟
اگر فکر می کنید افکار مثبت و منفی تاثیری در زندگی تان ندارد، باید بدانید متخصصان و پژوهشگران، تحقیقات زیادی در این مورد انجام داده و براساس نتایجی که به آن رسیده اند، می گویند تفکر مثبت و خوش بینی در زندگی بر سلامت روحی و جسمی فرد اثرات زیادی می گذارد. برای همین هم توصیه می شود تا جایی که امکان دارد، با افکار مثبت زندگی کنید و طرز نگاه تان را نسبت به زندگی تغییر دهید.براساس این مطالعات، کسانی که خوشبین هستند و بیشتر به موضوعات مثبت زندگی توجه می کنند، طول عمر بیشتری دارند و کمتر با مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب روبه رو می شوند. علاوه بر اینها، احتمال بروز بیماری های جسمی مانند مشکلات قلبی هم در این افراد کمتر است. آنها می توانند بهتر از دیگران با عوامل استرس زا و شرایط سخت زندگی بسازند و در نتیجه کمتر صدمه می بینند. البته محققان هنوز به درستی نمی دانند چرا چنین اتفاقی می افتد ولی مشخص است تفکر مثبت زندگی، افراد را به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار می دهد.
*افکار منفی را تشخیص دهید
اگر هنوز نمی دانید افکار تان مثبت است یا منفی، نگاهی به این موارد بیندازید تا بهتر بتوانید واقعیت را تشخیص دهید:
یکی از مشخص ترین انواع افکار منفی این است که جنبه های مثبت اتفاقات مختلف زندگی را نادیده بگیرید و فقط به موضوعات منفی فکر کنید. برای مثال، روزی که در محل کارتان همه چیز بخوبی سپری شده و دیگران از کار خوب شما تعریف کرده اند، ممکن است با تاکید و تمرکز بیش از حد بر کارهای باقیمانده، حس خوب را از خودتان بگیرید و به جای آن مشغول سرزنش خود شوید. در این مواقع، مطمئن باشید افکار ذهنی تان منفی است و در نتیجه تاثیری منفی هم بر زندگی شما می گذارد.
بعضی ها هم عادت دارند برای هر اتفاق بدی، خودشان را مقصر بدانند و همین وضع باعث شکل گرفتن افکار منفی در زندگی شان می شود. مثلا وقتی مهمانی دوستانه ای که داشتند، به هم می خورد شاید آنها فکر کنند بقیه نمی خواستند روزی را با آنها بگذرانند و برای همین ترجیح داده اند برنامه به کلی عوض شود. بنابراین به همین سادگی، تغییر برنامه مهمانی را به خودشان ربط می دهند و از این موضوع ناراحت می شوند.عده دیگری هستند که همیشه به اتفاقات بد فکر می کنند و منتظر بدترین ها می مانند. در نتیجه طبیعی است کوچک ترین ناراحتی را هم به شکلی افراطی و بزرگ ببینند و تحت تاثیر آن قرار بگیرند.
*مثبت اندیشی را تمرین کنید
اگر تا به حال فقط اتفاقات بد و منفی زندگی را می دیدید و به آنها توجه می کردید، نباید انتظار داشته باشید یکشبه همه چیز به بهترین شکل تغییر کند. البته خوشبختانه این تغییر غیرممکن هم نیست، یعنی با تمرین می توانید بتدریج طرز فکر و نگاه تان را نسبت به زندگی عوض کنید. زمانی که بتوانید به این هدف برسید، با عوامل استرس زا و موقعیت های سخت هم بهتر کنار خواهید آمد و زندگی آرام تری را تجربه خواهید کرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۲ ب.ظ

دیدگاه


شش × 2 =