افکار عمومی آذربایجان نسبت به تخریب زنبیل داغی حساس است

افکار عمومی آذربایجان نسبت به تخریب زنبیل داغی  حساس است

گروه گزارش : آذربایجان‌غربی به دلیل منابع طبیعی فراوانی که دارد سالانه میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود و کوه زنبیل یکی از این منابع طبیعی است.
تاریخ و منابع طبیعی هر منطقه برای مردمان خود مهم است و سعی دارند در حفظ این منابع بسیار بکوشند و همچنان دوست دارند دیگران نیز به ارزش‌های آن‌ها احترام بگذارند.
چشمه‌های متعددی با خواص درمانی بسیاری در آذربایجان‌غربی قرار دارد که یکی از این چشمه‌های آب معدنی با خواص درمانی بسیار چشمه آب معدنی کوه زنبیل است.
آذربایجان‌غربی جزو مناطقی است که آثار طبیعی و باستانی بسیاری دارد و کوه زنبیل نیز یکی از این منابع است.در یک کیلومتری دریاچه ارومیه در دهستان نازلو چای کوهی به نام زنبیل وجود دارد که چشمه‌های آب از دامنه‌های شرقی این کوه و شرق سپرغان نشأت می گیرد که یکی از چشمه‌های به چشمه کوه زنبیل معروف است. این چشمه در فاصله تقریبی ۳۶ کیلومتری از شمال شرق ارومیه قرار دارد .
حوضچه‌‌ای دایره شکل که قطر تقریبی آن حدود دو متر و عمق آن نیز بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر است و از کف این چشمه به صورت مداوم گاز خارج می‌شود که به وضوح قابل مشاهده است و آب آن دمایی ولرم دارد و نکته جالب آن است که در تمام طول سال تقریبا دمای آب چشمه ثابت باقی می‌ماند.مردم محلی اطراف این چشمه را با سنگ‌ها دست چین کرده‌اند و روی سنگ‌ها آثاری از رسوب آهن به چشم می‌خورد و به گفته افراد در هر ثانیه حدود ۱۰ لیتر آب از این چشمه خارج می‌شد اما در حال حاضر این مقدار به دلیل خشکسالی‌های اخیر بسیار کاهش یافته است.مواد معدنی بسیاری مانند سولفات، بی کربنات کلسیک و منیزیم آهن‌دار در آب این چشمه یافت می‌شود.بر طبق نظر بومیان منطقه آب چشمه برای درمان درهای مفصلی و مشکلات پوستی بسیار موثر است.در حال حاضر برخی افراد به هر دلیلی اقدام به تخریب این محیط کرده‌اند و حتی در وهله اول برداشت از این کوه موجب ریزش و ایجاد گرد وغبار و مسدودی جاده ارومیه – تبریز شد و اگر این روال ادامه داشته باشد می‌تواند خطرات بسیاری برای شهروندان داشته باشد.
نزدیکی چشمه زنبیل به دریاچه ارومیه سبب شده تا گردشگران از این چشمه طبیعی و مزایایش نیز بهره ببرند پس در نتیجه تمام مردم باید در حفظ این ارزش طبیعی که یکی از نمادهای شهر ارومیه است کوشا باشند و از تخریب آن خودداری کنند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باریش نیوز، لازم به ذکر است حفاظت از منابع طبیعی به حدی حساس است که حتی مقامات عالی استان نیز از پیگیری موضوع خبر می‌دهند و نمی‌خواهند هیچ اقدام نادرستی در این زمینه انجام شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۹:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 2 =