افول صنعت مس وقتی به هنر بهایی داده نمی‌شود

نصیبه نیک‌زاد
گروه گزارش: با وجود فواید فراوان ظروف مسی در سلامتی اما هم اینک صنعت مس در کشور با مشکلات فراوانی از جمله کاهش فروش با توجه به عدم ثبات قیمت آن، نبود خلاقیت در طراحی ظروف، عدم آموزش به فلزکاران و اهمیت ندادن به صنعت توسط مسئولان اشاره کرد.
در زمان گذشته از مادربرزگ‌های خود بارها شنیده بودیم که قدیمترها برای پخت و پز غذا از ظروف مسی استفاده می‌کردند و حتی به خاطر خاصیت ضد میکروبی آن، آفتابه‌ها و نیز لگن‌های حمام هم مسی بوده و مصرف مس در بین خانواده‌ها بسیار رایج بود.
گذشتگان ما به خاطر فواید بسیار ظروف مسی، دچار کمبود آهن نبوده و از ریزش مو رنج نمی‌بردند و علاوه بر آن، آرامش اعصاب و روان آنها از امروزی‌ها بیشتر بود و سلامتی جسمانی و طول عمر بیشتری داشتند.
نقش ظروف در سلامتی بسیار مهم است چرا که پس از یک دوره کاهش و استفاده از ظروف مسی و اشباع بازار تفلون و استیل، عوارض کمبود مس در بدن بسیاری از مردم خود را با انواع کم خونی، افسردگی و خواب‌آلودگی، نارسایی‌های کلیوی، درد مفاصل، مشکلات پوستی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها خود را نشان داد.
در سالیان گذشته، ظروف مسی بار دیگر در بازار مصرف افزایش یافته و مردم بیش از پیش به اهمیت مصرف این ظروف پی برده‌اند اما در راه صنعت مس مشکلاتی وجود دارد.
در این رابطه یکی از فروشندگان ارومیه‌ای که ظروف مسی و برنجی را به فروش می‌رساند می‌گوید: هم اکنون با توجه به آگاهی بیش از پیش مردم به فواید ظروف مسی، استقبال از آن افزایش یافته و مردم به این نتیجه رسیده اند که برای سلامتی خود باید به نقش ظروف اهمیت فراوانی دهند.
این فروشنده افزود: اما متاسفانه آموزش چندانی به صنعت‌گران داده نمی‌شود و باید سازمان صنعت، معدن و تجارت کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را برای صنعت‌گران برگزار کند.وی به چند نمونه از ظروف مسی ساخت کشور ترکیه که همراه با محصولات داخلی به فروش می‌رساند اشاره کرد و گفت: آلیاژ مس کشور ترکیه پایین‌تر از ایران است و برای همین ارزان‌تر و کیفیت محصولات آنان نیز پایین‌تر است در حالی که آلیاژ مس ایران بیشتر بوده و در محصولات ایرانی از طرح‌های قدیمی استفاده شده است.
این فروشنده افزود: ترکیه‌ای‌ها به ظاهر ظروف خود اهمیت بیشتری داده و از طرح‌های جدید و جذاب استفاده می‌کنند و برای همین بهتر از ایران به فروش می‌رسد برای همین باید کلاس‌های آموزشی برای صنعت‌گران ارومیه‌ای و حتی کشوری برگزار شده و ظروف ساخت داخل نیز از خلاقیت و نوآوری در طرح‌ها بهره ببرد. یکی دیگر از فروشندگان مس در بازار قدیم ارومیه که خود یک فلزکار است با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه صنعت در کشور و به تبع آن در شهر ارومیه از بین رفته است گفت: متاسفانه از این صنعت، حمایت خاصی نشده و باید در کشور احیاء شود.وی می افزاید: باید از استان زنجان و یا سایر شهرهایی که صنعت مس در آنها، زنده‌تر و پویاتر از ارومیه است، استاد آورده و برای جوانان این شهر آموزش دهند چون به نظر من آبادانی یک مملکت با صنعت گران آن است.
این فلزکار قدیمی تصریح کرد: باید دروس مربوط به صنعت و به ویژه مس در دانشگاه‌ها تدریس شده و جزو واحدهای درسی شود چون اگر یک جوان، این حرفه را بیاموزد هیچ وقت بیکار نشده و می‌تواند خرج آن را درآورد.
وی به ذکر یک خاطره می‌پردازد و می گوید: روزی یکی از همشهریان ارومیه‌ای که سالها در خارج از کشور زندگی کرده بود، وقتی به بازار ارومیه آمد و این صنعت رو به مرگ را دید، رسما شروع به گریه کرد و گفت در ایران، صنعت از بین رفته است.
این فروشنده و فلزکار با تاکید بر اینکه در ایران اهمیتی نیز به صنعت و هنر داده نمی‌شود بیان کرد: روزی یک مشتری، قندان مسی آسیب دیده خود را نزد من آورد تا ترمیمش کنم، پس از اینکه بنده دوباره با هنر خود، آن را خلق و زنده کردم، از جیبش یک اسکناس دو هزار تومانی و یک اسکناس پنج هزاری درآورد و گفت، کدام به به عنوان حق الزحمه بدهم؟!
یکی دیگر از فروشندگان ظروف مسی که همه اقلامش را از زنجان و اصفهان و ترکیه آورده است می‌گوید: مردم در اوایل سال و حتی سال گذشته استقبال بیشتری از خرید ظروف مسی انجام می‌دادند اما هم اکنون با گران شدن آن، فروش آنها تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.
وی می افزاید: ترک‌ها معمولا در ساخت محصولات خود خلاقیت بیشتری از ایرانی‌ها داشته و برای همین و با وجود کیفیت پایین محصولات آنها، اما چون قیمت ارزان‌تر و ظاهر جذابتری دارد، فروش آنها در برخی مواقع بیشتر است.این فروشنده تصریح کرد: هم اکنون قیمت مس همانند طلا گران شده که نباید اینچنین باشد و باید دولت کنترل بیشتری در بازار داشته باشد چون مردم در فشار اقتصادی شدیدی بوده و توان خرید ندارند و از یک سو نیز با گران شدن یک محصول، بازار فروش کاهش یافته و ما هم ضرر می کنیم.
یکی دیگر از فروشندگان ظروف مسی که او نیز در بازار قدیم ارومیه مشغول کار بوده و جزو فروشندگان قدیمی است می گویند: باید دولت، قیمت‌ها را ثابت نگاه دارد چون در سال گذشته که قیمت ها به نسبت ثابت بود، شاهد فروش بیشتر این محصولات بودیم.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس ، وی می افزاید: حتی توجه به ثبات قیمت باعث می شود تا رقابت در بازار به وجود آمده و بازار فروش بیشتر شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵ ب.ظ

دیدگاه


3 − یک =