افطارهای رمضان؛ لقمه‌ای در دهان، کنترلی در دست

افطارهای رمضان؛ لقمه‌ای در دهان، کنترلی در دست

گروه اجتماعی:تقارن و هم‌زمانی ماه مبارک رمضان با روزهای گرم تابستان و تعطیلی مدارس و همچنین افزایش اوقات فراغت خانواده‌ها، سبب شده که رسانه? ملی، به خصوص در این سال‌های اخیر نقش مهمی در پر کردن این اوقات روحانی داشته باشد. به همین منظور صداوسیما در این سال‌ها تلاش کرده است که برنامه‌های مناسبتی جذابی را تولید و پخش کند تا بتواند اوقات خوشی را برای مخاطبان در ماه رمضان رقم بزند. در این بین سریال‌های مناسبتی همواره جزء مهم‌ترین برنامه‌های سیما در ماه مبارک بودند و بینندگان هم علاقه? خاصی به تماشای این سریال‌ها از خود نشان دادند.
نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که صرف پخش یک سریال در بهترین ساعات ماه مبارک رمضان که خانواده‌ها در کنار هم جمع هستند و بهترین سرگرمی برای پر کردن اوقات فراغتشان یک سریال خوب است، ضامن پربیننده بودن آن نیست. سریال‌های »دودکش« و »مادرانه« در سال گذشته و همچنین »خداحافظ بچه« و »پنج کیلومتر تا بهشت« و »روز حسرت« و »بزنگاه« در سال‌های دور‌تر جزء آثاری هستند که مورد استقبال مخاطبان در تابستان‌هایی با طعم ماه مبارک رمضان قرار گرفتند و البته این تعداد سریال پرمخاطب در قبال آثار متعدد ساخته شده، به هیچ وجه نمی‌تواند مهر تاییدی بر کارنامه? مدیران سیما باشد.امسال هم تلویزیون سریال‌های متعددی را برای رمضان تدارک دیده که مهم‌ترین و احتمالا پرمخاطب‌ترین این آثار »مدینه« به کارگردانی »سیروس مقدم« است. در کارنامه? این کارگردان مطرح و کاربلد که تا پیش از این سریال‌های »اغما« و »روز حسرت« را در ماه رمضان سال‌های ۸۶ و ۸۷ برای شبکه? یک ساخته بود، تقریبا هیچ اثری وجود ندارد که ببیندگان از آن استقبال نکرده باشند و همین موضوع به خصوص بعد از ساخت سه‌گانه? »پایتخت« توسط مقدم باعث شده که انتظارات از وی بالا رفته باشد و مردم توقع دارند که امسال هم یک سریال جذاب را به نام »مدینه« از تلویزیون تماشا کنند. این سریال درباره? زندگی قهرمانانه? زنی به نام »مدینه« است که پس از فوت همسرش، »جهان« می‌خواهد به همراه پسر خوانده‌اش کارخانه جهان را به بهترین شکل ممکن اداره کند، اما همسر اول جهان مانع جدی اوست. نویسندگی این اثر بر عهده? »سعید نعمت‌الله« است که تا کنون آثار مشترک متعددی را -مانند »رستگاران« و »زیرهشت« – با مقدم تجربه کرده. »پریوش نظریه«، »شبنم مقدمی« »مهرداد صدیقیان«، »آناهیتا افشار«، »مجید صالحی«، »بهزاد فراهانی«، »آتیلا پسیانی«، »مهدی سلطانی«، »رضا رویگری«، »مریم بوبانی«، »لیندا کیانی«، »مهرداد ضیایی«، »مریم کاویانی« و »اسماعیل سلطانیان« بازیگران اصلی »مدینه« را تشکیل می‌دهند. گفتنی است این سریال با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و خانواده‌های شهدا از دو ماه پیش کلید خورد و فیلمبرداری آن همچنان ادامه دارد.بعد از »مدینه« سریال مناسبتی شبکه سه با نام »هفت‌سنگ« شانس بالایی برای جذب مخاطب دارد.
»علیرضا بذرافشان« که کارگردانی سریال »نابرده رنج« در کارنامه? او دیده می‌شود، اولین اثر مناسبتی خود را امسال روی آنتن می‌برد. البته گفته می‌شود که »هفت‌سنگ« یک سریال مناسبتی نیست و قابلیت پخش در سایر ایام سال را نیز دارد، اما از آنجایی معاون سیما اصرار داشت که یک اثر طنز بلافاصله بعد از افطار پخش شود، این سریال به عنوان سریال رمضانی شبکه سه انتخاب شد.
همچنین پخش زنده? مسابقات فوتبال جام‌جهانی باعث می‌شود که در برخی از روز‌ها »هفت سنگ« دیگر اولین سریال مناسبتی پخش شده از تلویزیون بعد از افطار نباشد و همزمانی پخش این سریال با تعدادی از مسابقات فوتبال، باعث می‌شود که زمان نمایش »هفت‌سنگ« به تعویق بیفتد که این موضوع می‌تواند به این سریال ضربه بزند. این مجموعه روایتگر زندگی سه خانواده به صورت موازی و طنز است که در آن بازیگرانی نظیر »مهدی سلطانی«، »سعید پورحسینی«، »الهام پاوه‌نژاد«، »بهنام تشکر« »شبنم مقدمی«، »فرناز رهنما« و »ارسلان قاسمی« به ایفای نقش پرداختند که حضور همزمان »مهدی سلطانی« و »شبنم مقدمی« به عنوان بازیگر در دو سریال ماه رمضان امسال، یعنی »مدینه« و »هفت‌سنگ« از نکات قابل توجه است.حال باید منتظر ماند و دید که این دو سریال مطرح تلویزیون در ماه مبارک رمضان می‌توانند رضایت مخاطبان را بدست بیاورند و کارنامه? نه چندان درخشان تلویزیون در ساخت سریال‌های مناسبتی ماه رمضان به خصوص در ایام تابستان را تعدیل کنند و یا مخاطبان ترجیح می‌دهند که به تماشای فوتبال‌های جام‌جهانی بنشینند.علاوه بر سریال‌های مناسبتی همواره ویژه برنامه‌های مخصوص افطار تلویزیون هم مخاطبان فراوانی داشته‌اند و مدیران شبکه‌های مختلف همواره سعی کرده‌اند که برنامه‌های جذابی که دارای حال و هوای معنوی مخصوص افطار هستند را به روی آنتن شبکه‌های خود بفرستند.
در این بین با اطمینان می‌توان گفت که برنامه? »ماه عسل« شبکه? سه موفق‌ترین برنامه? افطار سال‌های اخیر تلویزیون بوده است و »احسان علیخانی« مجری محبوب سیما، امسال هم با اجرای »ماه عسل« قبل از افطار مهمان خانه‌های روزه‌داران خواهد بود. علیخانی که به اذعان خودش سال به سال پخته‌تر شده و تجارب بسیاری را پس از سال‌ها مجری‌گری کسب کرده است، سال گذشته یک برنامه? کم‌نقص را اجرا کرد و همین امر باعث شد که توقعات از »ماه عسل« امسال بسیار بالا باشد. البته قطعا ترکش‌های مسابقات جام‌جهانی به این برنامه هم برخورد کرده و علیخانی که همواره از کمبود وقت برای مصاحبه با مهمان‌هایش رنج می‌برد، امسال با این مشکل بیشتر دست و پنجه نرم کرده است.
اما »ماه عسل« تنها برنامه? جذاب افطار تلویزیون امسال نخواهد بود و شبکه? قرآن برنامه‌ای متفاوت با نام »ضیافت« را تدارک دیده است که در نوع خود می‌تواند بسیار جذاب باشد. در این برنامه از بستگان و فرزندان علمای بزرگی چون »آیت ا… فاضل لنکرانی« »علامه محمد تقی جعفری« »علامه امینی« و »استاد حسن صبحدل« دعوت شده تا در برنامه حضور پیدا یافته و پیرامون علمای بزرگی که تا به حال کمتر راجع به آنان سخن به میان آمده، صحبت کنند. همچنین در این برنامه هر شب یک مستند پیرامون یکی از افراد فعال در حوزه? قرآن و معارف پخش شود. تهیه‌کننده? »ضیافت« پیرامون تفاوت برنامه‌اش با »ماه عسل« گفته: سعی داریم همانطور که مخاطبان از برنامه »ماه عسل« الگو می‌گیرند، امسال با تماشای برنامه »ضیافت«که راه بندگی و روش سلوکی زندگانی بزرگان بوده از این برنامه درس بگیرند و آن را مورد بررسی قرار دهند. این برنامه با اجرای »سید وحید مرتضوی« و »کتایون درویشی« ساعت ۱۹ ویژه افطار از شبکه قرآن پخش می‌شود.اما در بین تمام این برنامه‌های مناسبتی فراوانی که تلویزیون برای مخاطبان تهیه کرده است، یک جای خالی بزرگ دیده می‌شود.
ویژه برنامه? سحرگاهی »سمت خدا« که سال گذشته با استقبال فراوان مخاطبان همراه شد امسال جایی در جدول پخش برنامه‌های شبکه سه ندارد. این در حالیست که اختلاف سلیقه? مدیران صداوسیما با کار‌شناسان و تهیه‌کننده? پرمخاطب‌ترین برنامه? مذهبی تلویزیون در ماه‌های اخیر باعث شد که این برنامه تا مرز تعطیلی پیش برود. اما ظاهرا این اختلافات هنوز به طور کامل برطرف نشده و همین امر باعث شده که »سمت خدا« دیگر به صورت ویژه برنامه? سحرگاهی از شبکه? سه پخش نشود.به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا تدابیر مدیران و برنامه‌سازان صداوسیما برای جذب مخاطب در روزهای گرم تابستانی ماه مبارک رمضان کارساز خواهد بود یا خیر.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


9 + شش =