افزایش یکطرفه تعرفه واردات ترکیه هندوانه کاران ایرانی رامتضرر کرد

افزایش یکطرفه تعرفه واردات ترکیه هندوانه کاران ایرانی رامتضرر کرد

آراز آذربایجان – رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: افزایش یک طرفه تعرفه وارداتی از سوی کشور ترکیه موجب متضرر شدن هندوانه کاران ایرانی شد.
حسین محمدجانی در خصوص افزایش تعرفه واردات و نیز معطلی بار صادراتی هندوانه ایران در گمرک وان ترکیه افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های زیاد برای صادرات هفت هزار تن هندوانه صادراتی ایران در گمرک وان ترکیه به دلیل افزایش تعرفه وارداتی معطل مانده است.
وی با بیان اینکه افزایش سه برابری تعرفه وارداتی به صورت یک طرفه از طرف کشور ترکیه موجب معطلی واگن‌های صادراتی حاوی هندوانه در گمرک وان ترکیه شده است گفت: بیش از ۷ هزار تن هندوانه توسط تجار ایرانی به ترکیه از طریق ریلی صادر شده است که با افزایش سه برابری تعرفه واردات هندوانه در ترکیه، میلیاردها تومان زیان دیدند.
محمدجانی با بیان اینکه به دلیل معطلی بیش از اندازه واگن‌های حاوی بار هندوانه امکان بازگشت این محصول و توزیع آن در داخل کشور وجود ندارد ادامه داد: این موضوع از طریق مقامات دو کشور در حال بررسی است.
محموله هندانه صادراتی متعلق به بخش جنوب و جنوب شرق کشور است.
امسال در پی افزایش تعرفه واردات از سوی کشور ترکیه هم اکنون واگن‌های حاوی بار صادراتی هندوانه در گمرکات کشور ترکیه معطل مانده و به دلیل خراب شدن این محصولات هندوانه کاران کشور میلیاردها تومان خسارت مالی دیده‌اند.
در این میان گمرک “وان” ترکیه با اخذ امضا از صاحبین هندوانه‌های صادراتی ایران، مالکیت هندوانه‌ها را در اختیار می‌گیرد تا درباره آن تصمیم گیری کند.
در این تعهدنامه در پایین شماره واگن‌ها، وزن بار هندوانه توسط صادرکننده ایرانی برای امحاء یا هر تصمیم دیگری به گمرک ترکیه داده می‌شود و حق هرگونه اعتراضی نیز از طرف ایرانی در خصوص هندوانه هایشان سلب می‌شود.
در ضمن بر اساس متعهد می‌شود تا هرگونه هزینه که دولت برای امحاء و نابودی این محموله‌ها طلب می‌کند نیز توسط تجار پرداخت شود.
آذربایجان غربی تنها استان هم مرز ایران با ترکیه بوده و مهمترین استان در زمینه صادرات هندوانه به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


2 − یک =