افزایش سه برابر ارزش صادرات آذربایجان غربی در ۵ ساله گذشته

افزایش سه برابر ارزش صادرات آذربایجان غربی در ۵ ساله گذشته

آراز آذربایجان- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی با اشاره به انتشار گزارش جامع بررسی تجارت خارجی استان بین سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ شمسی، گفت: در این مدت ارزش صادرات استان سه برابر و حجم صادرات نیز حدود یک و نیم برابر شده است.
داود غفارپور روز دوشنبه در گفت و گو با آراز آذربایجان افزود: در حالی که در سال ۱۳۹۰ میزان صادرات استان یک میلیون و ۸۵ هزار تن به ارزش چهار هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال بوده، این آمار در سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن به ارزش ۱۴ هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال رسیده است.
وی اضافه کرد: طبق بررسی های صورت گرفته در قالب این گزارش جامع بیشترین حجم و ارزش صادرات آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۵ از مرز تمرچین پیرانشهر بوده و این مرز ۶۳ درصد حجم و ۳۵ درصد ارزش کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: از مرز تمرچین در سال گذشته ۹۸۶ هزار تن کالا به ارزش پنج هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال صادرات انجام شده که رقمی قابل توجه است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی ادامه داد: کمترین حجم و ارزش صادرات استان در سال ۱۳۹۵ نیز مربوط به بازارچه ‘ساری‌ سو’ است و در این سال تنها یکهزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد ریال از این مرز صادر شده است.
غفارپور گفت: سیمان پورتلند با سهم ۵۵ درصدی بیشترین کالای صادراتی از استان در سال ۱۳۹۵ بوده و از این محصول ۸۵۴ هزار تن در سال گذشته صادر شده است.
وی در خصوص واردات به استان در بین سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ نیز بیان کرد: حجم کالاهای وارداتی در این مدت ۱۷ درصد رشد داشته ولی ارزش این کالاها حدود سه و نیم برابر شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۰ حدود ۵۴۰ هزار تن به ارزش هشت هزار و ۷۵۲ میلیارد ‌ریال کالا به آذربایجان غربی وارد شده است، ادامه داد: این رقم در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۶۳۴ هزار تن به ارزش ۲۹ هزار و ۴۷۰ میلیارد ‌ریال رسید.
به گزارش ایرنا توسعه صادرات و واردات هدفمند از جمله بخش های مهم اقتصاد مقاومتی است که با اقداماتی نظیر حمایت همه‌جانبه‌ از صادرات کالاها و خدمات به ‌تناسب ارزش‌ افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم و گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز دنبال می شود.
تشویق سرمایه ‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، تنوع‌ بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ‌ویژه با کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات نیز از دیگر راهکارهای توسعه صادرات و واردات هدفمند به شمار می رود.
آذربایجان غربی از جمله استان های مرزی کشور است که ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان (نخجوان) دارد

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 6 =