افزایش ۲۹ درصدی تولید تراکتورسازی ارومیه

افزایش ۲۹ درصدی تولید تراکتورسازی ارومیه

مهدی قلی پور
‌گروه اقتصادی: آمارها نشان می‌دهد که علیرغم مشکلات اقتصادی به ویژه در دو سال اخیر، تراکتورسازی ارومیه همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کرده و با ضرب آهنگ بیشتری رو به پیشرفت حرکت می‌کند که در چنین شرایط اقتصادی بسیار شگرف است.
شرکت تراکتورسازی ارومیه بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان آذربایجان_غربی در سال ۱۳۶۲ با سرمایه_گذاری مشترک جهاد سازندگی و بانک استان با نام دهقان صنعت به منظور تولید ادوات کشاورزی در استان تأسیس شده و در حال حاضر به عنوان زیر مجموعه شرکت تراکتورسازی ایران فعالیت می‌کند.
بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۶۲ با سرمایه_گذاری مشترک جهاد سازندگی و بانک استان با نام دهقان صنعت به منظور تولید ادوات کشاورزی در استان تأسیس شده و در حال حاضر به عنوان زیر مجموعه شرکت تراکتورسازی ایران فعالیت می‌کند.
در سال ۱۳۷۱ با واگذاری سهام دهقان صنعت به سازمان همیاری های شهرداری عنوان شرکت به تراکتورسازی ارومیه تغییر یافت و نهایتاً در سال ۱۳۸۲ تمامی سهام شرکت به تراکتور سازی ایران واگذار گردید و این شرکت به مجموعه هولدینگ تراکتورسازی ایران پیوست.
در سال ۱۳۷۲ طی قراردادی با شرکت گلدونی ایتالیا تراکتورهای ۹۳۰ وارد و مونتاژ شدند. مونتاژ این تراکتورها نقطه عطفی در فعالیت شرکت تراکتورسازی ارومیه بود که از سال ۱۳۷۸ این شرکت توانست با حرکت به سوی بومی_سازی محصول، بیش از ۸۰% از قطعات تراکتورهای فوق را در داخل کشور تأمین نموده و برخی را در داخل شرکت تولید نماید.
هفت سال بعد و در سال ۱۳۸۵ طی مذاکره با شرکت موتورسازان آلمان، شرکت تراکتورسازی ارومیه موفق به ارائه محصول جدید خود بر روی پلت فرم تراکتور گلدونی با قدرت ۹۳۸ اسب بخار شد. در سال ۱۳۹۰ خط تولید تراکتورهای زراعی به بهره برداری رسید و تاکنون عمده تولیدات آن به کشورهای خارجی صادر شدند.
محصولات شرکت تراکتورسازی ارومیه از لحاظ توان مانور و عملکردی می‌تواند با محصولات مشابه خارجی رقابت کند و از لحاظ قیمت نیز با توجه به اوضاع اقتصادی حاکم و نرخ ارز، بسیار مقرون به صرفه تر از نمونه های خارجی است.
از سوی دیگر، محصولات تولیدی شرکت تراکتور سازی ارومیه به دلیل داشتن کیفیت بالا قیمت تمام شده مناسب و سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف هم اکنون مشتریان زیادی را در کشورهای عراق، افغانستان جمهوری_آذربایجان، بولیوی و ونزوئلا و چند کشور دیگر در اروپایی به خود جلب کرده است.
۸۰ درصد از قطعات تراکتور های تولیدی ارومیه در داخل شرکت ساخته می‌شود و ۲۰ درصد بقیه نیز از قطعه سازان داخلی تامین می‌شود.سال گذشته بیش از یک هزار دستگاه تراکتور مدل ۲۴۰ برای نخستین بار در شرکت تراکتور_سازی ارومیه تولید شد. تراکتور ۲۴۰ جزو محصولات سبک گروه تراکتور سازی ایران است که در مصارف مجموعه های کشاورزی از جمله مصارف باغبانی و کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود.متخصصان تراکتورسازی ارومیه در سال گذشته با تولید کامل موتور یکی از محصولات گروه ۹۰۰، چرخه تولید این نوع تراکتور را به ۱۰۰ درصد داخلی رساندند.
شرکت تراکتور سازی ارومیه از حدود ۲۰ سال پیش کار خود را با تولید تراکتورهای باغی آغاز کرد و هم اکنون با ایجاد واحد های ریخته گری، قطعه سازی، انواع تراکتور، کشنده‌ها، بالابرها و لوازم و تجهیزات پشت بند تراکتور را تولید می‌کند. گمرک ایران اجازه ورود تراکتورهای مستعمل و دست دوم را به کشور صادر کرد.این در حالی است که تولید تراکتور در این شرکت در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۹ درصد افزایش یافته است. طی این مدت ۷۵۰ دستگاه تراکتور در شرکت تراکتورسازی ارومیه تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه شده است.
آمارها نشان می‌دهد که در ششم ماهه اول سال ۹۱ نیز نسبت به مدت مشابه سال ۹۰، شرکت رشد ۱۷ درصدی در تولید برخوردار بود و این حاکی از آن است که علیرغم مشکلات اقتصادی به ویژه در دو سال اخیر، تراکتورسازی ارومیه همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کرده و با ضرب آهنگ بیشتری رو به پیشرفت حرکت می‌کند که در چنین شرایط اقتصادی بسیار شگرف است.
۱۰ درصد محصولات تولیدی تراکتورسازی در طی این مدت سهم فروش داخل استان بوده که با توجه به بافت جمعیت و شرایط اقلیمی رقم قابل توجهی است.همچنین میزان فروش محصولات شرکت تراکتور سازی ارومیه در شش ماهه اول سال جاری ۵۰ میلیارد ریال است و با عنایت به پایان فصل برداشت در پاییز و حصول نقدینگی و به تبع آن افزایش توان خرید کشاورزان و همچنین نزدیک بودن زمان آماده سازی زمین جهت عملیات کاشت در فصل کشت آتی پیش بینی می‌شود این رقم در شش ماهه دوم سال جهش چند برابری داشته باشد.این در شرایطی است که چندی پیش دستور واردات تراکتورهای مستعمل و دست دوم در حالی صادر شده بود که پیش‌تر مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت و فعالان صنعت تراکتورسازی مخالفت خود را با واردات بی‌رویه تراکتورهای چینی و هندی ابراز کرده بودند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 11