افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب استان درتابستان

افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب استان درتابستان

گروه گزارش:مصرف آب آذربایجان غربی در فصل تابستان جاری حدود ۲۵ درصد نسبت به متوسط سال بیش‌تر بوده که عمده افزایش مصرف مربوط به بخش خانگی است و ضرورت دارد مشترکان در مصرف آب مدیریت لازم را اعمال کنند.
به گزارش آرازآذربایجان، مصرف آب آذربایجان غربی درفصل تابستان جاری حدود ۲۵ درصد نسبت به متوسط سال بیشتر بوده که عمده افزایش مصرف مربوط به بخش خانگی است و ضرورت دارد مشترکان در مصرف آب مدیریت لازم را اعمال نمایند.
مصرف سرانه آب متناسب با منابع آبی موجود در استان نبوده چرا که با در نظر گرفتن استاندارد ۱۵۰ لیتری هر نفر بیش از ۲۵ درصد در مصرف آب اسراف کرده و موجب کاهش سطح ذخایر آب سطحی و زیرزمینی شده است.
با توجه به افزایش مصرف آب، به خصوص در بخش خانگی به طور حتم صرفه‌جویی و استفاده درست و بجا از منابع آبی از از جیره‌بندی یا قطع آب در شهر و روستاهای استان جلوگیری می‌کند.
آمار نشان می‌دهد که عمده مصرف آب مشترکان در بخش خانگی بوده و در این راستا نقش زنان در مدیریت مصرف آب در بخش خانگی محوری است و اگر زنان بتوانند ابعاد مدیریت مصرف را در حین مصرف رعایت کنند می‌توانند گامی اساسی در جهت اصلاح و مدیریت مصرف بردارند.
متاسفانه در جامعه ما فرهنگ غلطی در مورد مصرف جا افتاده است ولی در هر حال ما موظف بوده نسبت به چگونگی مصرف آب مسئولانه و دلسوزانه عمل کنیم.
با توجه به محدودیت منابع آب، رشد روز افزون جمعیت و بالا رفتن سرانه مصرف آب، کاهش نزولات جوی و … مصرف آب مطابق الگوی مصرف و جلوگیری از هدررفت آن بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد و مدیریت مصرف در راستای کنترل و کاهش مصارف غیرضروری است.
ایجاد فرهنگ صحیح مصرف با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و آگاه‌سازی عمومی امکان‌پذیر خواهد بود و تک تک افراد جامعه باید به سهم خود از آب حفاظت کنند و پاسداری از آب و منابع آبی رسالت همگانی است بنابراین مدیریت مصرف آب در شرایط کم‌آبی و محدودیت منابع آبی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
*افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب استان در تابستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: مصرف آب استان در فصل تابستان جاری حدود ۲۵ درصد نسبت به متوسط سال بیشتر بوده که عمده افزایش مصرف مربوط به بخش خانگی است.
رسول اکبری برضرورت توجه جدی به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب استان در فصل تابستان ضرورت دارد مشترکان در مصرف آب مدیریت لازم را اعمال نمایند.
وی به برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در راستای مدیریت مصرف آب در استان اشاره کرد و افزود: تعمیر شیرآلات دارای نشتی و نصب پرلاتور کاهنده مصرف در شیرآلات، شیرهای فتوالکتریک هوشمند و شیرهای اهرمی در اماکن عمومی و ادارات از جمله اقدامات انجام شده است.
اکبری تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب، تهیه و پخش برنامه‌های تبلیغاتی و آموزشی برای فرهنگ‌سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف و تغییر رفتار شهروندان نسبت به شیوه مصرف و … را از دیگر اقدامات برشمرد.
وی با بیان اینکه بسته‌های آموزشی به کودکان و دانش‌آموزان در خصوص فرهنگ‌سازی و آموزش شیوه مصرف بهینه آب تهیه و توزیع شده است
خاطرنشان کرد: پخش تیزر و پیام‌های مصرف بهینه آب از طریق رادیو، تلویزیون و سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی و تشکیل جلسات و کارگاه‌های آموزشی ویژه مشترکان پرمصرف از جمله اقدامات شرکت در راستای اصلاح الگوی مصرف در استان محسوب می‌شود.
اکبری توزیع اقلام تبلیغی و بسته‌های آموزشی در محل برگزاری نماز جمعه و مساجد، برگزاری دوره‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در ادارات استان، سخنرانی در مدارس در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب، برگزاری مانورهای صرفه‌جویی در مصرف آب و… را از دیگر اقدامات عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در رابطه با قطع انشعابات آب مشترکان پرمصرف در استان متذکر شد: فعلا قطع انشعابات آب مشترکان پرمصرف آغاز نشده و در دست بررسی است.
*حداقل ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب سبب جلوگیری از قطعی آب خواهد بود
اکبری بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در فصل تابستان اشاره کرد و ادامه داد: حداقل ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب سبب جلوگیری از قطعی آب خواهد بود.
وی به متوسط مصرف سرانه آب در استان اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۹۳ متوسط مصرف سرانه آب شهرهای استان ۱۸۹ لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر بوده است که این میزان در ساعات پیک مصرف به حدود ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر می‌رسد.
اکبری تصریح کرد: مصرف سرانه آب متناسب با منابع آبی موجود در استان نبوده چراکه با در نظر گرفتن استاندارد ۱۵۰ لیتری هر نفر بیش از ۲۵ درصد در مصرف آب اسراف کرده و موجب کاهش سطح ذخایر آب سطحی و زیرزمینی شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: جهت جلوگیری از قطع آب و یا افت فشار آب لازم است شهروندان ضمن وقوف به اهمیت این نعمت خدادادی نسبت به مصرف صحیح و بهینه آب اقدام نمایند.
وی به میزان تولید و مصرف آب در استان اشاره کرد و ابراز داشت: میزان تولید آب در استان ۱۸۶ میلیون و ۸۹ هزار و ۴۹۸ مترمکعب در سال بوده و میزان فروش آب نیز ۱۴۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۵۶ مترمکعب در سال است.
بر اساس این گزارش، محدودبودن منابع آب و شدت گرفتن مصرف بی رویه و بدون صرفه‌جویی موجب خواهد شد بحران کم‌آبی به سطوح خطرناکی برسد و در این راستا مدیریت و اصلاح الگوی مصرف ضروری است.
آگاه‌سازی معضلات خشکسالی و فاجعه‌های طبیعی و انسانی که در اثر کمبود آب به وجود می‌آید بر عهده مسئولان و متخصصان آب است و در این راستا نقش رسانه‌ها نیز در آگاهی‌بخشی عمومی بسیار تاثیرگذار است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۹:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


3 × دو =