رئيس شوراي اسلامي شهر اروميه:

افزایش مشکلات معیشتی عامل‌ گسترش حاشیه‌نشینی در آذربایجان غربی است

افزایش مشکلات معیشتی عامل‌ گسترش حاشیه‌نشینی در آذربایجان غربی است

گروه خبر: رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه می‌گوید: مشکلات اقتصادی و بالا رفتن نرخ بیکاری و سخت شدن زندگی یکی از عامل‌های اصلی افزایش حاشیه‌نشینی در ارومیه است.
به گزارش آرازآذربایجان ، محمدرضا علیزاده امامزاده می‌افزاید: حاشیه‌نشینی محصول توزیع ناعادلانه زیرساخت‌ها و سرمایه در مقیاس فضای مناطق شهری و روستایی است و سبب افزایش مشکلات درون‌شهری متعددی می‌شود.
وی بیان می‌کند: در ارومیه پس از طرح جامع سال ۸۵ با برنامه ریزی‌هایی که دراین ارتباط صورت گرفت پروژه‌های بزرگی انجام شد و این عامل سبب شد تا کسانی که در شهرهای دیگر بیکار هستند برای پیدا کردن کار به ارومیه مهاجرت کنند.
علیزاده تصریح می‌کند: افزایش مهاجرت به ارومیه سبب شد تا مشکلات اقتصادی در این شهر افزایش‌یافته و به‌طور ناهماهنگ منطقه حاشیه‌نشینی در اطراف شهر گسترش یابد ولی این شهر ظرفیت پذیرش حجم بالایی از مهاجر و افراد بیکار را ندارد.همچنین فرماندار ارومیه نیز تعداد سکونتگاه‌های غیر رسمی ارومیه را ۲۶ منطقه و محله عنوان می‌کند و می‌گوید: ۲۵۰ هزار نفر از مردم ارومیه در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند که ۳۱ درصد جمعیت ارومیه را تشکیل می‌دهند و وسعت سکونتگاه‌های غیر رسمی ارومیه در حدود ۴۷۱ هکتار است که ۴٫۵ درصد از مساحت کل این شهر است.
علیرضا ملامحمدی زاده می‌افزاید: اجرای پروژه‌های متعدد برق رسانی، مخابرات و ایجاد شبکه آب‌رسانی روستایی و گسترش ضریب نفوذ گاز طبیعی در مناطق روستایی احداث فرهنگسراها و خانه محلات، ایجاد مراکز خدمات رسانی از قبیل مراکز جامع سلامت شهری و پایگاه‌های بهداشت توسط مرکز بهداشت از نمونه اقدامات دولت در مناطق حاشیه نشین ارومیه است.ملامحمدی زاده توجه به توسعه زیرساخت‌ها و امکانات در مناطق روستایی را مؤثرترین راهکار برای جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر عنوان می‌کند و تصریح می کند: بهره مندی آسان از خدمات دولتی و ایجاد فرصت‌های شغلی متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای از جمله مواردی است که می‌تواند در صورت فراهم‌سازی در مناطق روستایی مانع از مهاجرت روستاییان به شهر و گسترش پدیده حاشیه نشینی شود.
وی بیان می‌کند: با هدف شناسایی و بهره برداری از ظرفیت‌های مناطق حاشیه‌نشین، جلوگیری از تقلیل سرمایه‌های اجتماعی در این مناطق و ارائه خدمات بهتر به ساکنان حاشیه نشین ۹ دفتر تسهیلگری در ارومیه فعال شده است.
این در حالیست که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آمار حاشیه‌نشینان این شهرستان را کمی متفاوت‌تر از فرماندار ارومیه ارائه می‌کند و می‌گوید: ۳۴۰ هزار نفر حاشیه نشین در ارومیه شناسایی شده که ۳۷ درصد جمعیت این شهرستان است.
سید هادی طباطبایی می‌افزاید: این مسئله آسیب‌ها و مسائل بسیاری را در خود دارد که موجب شده تا کمیته مهاجرت معکوس در استان و شهرستان تشکیل شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵ ب.ظ

دیدگاه


+ سه = 4