ورود روانگردان جديدnps

افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در سال جاری

افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر  در سال جاری

گروه خبر:معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدرد با اشاره به اینکه در پنج ماهه سال جاری مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کرده است، گفت: یک‌هزار در پنج‌ماهه گذشته به استفاده مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش آرازآذربایجان بابک دین‌پرست در چهل و چهارمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور نمایندگان و دستگاه‌های مسئول و همچنین همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهمترین کمیته‌های تخصصی ستاد مبارزه با مواد مخدر کمیته فرهنگی و پیگشیری ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
وی تصریح کرد: از ۸ کمیته‌ای که در ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است، کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد از جایگاه حقوقی بالایی برخوردار است و اگر به وظایف ذاتی خود عمل کند می‌تواند اثربخش‌ترین کمیته در جمع هشت کمیته تخصصی ستاد باشد.
دین‌پرست با اشاره به انتخاب هاشمی به عنوان رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از سوی وزیر کشور گفت: با توجه به شناختی که به وی دارم مطمئن هستم که ایشان می‌تواند اقدامات ارزنده‌ای را در این کمیته انجام بدهد.معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر در حوزه مقابله با مواد مخدر تلاش‌های بسیاری شده است، اما وضعیت با توجه به حجم تهدیدی وجود دارد رضایت‌بخش نیست و در واقع کف خیابان رضایت عمومی از مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.دین‌پرست عنوان کرد: باید نگرش خود را در حوزه مبارزه با مواد مخدر تغییر دهیم و مواد مخدر روانگردان را اولویت قرار دهیم.وی افزود: هم‌اکنون بالغ بر یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که حتی صد نفر هم زیاد است که البته باید به این موضوع اشاره شود که ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم استفاده افراد به مواد مخدر را به صفر برسانیم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: با توجه به جمعیت ۷۶ میلیون نفری، کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند اقدامات گسترده‌ای را برای محافظت از جامعه و همچنین اطلاع‌رسانی در حوزه مواد مخدر انجام دهد.وی با بیان اینکه هم‌اکنون مترقی‌ترین سیاست‌ها، قوانین و مقررات را با حوزه مبارزه با مواد مخدر داریم، گفت: ما باید ساختارشکنی کنیم و از برنامه‌های سنتی که برخی ۲۰ سال است انجام می‌شود دوری کنیم و برنامه‌های نوین و جدید را در دستورکار خود قرار دهیم.دین‌پرست در ادامه گفت: بنده پیشنهاداتی را نیز دراختیار کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار می‌دهم که از آن جمله می‌توان به استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: هم‌اکنون ۲۴۳ میلیون در دنیا وجود دارد که ما باید بتوانیم از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با هدف مقابله با اقدامات وقیحانه قاچاقچیان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: توصیه بعدی که باید مدنظر کمیته فنی و پیگشیری ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد، کنترل عوامل مؤثر گرایش افراد به اعتیاد است که در این زمینه باید اقدامات مؤثری صورت گیرد.دین‌پرست تصریح کرد: در بحث آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی نیز باید از افراط و تفریط به دور باشیم چرا که در برخی از مواقع دچار سیاست‌های اشتباه در اطلاع‌رسانی شده‌ایم و صادقانه با مردم صحبت نکرده‌ایم که باید بتوانیم عوامل مؤثر گرایش به اعتیاد و آسیب‌های جدی در بخش مواد مخدر را به اطلاع خانواده‌ها، جوانان، کودکان و نوجوانان برسانیم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: باید عوامل مؤثر کسب لذت و کنجکاوی حاصل را به اطلاع همه خانواده‌ها برسانیم و در همین زمینه برنامه‌های متعددی را جایگزین نیازهای عوامل مؤثر کنیم.
وی با بیان اینکه از سال ۸۲ تا ۹۲ یک روند کاهش مرگ و میر ناشی از مواد مخدر را شاهد بوده‌ایم، گفت: در سال ۸۴ شیب مرگ و میر ناشی از مواد مخدر افزایش یافت و روزانه ۱۲ نفر فوت می‌کردند که در سال گذشته این آمار به ۸ نفر رسید.
دین‌پرست در ادامه با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر ناشی از استفاده مواد مخدر در سال ۹۱، ۳٫۳ درصد کاهش پیدا کرده بود، ادامه داد: این آمار در پنج ماهه سال ۹۳ به ۶٫۳ رسیده است و در واقع یک‌هزار و ۱۸۸ نفر فوت کرده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار به دست آمده در سال ۹۰ به ۶ درصد مصرف‌کنندگان از مواد روانگردان، ۵۵ درصد مواد مخدر (تریاک) استفاده می‌کنند، گفت: مابقی نیز از هروئین، حشیش و کراک استفاده می‌کنند.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان در خصوص مواد روانگردان جدید به گیاهی گفت: اگرچه این روانگردان جدید نیست و به دهه ۷۰ برمی‌گردد، اما خانواده‌ها باید به این موضوع توجه کنند چرا که احتمال دارد هر لحظه فرزندانشان به سمت استفاده از این مواد تحت عنوان NPS بروند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


3 × دو =