افزایش حقوق یعنی از این جیب دولت به آن جیبش

افزایش حقوق یعنی از این جیب دولت به آن جیبش

گروه جامعه: چند روز پیش، سیاهه دخل و خرج دولت به بهارستان رسید؛ لایحه ای که قرار است هزینه ها و درآمدهای دولت را در یک سال آینده مشخص کند؛ اما از میان اعداد و ارقام این لایحه، برخی ارقام مستقیم با زندگی مردم ارتباط دارد و تأثیر آن در زندگی روزمره افراد جامعه بیش از هر چیز دیگری نمود دارد.
یکی از این ارقام تأثیرگذار، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان است که بحث های زیادی را نیز از زمان مطرح شدن به دنبال داشته است. رقم دیگری که با معیشت مردم ارتباط پیدا می کند، سقف مالیاتی حقوق در بودجه است که حدود دو میلیون و سیصد هزار تومان (۲٫۳۰۰٫۰۰۰) در ماه اعلام شده است.
اما نکته این است که اگر دولت امسال ۲۰ درصد به حقوق ها اضافه کند، با توجه به اینکه سقف معافیت مالیاتی در بودجه تغییر نکرده، افراد کمتری نسبت به سال گذشته از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد؛ به عبارت دیگر، بخشی از افزایش حقوق هایی که دولت برای کارمندان در نظر گرفته، از یک سو پرداخت و از سوی دیگر روانه جیب دولت می شود.
یعنی اگر فردی در سال گذشته، جمع دریافتی او دو میلیون و دویست هزار تومان می شد، دولت حدود ۴۰۰ هزار تومان به حقوق وی اضافه می کند و درآمد فرد به حدود دو میلیون و شش صدوبیست تومان می رسد، ولی از آنجایی که مشمول مالیات بر درآمد می شود، باید دست کم ۱۰ درصد از میزان افزایش درآمد خود را به خزانه دولت بازگرداند.اما رقم بعدی در بودجه امسال، یارانه هاست که امسال نیز بدون تغییر در بودجه باقی مانده و گویا افزایش تورم و طی سنوات، تأثیری بر میزان این مبلغ ندارد و جالب تر آنکه امسال هیچ حرفی از حذف یارانه و کسر یارانه افراد پر درآمد در لایحه بودجه نیست و گویا این مهم امسال به استانداری ها واگذار شده است!
رقم دیگر در بودجه که باز با زندگی قشرهای مختلف جامعه ارتباط دارد و از سوی دیگر، مهم ترین بخش درآمدی دولت به شمار می رود، میزان فروش نفت در سال آتی است که طبق گفته های سخنگوی دولت و برخی نمایندگان مجلس ۱٫۵ میلیون بشکه در روز با قیمت ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر، نرخ تسعیر ارز یا نرخ دلار ۵۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده که البته قرار است امسال به برخی کالاهای اساسی همچنان دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شود تا دولت بتواند قیمت برخی از کالاهای اساسی را در بازار کنترل کند؛ به عبارت دیگر، انتظار این است که سال آینده، دیگر شاهد افزایش قیمت در کالاهای اساسی نباشیم.
اما رقم مهم دیگری که جامعه را بیش از هر چیز دیگری می تواند تحت تأثیر روانی قرار دهد، قیمت بنزین است که قرار است در سال آینده نیز بدون تغییر بماند.
همسان سازی حقوق هم که جزو یکی از مطالبات کهنه بازنشستگان به حساب می آید که قرار است در سال آینده تغییراتی داشته باشد و رقم آن در بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر، هم امسال رتبه بندی معلمان نیز به ارقام بودجه اضافه شده که رقم آن نیز همان ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
اما این تنها اعتبار برای آموزش و پرورش نیست و اعتبار آن نسبت به سال گذشته، رشد چشمگیری را نشان می دهد، به گونه ای که قرار است، امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به آن افزوده شود و یک رشد ۲۸ درصدی خواهد داشت؛ ۳۵ هزار میلیارد اعتبار برای طرح سلامت، ۷۰۰۰ میلیارد برای مقابله با فقر هم مورد دیگر اعتبارات بودجه امسال هستند.
بودجه عمرانی کشور نیز برای امسال به ۶۵ میلیارد دلار رسیده که اگر امسال نیز مانند سال های گذشته به واسطه هزینه های جاری دولت، سهم این بودجه بلعیده نشود، بودجه عمرانی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۵ درصدی خواهد داشت.
اما این بودجه انتقاداتی را نیز به همراه داشت، به طوری که رئیس کمیسیون امنیت ملی، از کمی بودجه دفاعی کشور گلایه کرده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز انتقاداتی به افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان دولت دارند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از »تابناک«؛ برخی نمایندگان دیگر نیز اعتقاد دارند که حقوق کارکنان دولت به جای افزایش پلکانی باید یکدست افزایش پیدا کند، چون تورم برای همه افراد جامعه یکسان بوده و نمی توان گفت، یک عده کمتر از تورم آسیب دیده اند و افراد دیگر بیشتر.
با این حال، هیچ یک از این ارقام، قطعی نیستند و باید دید پس از تقدیم لایحه بودجه توسط رئیس جمهور به مجلس، قرار است چه اتفاقاتی بر سر روی لایحه بیاید و ارقام نهایی به چه صورت خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


1 − = هیچ