گزارش//

افزایش بهره‌وری مصرف آب؛ نسخه طلایی در عبور آذربایجان غربی از خشکسالی

افزایش بهره‌وری مصرف آب؛ نسخه طلایی در عبور آذربایجان غربی  از خشکسالی

گروه گزارش: آذربایجان غربی که طی امسال و سال گذشته آبی، وضعیت مناسبی از لحاظ بارش نزولات آسمانی نداشته، وارد دوره خشکسالی شده که برای عبور از این بحران، صرفه جویی و افزایش بهره وری مصرف آب در همه بخش ها به ویژه کشاورزی و شرب نسخه ای طلایی به شمار می‌رود. آذربایجان غربی که طی سال های طولانی گذشته و دهه های مختلف، سال های پرآبی را سپری کرده و باران رحمت الهی همواره این خطه را سیراب کرده بود، طی حداقل ۲ سال گذشته با مشکلات جدی در منابع آبی مواجه شده و حتی سال گذشته میزان بارش ها در این استان به ۳۰۰ میلی متر نیز نرسید.
به دنبال همین کاهش بارش، منابع آبی سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی نیز با خلا جدی مواجه شده و ارقام مربوط به آن نیز چندان چنگی به دل نمی زند.
کاهش قابل توجه آب های انبارشده در پشت سدهای آذربایجان غربی به ویژه در مناطق حوضه دریاچه ارومیه و زاب و همچنین کاهش سطح آب های زیرزمینی، حکایت از وجود مشکل در حوزه تامین منابع آبی در این استان دارد؛ هرچند که تدابیر قابل توجهی برای استفاده مناسب از این میزان آب نیز اندیشیده شده و بارش های زمستانی هم می تواند باعث بهبود وضعیت شود.
با توجه به این وضعیت منابع، بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز مشکل در حوزه آب، توجه به صرفه جویی، مصرف بهینه و البته افزایش راندمان مصرف در حوزه های مختلف به ویژه بخش کشاورزی و آب شرب است.
در نشستی که در راستای اجرای سند سازگاری با کم آبی و بررسی اقدامات صورت گرفته در راستای این سند بالادستی با حضور معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای، آب و فاضلاب، مدیرکل جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مسوول برگزار شد، موضوعات مختلف در این رابطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مهمترین وجه اشتراک این مباحث، توجه همزمان به حوزه تامین منابع آبی و افزایش راندمان بخش مصرف بود.
خروجی برنامه های بهبود وضع آب در آذربایجان غربی باید در عمل نمایان شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این نشست گفت: خروجی برنامه های بهبود وضعیت آب استان در حوزه های افزایش منابع و کاهش مصرف باید در عمل نمایان شود و دستگاه های اجرایی مختلف، نتایج را به صورت عملیاتی ارائه دهند.
آیدین رحمانی افزود: دستگاه های اجرایی باید علاوه بر برنامه پنجساله تدوین شده از طرف مرکز، برنامه های ۶ ماهه و یک ساله نیز داشته باشند و در پایان دوره با اقدامات انجام شده مطابقت دهند.
وی اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف آب در کنار توجه به پایداری منابع آبی در دسترس ازجمله مهمترین برنامه های سند سازگاری با کم آبی است که باید همه دستگاه های مسوول در این رابطه، برنامه های عملیاتی را به صورت کامل اجرایی کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید طوری برنامه ریزی کنیم تا در پایان پنج سال هدف برنامه، اقدامات لازم در راستای تحقق آن به طور کامل به پایان برسد.
رحمانی یکی از مشکلات اجرای این طرح ها را کمبود منابع اعتباری ذکر کرد و ادامه داد: بهبود این وضعیت باید در دستور کار همه نهادها از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی قرار گیرد.
وی بیان کرد: استاندار آذربایجان غربی تاکید ویژه ای بر توجه به اجرای این سند در استان دارد که این امر نشان دهنده اهمیت آن است.
۵۰۷ هکتار زمین کشاورزی در آذربایجان غربی به آبیاری تحت فشار تجهیز شد
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه اجرای سیستم های نوین آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار از جمله مهمترین اقدامات برعهده این نهاد در سند سازگاری با کم آبی است، گفت: امسال ۵۰۷ هکتار زمین به این سیستم مجهز شده و تلاش های برای رسیدن به رقم تعهد چهارهزار هکتار تعهد صورت گرفته در این بخش ادامه دارد.
اکبر کرامتی افزود: همچنین امسال شبکه های آبیاری در سه شهرستان ارومیه، مهاباد و میاندوآب در حال اجرا بوده که از این میزان ۳۵۰ هکتار در منطقه بالو ارومیه به اتمام رسیده و ۶۶۰ هکتار نیز تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در راستای کاهش مصرف آب در استان، اجرای طرح های کشت نشایی در چغندرقند و صیفی جات بوده که ۵۰۰ هکتار در این رابطه عملیاتی شده است.
وی بیان کرد: توسعه ۴۰ هکتاری کشت گیاهان دارویی و اجرای یک هکتار گلخانه از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان در این رابطه به شمار می رود.
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اجرای همه این بخش ها در راستای سند سازگاری با کم آبی نیازمند اختصاص اعتبار مناسب است، ادامه داد: هزینه اجرای طرح های گلخانه ای به شدت افزایش یافته که این امر، رغبت برای اجرای این طرح ها توسط کشاورزان و بهره برداران را کاهش داده است.
۲۵ هزار مشترک پرمصرف آب شرب در آذربایجان غربی شناسایی شده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تکالیف این نهاد، شناسایی مشترکان پرمصرف و انجام تمهیداتی برای کاهش مصرف آب شرب آنان است، گفت: در این راستا ۲۵ هزار مشترک پرمصرف در استان شناسایی شده است.
لطیف خوش سیرت با اشاره به اینکه الگوی مصرف آب شرب در استان ۱۶ مترمکعب توسط هرواحد مسکونی در طول یک ماه تعیین شده، افزود: این افراد بیش از ۲ برابر الگوی مصرف در آذربایجان غربی، آب مصرف می کنند.
وی اضافه کرد: با استفاده از منابع درآمدی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، ۲۵ هزار دستگاه کاهنده مصرف آب خریداری می کنیم تا این اقلام در منازل مشترکان پرمصرف نصب شود.
وی بیان کرد: تمهیداتی نیز برای نصب این اقلام در نظرگرفته شده تا به اهداف کاهش مصرف آب شرب به ویژه در بین مشترکان پرمصرف دست یابیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از مهمترین بخش های افزایش حجم مصرف آب شرب در استان، فرسودگی خطوط انتقال و توزیع در استان است که بخش قابل توجهی از منابع آب تولیدی در آنجا به هدر می رود و باید فکر اساسی در این خصوص صورت گیرد.
خوش سیرت گفت: افزایش راندمان در این بخش مهم با نشت یابی و بهبود وضعیت شبکه می تواند بخش عظیمی از مصرف آب شرب را در آذربایجان غربی مدیریت کند که در این خصوص البته نیازمند اعتبار مناسب هستیم.
وی افزود: نکته مهم در راستای اجرای طرح های مهم کاهش مصرف آب به ویژه در حوزه شرب، اختصاص اعتبار مناسب برای اجرای آن است که در این خصوص، نیازمند همراهی حوزه های مرتبط هستیم و آمادگی داریم در صورت تامین اعتبار مناسب، در این خصوص به سرعت اقدامات لازم صورت گیرد.
اعتبارات مقابله با تنش آبی کشور در لایحه بودجه سال آینده ۱۳۹ درصد افزایش یافته است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز هم اخبار بسیار خوبی در حوزه تامین منابع مالی داشت و گفت: اعتبار رفع تنش آبی در لایحه بودجه سال آینده کشور به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ۹ هزار میلیارد تومان امسال رشد ۱۳۹ درصدی داشته است.
ناصر حضرتی افزود: تلاش می کنیم که آذربایجان غربی هم دریافتی خوبی از این اعتبار مناسب در حوزه رفع تنش آبی داشته باشد.
وی اضافه کرد: همچنین در حوزه اجرای طرح های مربوط به ستاد احیای دریاچه ارومیه، ۵۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده که می توان از این طریق نیز به اجرای طرح هایی نظیر تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه کمک اساسی کرد.
وی با اشاره به راه اندازی صندوق پیشرفت و عدالت در استان ها ازجمله آذربایجان غربی از سال آینده اضافه کرد: با توجه به رقم پیش بینی شده برای این صندوق، امکان اختصاص اعتبار مناسب برای بخش های با اهمیت از جمله حوزه آب بیشتر خواهد بود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، در این نشست آماری از کاهش مصرف در آذربایجان غربی ارائه شد ولی اجرای طرح های مربوط به این بخش، به اختصاص اعتبار مناسب نیاز دارد که در این خصوص با توجه به اظهارات رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان می توان امیدواری بسیاری داشت؛ البته همراهی مردم و کاهش مصرف توسط آنان چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی می تواند در این خصوص بسیار موثرتر باشد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


یک × 9 =