آرازآذربايجان گزارش مي دهد

افزایش برق دزدی دراستان بدلیل ممنوعیت واگذاری انشعاب به سکونتگاههای غیرمجاز

افزایش برق دزدی دراستان بدلیل ممنوعیت واگذاری انشعاب به سکونتگاههای غیرمجاز

رقیه قربانی
گروه گزارش:برق دزدی یا استفاده غیرمجاز از برق از مشکلات عمده وزارت نیرو و شرکت_های توزیع نیروی برق است در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در آذربایجان غربی وجود دارد که پیش‌بینی می شود ۵ هزار انشعاب غیرمجاز دیگر به این انشعابات غیرمجاز افزوده شود.
به گزارش آراز آذربایجان، یکی از مهمترین دلایل افزایش تلفات انرژی تعداد انشعابات غیرمجاز است جدی شدن اجرای قانون ممنوعیت فروش به سکونتگاههای غیرمجاز باعث افزایش انشعابات غیرمجاز و بالتبع افزایش تلفات انرژی شده است.آذربایجان غربی به دلیل افزایش روزافزون حاشیه نشینی در اطراف شهرهای این استان یکی از استان های است که روزانه بر تعداد مشترکین که اقدام به نصب انشعاب غیرمجاز می کنند.طبق اعلام مدیرعامل شرکت برق آذربایجان غربی در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در آذربایجان غربی وجود دارد که پیش‌بینی می شود ۵ هزار انشعاب غیرمجاز دیگر به این انشعابات غیرمجاز افزوده شود.سرقت از انشعابات برق و نصب انشعابات غیر مجاز برق یکی از تخلفات عینی است که بسیاری از مردم آن را در مقابل نرخ بالای مصرف این انرژی امری عادی می‌دانند.دست در جیب دیگری داشتن و از دیوار خانه یکی بالا رفتن عناوینی است که مردم با شنیدن آن بدون هیچ فکری سرقت و دزدی را در ذهن خود تداعی می‌کنند اما چه بسیار دزدی‌هایی که در اطراف همین مردم اتفاق می‌افتد و بی آنکه به عنوان تخلف آن توجه داشته باشند و حتی انجام این سرقت را نوعی احقاق حق خود می‌دانند.
سرقت از انشعابات برق و نصب انشعابات غیر مجاز برق تمثیلی عینی از وجود این تخلف در آذربایجان غربی است که بسیاری از مردم آن را در مقابل نرخ بالای مصرف این انرژی امری عادی می‌دانند.قطعا نخستین تحلیل از پدیده سرقت، از منظر فقر رخ می‌دهد. فقر حاشیه‌نشینان و گذران سخت زندگی برای آنها، زمینه ورود آنها به این نوع از سرقت را مانند هر نوع دیگر از آن ایجاد می‌کند. فیلم مرگ کسب و کار من است، نمونه بسیار خوبی از این ماجرا را روایت کرده است. در مورد سرقت برق نکته جالب توجه دیگر این است که مانند قاچاق بنزین در مرزنشینان، این پدیده نیز در حاشیه شهرها عملا »قبح« خود را از دست داده و بیش از آنکه به عنوان عملی غیر اخلاقی تلقی شود، راهی برای کسب روزی است.عدم قاطعیت قانون در برخورد با برق‌دزدان نیز مزید بر علت است. برق‌دزدها همواره فقرا نیستند، بلکه در بسیاری از موارد سودجویانی هستند که با ساخت‌و‌سازهای بدون مجوز در حاشیه شهرهای بزرگ اقدام به استفاده از برق بدون پرداخت وجه می‌کنند. ویلاهای قارچ‌گونه که در سال‌های اخیر ساخت‌و‌ساز آنها در اطراف شهرهای آذربایجان غربی به‌شدت رشد کرد، از مهم‌ترین نمونه‌های برق دزدی هستند.طولانی تر از ترانس‌های کم‌ظرفیت‌تر و کم‌تلفات‌تر و خطوط فشار ضعیف بسیار کوتاه‌تر استفاده شود. بنابراین چون حجم تلفات انرژی در شبکه برق ایران بسیار زیاد است و روش‌های کاهش تلفات نیز شناخته شده است جا دارد وزارت نیرو به‌جای برخورد سطحی با این عامل یا اعلام اعدادی که کمتر صحیح به‌نظر می‌رسند، آن را جدی گرفته و با اقدامات و اصطلاحات اساسی در شبکه‌های توزیع و نحوه انشعاب‌دهی نسبت به کاهش تدریجی آن اقدام کند و تا جایی که امکان دارد از گسترش بیش از اندازه شبکه‌های فشار ضعیف به‌ویژه هنگام برقراری انشعابات کاسته شود.اما برق دزدی همواره به نفع سارقان نمی شود و گاها شاهد هستیم که بسیاری از مردمی که اقدام به انشعاب غیرمجاز جان خود را به خطر می اندازند، یکی از محله های که اقدام به سرقت سیم برق می کنند در حال حاضرجانشان شدیدا در خطر بوده و چنانچه اقدام اساسی در جهت بهبود وضعیت کنونی علاوه بر اینکه سبب افزایش تلفات انرژی می شود جان مردم نیز به خطر می افتد.استفاده غیرمجاز از شبکه توزیع برق باعث بروز تلفات جانی هم در بین هم استانی‌ها شده به طوری که هم اکنون ?۲ درصد از برق گرفتگی‌های استان مربوط به اشخاصی است که درصدد نصب انشعاب غیرمجاز بودند.باید قبول کرد که اهرم قوی برای مبارزه با این پدیده زشت اجتماعی نیازمند است چرا که همین استفاده‌های غیرمجاز باعث وارد شدن صدمات جبران ناپذیری به تجهیزات و شبکه برق شده است چرا که هر شبکه توزیع برای ظرفیت معینی طراحی شده و افزایش غیراصولی انشعابات آن باعث بروز خسارت می‌شود.متأسفانه بیشتر میزان افزایش انشعابات غیر مجاز مربوط به بازه زمانی بعد از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است که جلوگیری از ادامه این روند نیازمند یک کار تیمی قوی توسط نیروی های قضایی است.اکبر حسن بگلو مدیرعامل جوان شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی اخیرا گفته بود که مصرف برق شهروندان استان امسال ?۲ و ?۸ دهم درصد رشد مصرف داشته اند نسبت به سال قبل و این نگرانی را مطرح کرده بود که ممکن است این افزایش، امسال سقف تعیین شده شرکت توانیر را رد کرده و در صورت عدم مدیریت مصرف ناچارا موجب خاموشی هایی در سطح استان شود.
این خبر البته در ارگان روابط عمومی شرکت برق انتشار یافت و برق کاران برای حساسیت افزایی شهروندان به صرافت این افتادند که جامعه خبری را پای کار آورند تا در سالن اجتماعات بزرگ این شرکت مدیرعامل در معیت معاونینش عمق حساسیتی که ممکن است در روزهای گرم و سوزان پیش رو گریبانگیرش باشند را با آنها در میان بگذارد
مدیرعامل شرکت برق آذربایجان غربی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصرف امسال ما نسبت به سال گذشته ۲? و ? ۸درصد است درحالیکه رشد بار ??۱۱ و نیم درصد پیک روز و۱۳ ??و نیم درصد پیک شب اتفاق افتاده در حالیکه افزایش پیک مصرف کشوری۳ ? و نیم درصد است.
این مسئول گفت:افتخار صنعت برق ایران این است که۱۵ ??سال است بدون خاموشی کار خود را ادامه میدهد و امیدواریم امسال هم به این رویه ادامه بدهیم حسن بگلو گفت: تا امروز هیچ خاموشی را از بابت کمبود برق چه در سال ??۹۵ و چه۹۶ ?? نداشته ایم. قطعی هایی که بوده صرفا در مورد تعمیرات اتفاق افتاده است.وی خاطرنشان کرد: ۱۹۷ مشترک صنعتی بالای ??? ۲۰۰کیلووات مصرف در این مدیریت مصرف با ما همکاری داشتند که مشمول پاداش شرکت شدند پاداش ها از ?۵ تا ??۳۰ برابر مبلغ مصرفشان بوده است.قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۶۰ اصلاحی جرم و مجازات سرقت برق را مشخص کرده و محاکم هم بدون کوچکترین تردیدی با استناد به این ماده به دعاوی راجع به جرم انشعاب غیرمجاز برق رسیدگی می‌کنند.
به همین دلیل، در طرح شکایت علیه متهمین انشعاب غیرمجاز و سرقت برق لازم است مطابق مقررات خسارات ناشی از جرم و مسئولیت مدنی مرتکب را ملحوظ داشت زیرا انشعابات غیر مجاز و استفاده برق غیر مجاز توسط آن موجب برهم خوردن محاسبات فنی شبکه در میزان جریان انتقالی خطوط می‌شود و به همین سبب صدمات و خسارات زیادی از جمله خرابی ترانس‌ها، خطوط انتقال، نوسانات برق و خسارت به مصرف‌کنندگان مجاز وارد می‌سازد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


9 + پنج =