افزایش اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی استان

افزایش اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی استان

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزایش ۲۱۷ درصدی اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهمیت منابع طبیعی باید بهره‌برداری اصولی از آن مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گزارش آرازآذربایجان، با توجه به نقش واهمیت منابع طبیعی و محدودیت این منابع باید به صورت درست و اصولی مورد استفاده قرار گیرند و بهره‌برداری بی‌رویه و غیرقانونی از جنگل‌ها و مراتع، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی، فشار روزافزون برای تبدیل کاربری عرصه‌های منابع و… خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به عرصه‌های منابع طبیعی وارد می‌کند.
شش ماه نخست امسال شاهد افزایش ۲۱۷ درصدی اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی از لحاظ مساحت در آذربایجان غربی بوده و با توجه به اینکه استمرار حیات بشر به حفظ و حراست از منابع طبیعی گره خورده حفظ، احیاء توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدیریتی توانمند است.
*افزایش ۲۱۷ درصدی اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی آذربایجان غربی
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طی شش ماه نخست امسال اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی آذربایجان غربی از افزایش ۲۱۷ درصدی برخوردار است.سرهنگ یوسفعلی ابراهیم‌پور اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف یگان حفاظت حراست و صیانت از عرصه‌های ملی در تمامی شرایط بوده و لازمه ارتقای این حفاظت تجهیز کامل یگان حفاظت در سراسر آذربایجان غربی است تا بیش از پیش شاهد توسعه مقوله حفاظت از عرصه‌های ملی در استان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: یگان حفاظت از منابع طبیعی بر مبنای اصول ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی و ماده ۱۷۹ قانون برنامه سوم توسعه که در ماده ۱۲۹ برنامه چهارم تنفیذ شده با پیشنهاد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و با تصویب ستاد کل نیروهای مسلح از اواخر سال ۸۴ رسما تشکیل شد.فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: بر همین اساس یگان حفاظت از منابع طبیعی در آذربایجان غربی نیز از سال ۱۳۸۵ عملا فعالیت خود را آغاز کرد و یگان‌های شهرستان‌ها نیز همزمان با انتخاب مسئول یگان شهرستان‌ها و اختصاص نیرو و تجهیزات لازم و مربوطه به این واحد تشکیل شد.
افزایش ۵۹۳ درصدی آتش‌سوزی مرتع مشجر در ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان از لحاظ مساحت
ابراهیم‌پور تصریح کرد: امسال با توجه به قطع زود هنگام بارش‌ها در فصل بهار و افزایش گرما و خشکیدگی عرصه‌های منابع طبیعی وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان افزایش یافته است.وی گفت: با توجه به خشک شدن عرصه‌ها سهل‌انگاری و روشن کردن آتش با استفاده از چوب درختان توسط گردشگرانی که به دامان طبیعت می روند از عوامل اصلی وقوع آتش‌سوزی است و بروز آتش‌سوزی و گسترش آن از بین رفتن بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی استان را در پی دارد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: شش ماه نخست امسال با توجه قطع زود هنگام بارندگی آتش‌سوزی در مرتع ۱۰۸ فقره از لحاظ تعداد از افزایش برخوردار است.
وی با بیان اینکه آتش‌سوزی مرتع مشجر در ذخیره‌گاه‌های جنگلی امسال از لحاظ تعداد ۴۰ درصد کاهش داشته، افزود: متاسفانه مساحت آتش‌سوزی مرتع مشجر در ذخیره‌گاه‌های جنگلی طی شش ماه نخست سال جاری بالا بوده که در حدود ۵۹۳ درصد افزایش دارد.
ابراهیم‌پور ادامه داد: حدود ۱۲۴ هکتار از مراتع مشجر در ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مناطق قرق شده در آذربایجان غربی در شش ماه نخست سال ۹۴ دچار آتش‌سوزی شده است، در این راستا با پیگیری‌هایی که انجام شد حدود هشت دستگاه خودروی مجهز به تجهیزات اطفای حریق در اختیار یگان حفاظت استان قرار گرفت.
ابراهیم‌پور ادامه داد: تا کنون دو دستگاه خودروی مجهز به تجهیزات اطفای حریق در استان وجود داشت که با اضافه شدن هشت دستگاه به ناوگان یگان حفاظت در حال حاضر حدود ۱۰ دستگاه خودروی اطفای حریق در استان موجود است.
*کاهش ۱۰ درصدی تشکیل پرونده چرای غیر مجاز از لحاظ تعداد در آذربایجان غربی
وی به تعداد تشکیل پرونده در شش ماه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و گسترده کردن حجم عملیات یگان حفاظت از جمله اقدامات است.
ابراهیم‌پور ادامه داد: علی رغم اینکه مبالغ اختصاص یافته ناچیز بود توانستیم گشت مراقبت را در عرصه‌ها افزایش دهیم و در این راستا تشکیل طی شش ماه نخست سال جاری پرونده چرای غیر مجاز از لحاظ تعداد ۱۰ درصد کاهش یافته که عامل اصلی این موضوع حضور به موقع گشت‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان و کنترل از طریق مرکز مانیتورینگ و دوربین‌های مداربسته است.
وی جلوگیری از چرای غیرمجاز، مقابله و برخورد با هر گونه بهره‌برداری غیرمجاز از عرصه‌های منابع طبیعی، گشت و مراقبت شبانه‌روزی از عرصه‌های مرتعی و جنگلی بازرسی و کنترل محموله‌های جنگلی و مرتعی و کشف محموله‌های قاچاق غیر مجاز در معابر جنگل‌ها و محورهای مواصلاتی با هماهنگی ناجا و تشکیل پرونده قضایی متخلفان، قاچاقچیان و متجاوزان به عرصه منابع طبیعی و جرایم مشهود برابر قوانین حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و… از جمله وظایف یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی است.
*دستگیری ۲۲۴ متخلف و متصرف منابع طبیعی در آذربایجان غربی
ابراهیم‌پور اعلام کرد: طی شش ماه نخست امسال در رابطه با دستگیری متخلفان که اقدام به تخریب عرصه‌های منابع طبیعی کرده حدود ۲۲۴ نفر متخلف و متصرف منابع طبیعی دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شده است.
وی ادامه داد: تعداد افراد دستگیر شده در شش ماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش دارد و علت آن با هماهنگی‌هایی که با مقامات قضایی و دادستان مرکز استان صورت گرفت مقرر شد هر پرونده‌ای که تشکیل یافته و به مقامات قضایی ارجاع داده می‌شود جهت رسیدگی حتما به همراه متهم صورت گیرد و سریعا احکام قضایی صادر شود.
ابراهیم‌پور متذکر شد: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در ارتباط با حفاظت از عرصه‌های منابع ملی و هماهنگی که بین دستگاه‌های قوه قضاییه و عوامل اجرایی از طریق استانداری صورت گرفت دهیاران، بخشداران و شوراها مکلف شده با یگان حفاظت همکاری داشته باشند.فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: در این راستا امسال خوشبختانه تخریب جنگل در مقایسه با سال گذشته ۳۳ درصد کاهش و تخریب مرتع بیش از ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.ابراهیم‌پور در ارتباط با تشکیل پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی یادآور شد: طی شش ماه نخست امسال از لحاظ تشکیل پرونده تخریب و تصرف ۵ درصد در جنگل و ۱۶ درصد در مرتع کاهش وجود دارد.
وی فرهنگ‌سازی اهمیت منابع طبیعی در بین اقشار مختلف جامعه را یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از تخریب منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: حراست از منابع و عرصه های ملی با جدیت دنبال می‌شود و بر این باور بوده که همراهی و مشارکت مردم در حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی نقش محوری ایفا می‌کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


یک × 7 =