يك فعال سياسي اصلاح‌طلب:

افراط_گران در برابر روحانی ایستاده‌اند

افراط_گران در برابر روحانی ایستاده‌اند

گروه خبر: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جامعه ایران در ? سال گذشته همانند ماشینی داخل تونل تاریکی شده بود که معلوم نبود به کجا می‌رود.
به گزارش ایلنا‏، حمیدرضا جلایی‌پور که در جمع احزاب و گروه‌های اصلاح طلب آذربایجان شرقی سخن می‌گفت با تشریح مختصات جامعه ایران، افزود: در آن دوران عنوان سیاه چاله یکی از اصطلاحاتی بود که برای تشریح وضعیت ایران به کار برده می‌شد بدان معنا که ایران در چنان وضعیت بحرانی است که نمی‌تواند از آن خارج شود ولی من آنقدر بدبین نبودم و اعتقاد داشتم که حتی در آن تونل سیاه نیز در آستانه سقوط به دره هم نبوده و جامعه‌ای سر پا داریم اما نمی‌دانیم که این ماشین به دیوار می‌خورد و یا از آن می‌تواند خارج شود.
*ایران هراسی در سطح بین‌الملل شکل گرفته بود
این جامعه‌شناس افزود: در چنین وضعیتی نگرانی به طور گسترده ایجاد شده بود، در سطح بین‌الملل همه علیه ایران بسیج شده و ایران هراسی برای آنان وجود داشت، مهم‌تر اینکه همه مردم در داخل کشور این وضعیت را فهمیده بودند که با یکسری سیاست‌های تقابلی که برای کشور هزینه زاست روبرو هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: موضوع دیگر وضعیت معیشتی مردم بود که در یک حالت نگران کننده قرار داشت و این برای تمام طبقات اجتماعی قابل لمس بود و اقتصاد کشورمان با رکود تورمی که هر دو مرض مهم اقتصادی به شمار می‌روند مواجه بود.
*نه فقط اصلاح طلبان بلکه اصولگرایان هم ترسیده بودند
جلایی‌پور امنیتی کردن فضای جامعه دیگر مشکل دوران ? ساله دولت نهم و دهم خواند و گفت: در آن دوران نه فقط اصلاح‌طلبان بلکه اصولگرایان هم ترسیده بودند.
این جامعه‌شناس در ادامه یکی دیگر از نگرانی‌های آن دوران را شخم زدن بوروکراسی اداری کشور عنوان کرد و گفت: بوروکراسی اداری کشور هرچند دارای نقاط ضعفی است ولی سرمایه بزرگ ایران به شمار می‌رود، چرا که در سایه همین بوروکراسی بود که کشور توانست در کمتر از یکی دو سال پس از انقلاب اسلامی سرپا بایستد، همچنان که شاهدیم پس از ?? سال انقلاب افغانستان هنوز این کشور نتوانسته خود را جمع کند یا در عراق پس از ?? سال حضور آمریکا و خروجش باز این کشور با مشکلات روبرو است.
*مردم انتخابات را جدی گرفتند
وی گفت: در چنین شرایطی در شهرهای بزرگ بخشی ناامید شده بودند که چه کار باید کرد. از طرفی آیا می‌شد از انتخابات استفاده کرد و به این ماشین ایست داد؟ حالا می‌بینیم که گویی عقلانیت به دولت برگشته است.جلایی‌پور در عین حال خاطرنشان کرد: دوره احمدی‌نژاد به رغم همه بدی‌ها یک دستاورد مثبت داشت و آن اینکه مردم انتخابات را جدی گرفتند.وی با اشاره به اینکه با استقرار دولت روحانی جامعه در آن وضعیت نامعلوم ایستاده بود، تأکید کرد: دولت روحانی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است که یک شبه قابل رفع نیست.
وی خاطرنشان کرد: کشور ما با یک مشکل اساسی دیگر روبرو است و آن اینکه تندروهایی که باعث این کار شده‌اند خودشان طلبکارند.
*مسئله معیشتی مردم مشکل دیگر دولت روحانی است
جلایی‌پور مسئله معیشتی مردم را مشکل دیگر دولت روحانی خواند و گفت: دولت روحانی به راحتی دولت نهم و دهم پول چاپ نمی‌کند. در دو دولت قبلی نقدینگی کشور ? برابر شده است، باید بدانیم که دولت روحانی مردم فریب نیست، این دولت دیگر نمی‌تواند با واردات از چین به کنترل قیمت‌ها بپردازد، از طرفی درآمدهای صد‌ها میلیارد دلاری هم که ندارند.
* کاهش تعمیق فساد ساختاری در بخش پنهان اقتصاد نیاز کشور است
جلایی‌پور کاهش تعمیق فساد ساختاری در بخش پنهان اقتصاد کشور را یکی از راهکارهای مهم کمک به دولت و پیشرفت کشور دانست و گفت: باید بخش اقتصاد پنهان کشور در جلسات هم اندیشی به طور دقیق بررسی شود، چرا که ابعاد این فساد ساختاری از استعمار هم بد‌تر است. آنچه که در سال‌های اخیر از این فساد در ایران مشخص شده اتفاقی بوده است در بحث بابک زنجانی و موضوع ???? میلیارد تومان به دنبال دعوای رییس دولت با رییس قوه مقننه و »بگم بگم« ها آغاز شد.
*افراط گران در برابر دولت روحانی ایستاده‌اندجلایی‌پور افراط‌گری را مشکل دیگر دولت روحانی خواند و گفت: این افراط‌گران که در کارشان انصاف ندارند و از پول، سازمان و بوق رسانه برخوردارند در مقابل دولت روحانی ایستاده‌اند.
*مردم در انتخابات همه را غافلگیر کردند
وی در ادامه به نتیجه انتخابات ?? خرداد سال ?? اشاره کرد و گفت: حرکت مردمی در روز انتخابات و گرایش سیل‌آسای آنان به سوی آقای روحانی آن چنان با سرعت و غافل گیرکننده بود که هرگونه واکنش و اقدام بازدارنده را سلب کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اگر آنان پیش بینی می‌کردند که آقای روحانی پیروز می‌شود هرگز اجازه حضور به وی نمی‌دادند.
وی بحران آلودگی هوا و بحران‌های از جمله خشک شدن دریاچه ارومیه را از دیگر مشکلات فراروی دولت روحانی خواند و گفت: در این سال‌ها با رشد آسیب‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف روبرو بوده‌ایم و این چالش بزرگی برای دولت به شمار می‌رود.
*بزرگ‌ترین هدف اصلاح طلبان در دوره جدید حمایت همه جانبه از دولت تدبیر و امید است
وی در ادامه با اشاره به تجربه اصلاح طلبان در سال‌های گذشته گفت: بزرگ‌ترین هدف اصلاح طلبان در دوره جدید پشتیبانی و حمایت همه جانبه از دولت تدبیر و امید است تا دولت بتواند به توسعه سیاسی فرهنگی جامعه بپردازد کشور از وضعیت اضطراری بین‌المللی خارج شود و اقتصاد پایدار بر جامعه حاکم شود.
جلایی‌پور افزود: در این سال‌ها همه کشور‌ها به جلو حرکت کردند. کشور ترکیه امروز خود را با آلمان مقایسه می‌کند گرجستان که ? سال قبل فساد اداری در آن موج می‌زد امروز به یکی از ?? کشور پاک تبدیل شده، اما باید قبول کنیم که کشور ما اگر در این مدت جلو نرفته و دور خود چرخیده است.وی در عین حال به دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی اشاره کرد و گفت: در آن دوران علی رغم بحران‌هایی که درست شد ایشان توانست کشور را به خوبی اداره کند در حالی که اطراف ایران جنگ بود. مقامات کشورمان به کشورهای بزرگ دنیا و اروپایی دعوت می‌شدند. رشد اقتصادی بر کشور حاکم شد، فرهنگ مدنی و شهروندی در کشور جا پیدا کرد و فرهنگ توسعه سیاسی دستاوردهای مهمی در پی داشت.
*ایستادگی مدنی اصلاح طلبان و همراهی هاشمی و خاتمی در تغییر نتیجه انتخابات بسیار موثر بود
جلایی‌پور گفت: اگر آنان ایستادگی مدنی نمی‌کردند و آقایان هاشمی و خاتمی در کنار مردم نمی‌مانند دیگر مردم در انتخابات سال ?? به حرف آنان گوش نمی‌دادند و باعث تغییر نتیجه انتخابات نمی‌شدند.
وی با یادآوری نفوذ کلام آقایان هاشمی و خاتمی و نقش جامعه رسانه‌ای گفت: همه عوامل در کنار هم دست به هم دادند تا نتیجه انتخابات با غافلگیری مردم همراه شود.
*توجه به مسایل رفاهی قشر عظیمی از جامعه ضروری است
جلایی‌پور بر توجه به مسایل رفاهی قشر عظیمی از جامعه تأکید کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در دوره اصلاحات کمتر به آن توجه شد مسایل رفاهی قشر محروم جامعه بود هرچند رشد اقتصادی داشتیم.
وی با بیان اینکه ما اکنون حدود ?? میلیون نفر در کشور داریم که نیازمند کمک هستند، افزود: خوشبختانه دولت آقای روحانی در این راستا با تأکید بر اقتصاد رقابتی شفاف در بازار عرضه و تقاضای واقعی در صدد پاسخگویی به این نیاز برآمده است.
*ایرادی ندارد در کنار زبان ملی، زبان مادری هم آموزش داده شود
جلایی‌پور احترام به حقوق اقوام در کشور یادآور شد و گفت: تکثر فرهنگی به عنوان پتانسیلی برای کشور به شمار می‌رود ایرادی ندارد در کنار زبان ملی، زبان مادری هم آموزش داده شود که در دوره اصلاحات به آن پرداخته نشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = پنج