افراد زیادی برای گذران زندگی هر ماه چشم به راه یارانه می دوزند

افراد زیادی برای گذران زندگی هر ماه چشم به راه یارانه می دوزند

گروه اجتماعی: در ابتدا یارانه به تمامی افراد جامعه و حتی ایرانیان ساکن خارج از کشور پرداخت می‌شد، اما به مرور زمان و در چندین مرحله از تعداد افرادی که یارانه دریافت می‌کردند، کاسته شد. پس از آن دولت تصمیم گرفت با شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه اقدام به حذف یارانه آن‌ها کند. چندی بعد با گران‌شدن بنزین بحث بسته‌های کمک‌معیشتی مطرح شد و بعد از آن حرف از ادغام بسته کمک معیشتی و یارانه‌ها به گوش رسید.
افراد زیادی در کشور ما هر ماه برای گذراندن زندگی چشم به راه یارانه هستند. خیلی‌ها فقط با پول یارانه زندگی می‌کنند. حالا که روز‌به‌روز تورم بالاتر می رود و معلوم نیست قیمت‌ها قرار است تا کجا پیش بروند نباید در سیاست‌های کشور نفع مردم نادیده گرفته شود.
یکی شدن یارانه و طرح کمک‌معیشتی یکی از طرح‌هایی است که کارشناسان اقتصادی یکصدا حکم بر اشتباه‌بودن آن داشته و ادعا دارند که به نفع مردم نخواهد بود.آذر سال ۱۳۸۹ اولین مرحله پرداخت یارانه نقدی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در قالب طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانواده‌ها واریز شد.
از زمان اولین دوره پرداخت یارانه‌ها تا به امروز مبلغ پرداختی یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا نکرده و ثابت مانده است.آقای «حسین محمودی‌اصل» می‌گوید: «وقتی که دولت سیاست‌های کلان و برنامه بلندمدت و میان‌مدت ندارد برای شرایط التهاب و شرایطی که مردم در فشار هستند تصمیمات کوتاه‌مدت و کارشناسی‌نشده می‌گیرد، برای اینکه به مردم نشان بدهد پیگیر کار آنهاست که در نهایت هم به ضرر مردم تمام می‌شود.»او ادامه می‌دهد: دولت تورم انتزاعی ایجاد و آن را عملی کرده است. از طرفی هم گفته است که ۵۵ هزار تومان بابت هر نفر می‌دهیم و محاسبات مردم بر این اساس شکل گرفت. حالا آمده و می‌گوید نه! آن را کم می‌کنیم و تبدیل به ۷۲ هزار تومان می‌کنیم. یعنی ما حدود ۱۰۰ هزار تومان به بازار علامت داده‌ایم که نقدینگی می‌آید و روی قیمت‌ها تأثیر گذاشته‌ایم و تورم ایجاد کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم این عدد را کم کنیم.»این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: «بعد از سهمیه‌بندی‌شدن بنزین، دولت تصمیم گرفت درآمد حاصل از گران‌شدن بنزین را در قالب بسته کمک‌معیشتی به خانواده‌های با درآمد پایین بدهد. بر این اساس دولت اعلام کرد که از محل درآمد حاصل از فروش بنزین به ۲۰ میلیون خانواده ۶۰ میلیون نفر) کمک معیشتی پرداخت می‌کند. در این طرح مبلغ پرداختی کمک‌هزینه معیشتی به خانوار یک نفره ۵۵هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره ۲۰۵ هزار تومان است.»محمودی، کارشناس اقتصادی در رابطه با اینکه یارانه ۷۲ هزار تومانی در معشیت بعضی از مردم تغییرات ایجاد می‌کند، می‌گوید: اگر پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی در دستور کار قرار گیرد، موجب تغییراتی در پرداخت به خانوارها نسبت به آنچه در حال حاضر دریافت می‌کنند، خواهد شد؛ به‌طوری‌که برای افرادی که فقط یارانه نقدی دریافت می‌کنند (۱۸میلیون پردرآمد) با افزایش مبلغ و برای افرادی که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را می‌گیرند (۶۰میلیون در خانوار هدف) با کاهش مبلغ همراه می‌شود.»نقدهای زیادی به یکی‌شدن یارانه و طرح کمک‌معیشتی وارد شده است.
دلیل این موضوع را از این کارشناس اقتصادی می‌پرسیم. او می‌گوید: «مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای یکی‌شدن یارانه و طرح کمک‌معیشتی و تبدیل رقم آن به ۷۲ هزار تومان باعث می‌شود ۶۰ میلیون نفری که اکنون هر دو یارانه را دریافت می‌کنند با کاهش رقم دریافتی مواجه شوند، در حالی که ۱۸ میلیون نفری که کمک‌معیشتی به آنان تعلق نمی‌گیرد و فقط یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کنند، نفع می‌برند.به عبارتی این طرح به نفع سه دهک بالای درآمدی جامعه خواهد بود، اما در صورت تأیید، این مصوبه به ضرر اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پردرآمدی که یارانه‌شان قطع شده است، خواهد شد.در صورت تصویب نهایی این طرح با مشمولیت ۱/ میلیون نفری که در سه ‌دهک بالا قرار دارند، مبلغ پرداختی به گروه‌های هدف که نیازمندان هستند، کاهش می‌یابد.این در حالی است که به‌عنوان نمونه اکنون به حساب سرپرست یک خانواده سه‌نفره که فقط یارانه نقدی می‌گیرد، در هر ماه ۱۳۶ هزار و ۸۰۰تومان واریز می‌شود و در صورت پرداخت یارانه ??هزار تومانی، دریافتی این خانوار به ۲۱۶هزار تومان افزایش می‌یابد و همچنین برای خانواده پنج نفره مبلغ یارانه از ۲۷ هزار و ۵۰۰تومان به ۳۶۰هزار تومان افزایش می‌یابد.او ادامه می‌دهد: اما در مورد افرادی که یارانه نقدی و کمک‌معیشتی می‌گیرند، روند معکوس می‌شود؛ به‌گونه‌ای که به‌عنوان مثال خانواده دو نفره‌ای که اکنون در مجموع ماهانه ۱۹۴ هزار تومان دریافتی دارد، با اختصاص یارانه ۷۲ هزار تومانی رقم یارانه‌اش به ۱۴۴ هزار تومان می‌رسد که ?? هزار تومان کمتر از حالت فعلی است. همچنین در یک خانواده چهار نفره که اکنون از محل یارانه نقدی و کمک‌معیشتی ۳۵۴ هزار تومان دریافت می‌کند، این مبلغ با مصوبه جدید مجلس به ۲۸۸ هزار تومان کاهش می‌یابد.»دهک ثروتمند از طرح ادغام یارانه نقدی سود خواهد برد. این را حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه گفته است. او با بیان اینکه طرح ادغام یارانه نقدی و معیشتی به نفع دهک‌های ثروتمند است، می‌گوید: برای مثال بر اساس این طرح،کل یارانه دریافتی یک خانواده پنج‌نفره۷۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و این مبلغ به جیب سه دهک بالای درآمدی می‌رود.
او با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ مجلس مبنی بر اینکه یارانه نقدی و معیشتی با یکدیگر ادغام شوند، می‌گوید: علتی که برای تصویب موضوع ادغام دو یارانه اعلام شده این است که به دلیل عدم امکان شناسایی دقیق افرادی که باید مشمول حمایت معیشتی باشند و همچنین نارضایتی‌ها و مراجعاتی که به نمایندگان می‌شود، برای رفع این مشکل چنین راهکاری ارائه شده است.وی ادامه می‌دهد: شناسایی وسع مالی افراد در همه جای دنیا بر اساس اطلاعاتی که ثبت می‌شود و همینطور بر مبنای ترکیبی از خوداظهاری و راستی‌آزمایی اطلاعات صورت می‌گیرد.سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه می‌گوید:شناسایی وسع مالی افراد اینطور نیست که دوربین در منازل مردم کار گذاشته شود بلکه یکسری اقلام اطلاعاتی در کشور وجود دارد که دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌های افراد را نشان می‌دهد و با ترکیبی از این اقلام می‌توان افراد را اولویت‌بندی کرد، مبنی بر اینکه چه کسانی مشمول دریافت حمایت کمک‌معیشتی دولت یا یارانه نقدی هستند و چه افرادی شمولیت ندارند.
وی ادامه می‌دهد:به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سلامت نیوز ، اگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکطرفه شناسایی مشمولان را انجام می‌داد و پاسخگو نبود، این یک حرف دیگری بود، اما وزارتخانه مکانیزمی را طراحی کرده که در یک فضای تعاملی افراد بدون مراجعه و با کمترین هزینه بتوانند درخواست خود را ثبت و در صورت‌داشتن اعتراض اقدام کنند و همینطور اجازه بررسی وضعیت مالی خود را به دولت بدهند.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 5 =