نماينده مردم مهاباد درمجلس:

افرادی با یک تلفن هزار تن محصول وارد کشور می کنند جوانان برای ۱۰۰ هزار تومان کولبری می کنند

افرادی با یک تلفن هزار تن محصول وارد کشور می کنند  جوانان برای ۱۰۰ هزار تومان کولبری می کنند

گروه خبر: نماینده مردم مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: فرد و یا افرادی با یک تلفن و بدون طی نمودن مراحل قانونی از محوطه مرزی در جلوی چشمان مامورین هزاران تن محصول وارد کشور می کنند. جلال محمودزاده در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در طرح سوال خود از وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: سوال اینجانب در خصوص عدم کنترل گمرکات کشور به دلیل ورود بی رویه محصولات کشاورزی می باشد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی خطاب به طیب نیا افزود: در رابطه با واردات بی رویه محصولات یا صادرات باید تاکید کنم واردات بی رویه محصولات از جمله محصولات کشاورزی بیش از نیاز کشور حوزه کشاورزی و بخش تولید داخلی را با مشکل روبرو کرده است.
وی تاکید کرد: محصولاتی همچون برنج، سیب، پرتقال، شکر در دست کشاورزان داخلی مانده است اما جنابعالی اجازه می دهید واردات بی رویه بدون مجوز به داخل کشور از محوطه و محل گمرکات صورت گیرد. شاید شما پاسخ دهید که گمرک و وزارت اقتصاد متولی صدور مجوز واردات نیست ما نیز به این موضوع آگاه هستیم اما منظور از واردات این است که بدون مجوز قانونی واردات از گمرکات صورت می_گیرد.
محمودزاده ادامه داد: چه کسی جوابگوی واردات هزاران تن پرتقال و خشکبار از مرزهای غربی و شرقی کشور است. ما از مرزها به عنوان فرصت باید استفاده کنیم این در حالی است که مرزها در شرق و غرب کشور و در بنادر تبدیل به نعمت و فرصت برای عده ای شده است اما این فرصت های خاص و دریافت مجوزهای انحصاری یا توصیه نامه های انحصاری بدون ثبت سفارش در مرزها برای افراد محدودی است که در دولت و گمرکات دارای رانت هستند.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در دو روز اخیر و در سکوت کامل رسانه ای شاهد کشته و زخمی شدن ۱۶ نفر از جوانان بی گناه کولبر در مرزهای غربی کشور به دلیل سقوط بهمن بودیم جوانانی که به خاطر ۱۰۰ هزار تومان درآمد ناقابل با شغل سخت کولبری در سردترین روزهای سال امرار معاش می کنند. فرد و یا افرادی با یک تلفن و بدون طی نمودن مراحل قانونی از محوطه مرزی در جلوی چشمان مامورین هزاران تن محصول وارد کشور می کنند و میلیاردها تومان به جیب می زنند بدون آنکه حتی یک کیلوگرم بر دوش خود احساس کنند.وی گفت: اما جوانان بیکار برای درآمد یکصدهزار تومان زیر بار ۳۰۰ کیلوگرم محصول قرار می گیرند و کیلومتر ها را طی می کنند آیا این عدالت است ما نمایندگان برای پیگیری امور کولبران به همراه نماینده سردشت، اشنویه جلساتی با وزیر کشور برگزار کردیم اما کسی حرف ما را نشنید بنابراین در کنار این پیگیری ها باید دعا کنیم تا ناعدالتی ها برطرف شود.
محمودزاده تصریح کرد: کشاورزان، برنج کاران در استان های مرزی و شمالی و برخی کشاورزان در استان همدان و کردستان محصولات خود را حتی نمی توانند به قیمت تمام شده کارگری به فروش برسانند اما برخی افراد بدون مجوز قانونی محصولات کشاورزی را وارد کشور می کنند بنابراین شما به عنوان یک عضو از دولت باید بگویید این افراد توسط چه کسانی حمایت می شوند.
وی ادامه داد: چه کسی به داد نمایندگان استان_های مرزی می رسد؟ شما می گویید به صورت رسمی از وجود قاچاق به کشور جلوگیری می کنید اما برای قاچاق غیر رسمی توسط برخی افراد هم پاسخی دارید؟ چرا برخی افراد با یک تماس تلفنی و بدون مجوز قانونی اقدام به ورود کالای قاچاق به کشور می کنند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از کردپرس،عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: مرزها برای اهالی همان منطقه باید باشد. درآمد مرزها باید برای کولبرانی باشد که در حال حاضر در زیر خروارها برف مدفون شدند چرا کسی به داد نمایندگان مرزی نمی رسد؟ آیا این عدالت است؟ آیا ما باید منتظر باشیم محصولات کشاورزی در دست مردم باقی بماند تا تعدادی در رفاه و آسایش به درآمدهای میلیاردی برسند چرا دستگاه های نظارتی هیچ اقدامی نمی کند.
همچنین نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس از پیگیری پرداخت دیه کولبرها خبر داد و گفت: در این زمینه صحبت هایی نیز با رئیس مجلس شده است. رسول خصری در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت کولبرها افزود: براساس آخرین اخبار در سردشت از بین ۱۶ کولبر گرفتار در برف و کولاک ۴ نفر جان خود را از دست دادند و در سردشت نیز ۳ تن در کولاک گرفتار شدند که یک نفر از آنها که اهل اشنویه بود جان خود را از دست داد.نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سه تیم متشکل از ۵۰ نفر کوهنورد به همراه امدادرسانان هلال احمر شب گذشته به سردشت برای نجات ۳ نفری که در کولاک گرفتار شده بودند فرستاده شد که هر سه زنده بیرون آمدند اما دقایقی پیش به اطلاع رسید که یک نفر از آنها جان خود را از دست داد.وی افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید نمودند باید برای این افراد شغل پیدا شود و این عنایت ایشان بوده که باید برای مرزنشینان اشتغال زایی کرد اما متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.خضری گفت: مناطق آزاد تجاری صنعتی بالغ بر ۴۵ هزار شغل ایجاد می کند اما معلوم نیست چه باری بر روی دوش دولت است که زمینه برای این موضوع فراهم نمی شود، متاسفانه کولبرها کارگرانی هستند که از هیچگونه مزایای شغلی از جمله بیمه برخوردار نیستند.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: کولبرها عمدتاً پوشاک از کشور عراق می آورند حال ما نیز پیگیر پرداخت دیه افراد فوت شده و درمان کولبرهای آسیب دیده هستیم ودر این زمینه مذاکراتی نیز با رئیس مجلس انجام دادیم البته اینها همه مسکن است و باید به فکر اشتغال افراد بود.وی افزود: حجم مبادلات ارزی از سردشت و پیرانشهر با اربیل و سلیمانیه عراق می_تواند ۱۲ هزار میلیارد دلار در سال باشد اما تا کنون مردم از آن نفعی نبردند.
خضری افزود: متاسفانه بعد از گذشت ۲ روز از این حادثه روز گذشته فرماندار در این محل حضور پیدا کرد از سوی دیگر ضعف عملکرد استاندار نیز باعث تاسف است لذا بر این اساس تحقیق و تفحصی نیز از استان آذربایجان غربی خواهیم داشت این موضوع از ۲ ماه پیش آغاز شده است وبا جدیت آن را پیگیری می کنیم وبه موضوع انتصابات استانداری آذربایجان غربی نیز خواهیم پرداخت چرا که استان آذربایجان غربی اجازه نمی دهد که مناطق آزاد در منطقه احداث شود.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل ضعف عملکردها نامه ای به رئیس مجلس ارسال شد تا به ضعف عملکرد استانداران رسیدگی شود که رئیس مجلس این نامه را به کمیسیون شوراها فرستاده تا این موضوع پیگیری شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 16