کارشناس ارشد محيط زيست متذکر شد

افت۲۰میلیارد متر مکعبی آب دریاچه ارومیه

افت۲۰میلیارد متر مکعبی آب دریاچه ارومیه

گروه خبر: کارشناس ارشد محیط زیست با تأکید بر ضرورت بررسی سناریوهای مختلف برای رسیدگی به بحران دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون ?? تا ?? میلیارد متر مکعب افت آب در این دریاچه وجود دارد.
ناصر مقدسی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آمدن ابتکار به سازمان محیط زیست با اقبال سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن و تشکل‌های زیست محیطی همراه بوده است و این امر بیانگر شروع خوبی خواهد بود.
وی ادامه داد: اینکه ریاست جمهوری در آغاز کار خود در اولین جلسه هیئت دولت رسیدگی به دریاچه ارومیه را مطرح کرده و همچنین ریاست سازمان محیط زیست در دولت یازدهم بررسی وضعیت دریاچه ارومیه را در دومین روز کاری خود قرار داده است، بیانگر عزم و اراده ملی برای چاره‌جویی معضل دریاچه ارومیه است.
مقدسی ابراز داشت: انجام امور و اقدامات برای رفع معضل دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر به کندی پیش رفته است و همین مسئله بر ضرورت شتاب‌گیری اقدامات اجرایی برای احیای این دریاچه افزوده است.
این کارشناس ارشد محیط زیست بیان داشت: تحقق این مهم مستلزم تشکیل کنسرسیوم راهبردی علمی است؛ چرا که در این زمینه باید از تجارب داخلی و خارجی بهره‌ گرفت.مقدسی با تأکید بر ضرورت بررسی سناریوهای مختلف برای رسیدگی به بحران دریاچه ارومیه گفت: در این زمینه می‌توان تجارب جهانی را به خدمت گرفت و ظرف کوتاه مدت برنامه کاری را مشخص کرد. وی اعلام کرد: چنانچه رسیدگی بر معضل دریاچه ارومیه بیش از این به تعویق افتد، شاید احیای آن دیگر غیرممکن و غیر قابل برگشت باشد.
کارشناس ارشد محیط زیست خاطرنشان کرد: سطح تراز آب دریاچه ارومیه حدود ۴ متر از حداقل نرمال کارکرد اکولوژیک کمتر است و همچنین مطرح می‌شود که هم‌اکنون ۱۵ تا ۲۰ میلیارد متر مکعب افت آب در این دریاچه وجود دارد.
وی سیاست‌های ناپایدار مدیریت منابع آب در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه را در کنار عدم بارش‌های مناسب طی سال‌های اخیر و همچنین تبخیر فراوان آب را از جمله علل افت آب این دریاچه عنوان کرد و بیان داشت: از آنجایی که بستر این دریاچه آبی مملو از رسوبات ریزدانه نمکی است، تبخیر فراوان آب و از بین رفتن بستر آبی موجب افزایش شوره‌زارهای اطراف این دریاچه خواهد شد و پیامد بیابان‌زایی را در منطقه به همراه خواهد داشت.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج − = 4