اعطای تسهیلات تولیدی ضرورتی مهمتر از تمرکز بر وام‌ خودرو

اعطای تسهیلات تولیدی ضرورتی مهمتر از  تمرکز بر وام‌ خودرو

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – با اعطای تسهیلات مصوب شبکه بانکی به بخشی از واحدهای نیمه فعال و راکد، این واحدها وارد مدار تولید و اشتغال زایی خواهند شد و این مهم به رونق تولید و ایجاد اشتغال جدید در این واحدها منجر خواهد شد.
در حالی که ۷۰ درصد پروژه‌های عمرانی ناقص هستند دولت به جای متمرکز شدن بر وام‌های خودرو به ارائه تسهیلات تولیدی و حمایتی متمرکز شود و از متقاضیان اشتغال در کشور حمایت کرده و آنها را بی‌پناه رها نکند.
در این زمینه مصوبه مجلس وجود دارد و به علت مخالفت تمام قد دولت، چند سال است در مجلس خاک می‌خورد و نهایی نمی‌شود همچنین در مورد جمعیت سالخورده و کهنسال کشور نیز باید برنامه داشت که نه دولت نه مجلس و نه نهادهای ۲۶ گانه به آن اهتمام نمی‌ورزند.این در حالی است که رشد تولید زمینه ساز توسعه بخش های دیگر جامعه و ایجاد رفاه اجتماعی است که این امر اهمیت توجه به بخش تولید را بیش از پیش آشکار می کند.
در حالیکه اغلب واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی به دلیل کمبود نقدینگی قادر به ادامه فعالیت نیستند، تسهیلات بانکی مصوب استان به دلیل عدم جذب، دیرکرد در تخصیص بخش از تسهیلات ابلاغی، سود بالا و چرخه طولانی مدت اداری برای تخصیص، در بهبود عملکرد واحدها عملا بی تاثیر بوده است.
به نظر می رسد باید تسهیلات واحدهای صنعتی و تولیدی واجد شرایط تا در بانک های عامل مصوب شده و به شکل مطلوبی ارایه شود تا شرایط رکود تولید و بازار عرضه محصولات تولیدی التیام یابد. این چیزی که بسیار مهمتر از ارایه وام خودروی ۲۵ میلیونی است.تسهیلات به واحد های صنعتی و تولیدی نیمه تمام و به عنوان سرمایه در گردش به واحد های حائز شرایط باید اعطا شود و بانک های عامل باید مراحل بررسی طرح ها را به پایان رسانده و تمام طرح های واجد شرایط به تصویب برساند.
بانک های عامل باید متعهد شوند با اتمام بررسی پرونده ها برای واحدهای تولیدی و صنعتی که مصوبه ارکان اعتباری بانک ها را می‌گیرند تسهیلات خود را پرداخت کنند.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با اعطای این تسهیلات بخشی از واحدهای نیمه فعال و راکد وارد مدار تولید و اشتغال زایی خواهند شد و این مهم به رونق تولید و ایجاد اشتغال جدید در این واحدها منجر خواهد شد.اتمام طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۸۰ درصد از محل دریافت تسهیلات نیز گام دیگری به سوی ایجاد رونق اقتصادی در استان است که دولت با جدیت پیگیری می کند.
حمایت از واحدهای راکد و نیمه فعال بسیار بهتر از اعطای تسهیلات برای سرمایه گذاری‌های جدید است چراکه زیرساخت آن طرح ها وجود دارد و نیازی به ایجاد زیرساختهای جدید نیست فقط باید توجه کرد که در صورت نیاز با انجام بررسی های فنی و اقتصادی لازم در این واحد نوسازی صنعتی اتفاق بیفتد.این در حالی است که استان آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت ها بوده است، همواره از توسعه و پیشرفت در شان و اندازه ظرفیت های فوق العاده بالای خود محرم بوده و در حوزه صنعت و تولید و جذب توریست و همچنین بخش معادن و غیره هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی در همه ابعاد و ظرفیت‌ها در گرو نگاه علمی و دقیق به مقوله صنعت است و خودکفایی و پیشرفت در زمینه‌های مختلف زمانی به ارمغان می آید که مدیران اجرایی استان در با همدلی و هماهنگی حرکت کرده و با همگرایی و هم افزایی ظرفیت‌ها ، در صدد رفع مشکلات و برطرف کردن موانع قانونی توسعه و صنعتی شدن برآیند.
برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاههای مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی صنایع مختلف و معادن و سایر بخش ها باید تمام قدمهایی را که می تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد، بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی آذربایجانغربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه ها و ارایه توانمندی‌ها می تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی ها داشته باشد.اگر تمام واحد‌های غیرفعال و نیمه‌فعال بخش تولیدی و صنعتی با تامین نقدینگی شان به چرخه تولید برگشته و مجددا مورد بهره‌برداری کامل قرار گیرند قطعاً در تمامی زمینه ها به خودکفایی خواهیم رسید و این امر به زمان تامین اعتبارات میزان منابع اختصاصی و شرایط اقلیمی بستگی دارد.
در حالیکه اغلب واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی به دلیل کمبود نقدینگی قادر به ادامه فعالیت نیستند، تسهیلات بانکی مصوب استان به دلیل عدم جذب، دیرکرد در تخصیص بخش از تسهیلات ابلاغی، سود بالا و چرخه طولانی مدت اداری برای تخصیص، در بهبود عملکرد واحدها عملا بی تاثیر بوده است.
کارشناسان اقتصادی در عین حال خواستار رونق در حوزه سرمایه گذاری، حل مشکل اشتغال و توسعه صنعت در آذربایجان غربی هستند و معتقدند که یکی از وظایف اساسی مسئولان، جمع آوری معوقات بانکی بوده بطوریکه درآمد کشور در دست عده ای خاص بلوکه شده و اعتماد مردم به بانکها و دولت در سایه همین اقدامات پایین آمده است.
این در شرایطی است که موضوع عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات نیز داستان دیگری است که مانع تولید در استان آذربایجان غربی می شود به طوری که بین مصوبات استانی و ابلاغ از بانک ها تفاوت بسیاری وجود دارد و این موضوع موجب شده تخصیص تسهیلات اندک باشد.اغلب بانک ها به بهانه عدم همخوانی منابع و مصارف از پرداخت این تسهیلات طفره می روند و این در حالی است که در بودجه استانی بانک ها رقم ها ذکر شده و بر پرداخت آن تاکید شده است و ضروری است از این طریق سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فراهم شود.
اما خلاء اجرایی یکی از مهمترین طرح های حمایت از واحدهای تولیدی کارگروه اشتغال در حالی به قوت خود باقی است که طبق اظهارات مدیران ارشد استانی نزدیک به ۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان در وضعیت تعطیل و رکود به سر می برند

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = شش