نماينده مردم سلماس در مجلس:

اعزام حجاج بعد از پرداخت دیه فاجعه‌دیدگان ازسوی سعودی میسر است

اعزام حجاج بعد از پرداخت دیه فاجعه‌دیدگان ازسوی سعودی میسر است

گروه خبر:نمایندگان مجلس معتقدند عربستان سعودی ضمن پذیرش مسئولیت فاجعه سال ۹۴ در جریان حج باید نسبت به پرداخت دیه فاجعه‌دیدگان اقدام کرده و شرایط برای اجرای مناسک کامل حج را فراهم کند. ماه گذشته بود که سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از دعوت عربستان سعودی برای برگزاری مذاکرات مجدد جهت اعزام حجاج به مناسک حج سال ۹۶ خبر داد و گفت که هیأت ایرانی در تاریخ اعلام شده عربستان (۵ اسفند ماه) به این کشور سفر می کند تا با بیان مواضع خود به نتیجه مشخصی دست پیدا کند.
در دور گذشته مذاکرات که تا ابتدای سال جاری ادامه داشت سعودی‌ها با ان‌قلت‌هایی که آوردند باعث شدند مذاکرات در نهایت بی نتیجه بماند و جمهوری اسلامی با موانعی که عربستان بر سر راه اعزام حجاج قرار داد، اقدام به اعزام حاجیان به مناسک حج سال ۹۵ نکرد.
از آنجایی که بی نتیجه ماندن مذاکرات و عدم حضور حجاج از جمهوری اسلامی ایران از ابعاد مختلفی به ضرر سعودی ها تمام شد اکنون آنها تلاش دارند بار دیگر پای میز مذاکره بنشینند و خود پیش قدم شده و از مسئولان ایرانی دعوت کردند تا در سفری که به عربستان دارند، در این خصوص مذاکره کنند.
نمایندگان مجلس بر این باور بودند که عربستان سعودی باید شروط پیشین جمهوری اسلامی را بی چون و چرا بپذیرد از جمله اینکه مناسک حج به صورت کامل و به همراه مراسم برائت از مشرکین انجام شده و دیه فاجعه دیدگان منا و حادثه سقوط جرثقیل نیز پرداخت شود. متن گفت و گوها را در ادامه می خوانید.
* اعزام حجاج به عربستان بعد از پرداخت دیه فاجعه‌دیدگان ازسوی عربستان میسر است شهروز برزگر کلشانی با اشاره به مذاکراتی که قرار است ایران و عربستان ۵ اسفندماه در رابطه با نحوه اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج سال آینده داشته باشند، گفت: مسئولیت فاجعه ای که در سال ۹۴ در عربستان افتاد به صورت مستقیم برعهده مسئولان سعودی است چرا که سوءتدبیر آنها باعث این وقایع ناگوار شد.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: به دنبال حوادث رخ داده در عربستان، مسئولان سعودی حتی اقدام به پرداخت دیه و حق و حقوق حجاج و خانواده های آنها نکرده و از زیر بار آن شانه خالی می کنند لذا تا زمانی که تمام حق و حقوق زائران پرداخت نشده، نباید قضیه اعزام حجاج به مراسم حج صورت گیرد.
وی افزود: اجرای مناسک حج همچون دوره های پیشین نیز حق مسلم ایرانیان بوده و موضوعی نیست که دولت عربستان بخواهد یا بتواند مانع اجرای آن شود چرا که خواست ملت ایران و مسئولان اجرای کامل مناسک حج و تأمین نیازهای اساسی مسلمانان در این مراسم است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار تعیین تکلیف نحوه صدور ویزا برای حجاج ایرانی شد و خاطرنشان کرد: در نهایت اگر عربستانی ها با تأمین تمام شرایط جمهوری اسلامی برای اعزام حجاج موافقت کردند لازم است سازوکاری برای صدور ویزای حجاج بین دو کشور تدوین شود.
وی با اشاره به مذاکراتی که قرار است ایران و عربستان ۵ اسفندماه در رابطه با نحوه اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج سال آینده داشته باشند، گفت: مسئولان وزارت خارجه و سازمان حج باید به گونه ای در مذاکرات حاضر شده و مواردی را مد نظر قرار دهند که کرامت حجاج حفظ شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: پرداخت دیه خانواده فاجعه دیدگان منا و سقوط جرثقیل در مکه و تضمین جان حجاج در برگزاری حج سال آینده کم ترین کاری است که عربستان باید انجام دهد.
وی افزود: متأسفانه عربستان سعودی خود را در برابر فجایع سال ۹۴ مسئول نمی دانست و هنوز هم پاسخگو نیست در حالی که آنها باید خود را نسبت به تأمین امنیت حجاج مسئول و پاسخگو بدانند نه اینکه در نهایت طلبکار نیز باشند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حجاج ایرانی باید همچون سال های گذشته مراسم برائت از مشرکین را در جریان اجرای مناسک حج داشته باشند و شرط و شروط اضافی عربستان نباید کرامت حجاج را زیر سوال ببرد که این موارد از جمله موضوعاتی است که مسئولان سازمان حج و وزارت خارجه باید در جریان مذاکرات مجدد با عربستان به آن بپردازند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


8 − سه =