- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

اعتیاد مدرن حقیقت تلخ دنیای مجازی

Posted By admin On بهمن ۷, ۱۳۹۶ @ ۸:۳۶ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

مهین مالمیر
گروه جامعه: سیر تحول یکباره در دانشی به نام دنیای مجازی امروز به مبحث ‘جهان دهکده ‘عینیت بخشیده و عصر مارکنی ‘ مختراع رادیو’ را به شکل دیگری درآورده است. پیچیدگی این دانش جدید به حدی است که پاسخگوی نیازهای همه جوامع بشری و هرم های سنی مختلف و جنس زن و مرد است و نمی توان به راحتی از کنار جاذبه های آن گذشت، دنیایی که برنامه ریزان یا کاربران پشت پرده آن برای تمام هرم های سنی دست به کار شده اند. اما آنچه در این فضای جدید که با انواع آمار و اطلاعات یا اشکال و تصاویر همراه است ، مهم به نظر می_رسد این است که کاربران اعم از آنان که خیرخواه بشرند و کسانی که نقشه های شوم در سردارند چگونه باید شناخت. آنچه دراین سال_های اخیر در جامعه بشری و ایرانی به خوبی خودنمایی می کند این است که فضای مجازی دارای جاذبه های مختلف و وسوسه برانگیز است ، جاذبه هایی که صرف نظر از اینکه ممکن است خوب به نظر آیند اما گاه مخرب ذهن و اوهام برانگیزند.
اگر از هرم های سنی بالا و اعتیاد آنان به فضای مجازی بگذریم که مورد نظر این گزارش نیست آنچه باید به آن توجه شود اعتیاد روز افزون کودکان و نوجوانان به این ابزار شورانگیز و جاذب است که شاید دانسته یا نادانسته دنیای خردسالی با آن کلید می خورد. آنچه در این سال_ها و روزها بیش از هر چیزی خودنمایی می_کند، سیر آشنایی خردسالان با دنیای مجازی است و شاید بسیاری از خانواده ها، خلاقیت های فرزندان نوپای خود را در این دنیای پرخطر جستجو می کنند. هستند خانواده هایی که رفتارهای خلاقانه کودکان خود را با حرکت نمایشی و بازی ها در گوشی های همراه و دنیای مجازی آنها به رخ دیگران می کشند و آن را نشانه هوش سرشار فرزندان خود می دانند که البته شکی در آن نیست. اما دراین بین سپردن فرزندان به دنیای مجازی و رها کردن آنان در سیر بازی ها و جاذبه ها و محرک های این دنیا اگرچه ممکن است با تحولات فکری و زود عالم شدن همراه باشد اما درگیری آنان با هیجان و نیازهای واهی و تطابق نداشتن این محتوا با دنیای واقعی موضوعی است که می بایست در کانون توجه خانواده ها و مسئولان آموزشی قرار گیرد. اگر چه بنا به سفارش های دینی تربیت فرزندان به فراخور آینده وظیفه خانواده و اجتماع مسئول محور است اما سپردن این نسل به دست اوهام نتیجه ای جز سرگشتگی ، شکست ، یاس ، نا امیدی و وهم و خیال ندارد.
آنطور که کارشناسان فضای مجازی ، روان شناسی و امور تربیتی می_گویند: فضای مجازی کلید بسیاری از دانسته ها و ندانسته ها است اما زمانی می توان از این فضا به خوبی استفاده کرد
که انسان ها بهترین ها را درآن جستجو کنند چه بسا که تضارب فکری ، فرهنگی ، عقیدتی و ارزشی در این دنیای پرالتهاب سبب تهی شدن افکار آینده سازان از داشته های با ارزش نیاکان شود. به گفته برخی کارشناسان، استفاده بی رویه دانش آموزان از فضای مجازی منجر به انزوای آنان شده چرا که این فضا با هویت کاذب و زودگذر تصویری و غیرواقعی همراه است و منجر به این می شود که افراد دائما در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، وایبر، وی چت و… هستند. در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانش آموز یا نوجوان سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است. این روزها شاهد اعتیاد اینترنتی جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان درجامعه هستیم، این در حالی است که جوانان در این محیط ها از آسیب پذیری بالایی برخوردارند به ویژه افرادی که در دوره متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل بوده و حساسیت‌های دوران بلوغ را طی می کنند.
از سوی دیگر باید تعارض ارزش های ایرانی ـ اسلامی را در فضای مجازی مورد توجه قرار داد زیرا این تکنولوژی ها چالش های هویتی را برای جوانان ایجاد می کند و با مولفه های فرهنگ اسلامی و ایرانی در بسیاری موارد مغایر ت دارد.
دنیای امروز به گونه ای پیش می رود که همه روزه میلیون ها سایت در فضای دهکده جهانی طراحی و تولید می شود و مردم گوشه و کنار جهان از آنها بازدید می کنند اما در این میان با پیشرفت فناوری و طراحی صفحات وب شاهد افزایش چراغ خاموش خطرات و مشکلات در دهکده جهانی هستیم. سایت های غیر اخلاقی وکلاهبرداری که امروزه تعداد آنها کم نیست به یکی از مهمترین دغدغه های مردم ، خانواده ها و متخصصان به دلیل استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی تبدیل شده است که بر روح ، روان و شخصیت افراد تاثیر می گذارد. به عقیده کارشناسان،خطر کنونی فضای مجازی یا اینترنت از خطراتی که در فضای خانه یا بیرون از خانه فرزندان را تهدید می کند . سایت های آموزشی بسیاری وجود دارد که می توانیم در آنها سرگرمی ها، موسیقی، ورزش و خیلی چیزهای دیگر مورد علاقه را بیابیم به گونه ای که کارشناسان می_گویند در زمان حاضر ۵۰ درصد مخاطبان فضای مجازی دانش آموزان هستند که این خود زنگ هشداری است.
در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ خبرهای شوک آوری در زمینه تاثیر مخرب فضای مجازی بر دانش آموزان شنیدیم که این مهم سبب واکنش مسئولان وزارت آموزش و پرورش از جمله دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش شد. در این خبر اعلام شد ۱۲ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی داریم، به جرات می توان گفت که بیش از۵۰ درصد از ۲۰میلیون مخاطب فضای مجازی، دانش آموز هستند.
به اعتقاد کارشناسان و پژوهشگران، انزوا طلبی، دوری از گروه دوستان و فامیل، خودکشی اینترنتی، سرقت اینترتی، گرایش به سمت فضای تخیلی به صورت افراطی و فاصله گرفتن از واقعیت های جامعه ،عدم سازگاری ، پرسه زدن در سایت های غیر اخلاقی و ضد ارزشی از جمله آسیب های فضای مجازی است. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، به گفته آنان به چالش کشیدن هویت جوانان و نوجوانان در ابعاد جنسی فکری، اخلاقی و دینی از دیگر آسیبهای مهم پدیده اعتیاد به اینترنت است که امروزه آن را بیشتر به عنوان اعتیاد مدرن می شناسند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%8a%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%af%d8%b1%d9%86-%d8%ad%d9%82%d9%8a%d9%82%d8%aa-%d8%aa%d9%84%d8%ae-%d8%af%d9%86%d9%8a%d8%a7%d9%8a-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%d9%8a/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.