- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

اعتبارات استان بدون تاثیری در توسعه مانند گوشت قربانی تقسیم می شود

Posted By admin On آبان ۲۶, ۱۳۹۷ @ ۱۱:۵۹ ق.ظ In اقتصادی,بوکان | No Comments

گروه گزارش: نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: هر سال اعتباری به استان تعلق می گیرد و در بین تمامی بخش ها مثل گوشت قربانی تقسیم می شود و هیچ تاثیری در رشد استان و رفع مشکلات ندارد.
به گزارش آرازآذربایجان ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در جلسه شورای اداری که در سالن شهید عطایی استانداری آذربایجان_‌غربی در ارومیه برگزار شد، با بیان اینکه مسئله تقوا و خداترسی نیز جز مولفه های مهم مدیران دولتی است، گفت: مسئولان باید به برخی ویژگی ها توجه ویژه داشته و امانت دار بیت المال و حقوق مردم باشند.حجت الاسلام و المسلمین قریشی با بیان اینکه شاه کلید گشایش مشکلات داشتن تقوا و تلاش در راه خدا در بین مردم و مسئولان است، افزود: اگر تقوا در بین مسئولان کشور رعایت شود برکات الهی بر مردم و مسئولان نازل خواهد شد و در شرایط اقتصادی فعلی مهمترین مسئله یا همان شاه کلید مشکلات داشتن تقوا است.وی تصریح کرد: خداوند می فرماید سخن راست و محکم بزنید و اگر انسان این دو ویژگی را رعایت کنند متعاقبا نتیجه خوبی خواهند گرفت.این مقام مسوول با بیان اینکه سجده طولانی در تربیت انسان بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: بهترین حالت خضوع در برابر خداوند سجده طولانی است و خداوند تمام شیعیان را به این امر دعوت می کند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حسن همسایگی داشته باشید، اظهار کرد: همسایگی تنها در منزل نیست بلکه در ادرات هم باید این حق ادا شود و به حقوق هم احترام بگذاریم.امام جمعه ارومیه در پایان سخنان خود اظهار کرد:انتقال مسائل و مشگلات استان آذربایجان غربی و مردم عزیزمان از سوی مسئولان دولتی به ریاست جمهوری موضوع مهمی است و امیدواریم بیان این مسائل باعث حل شدن مشکلات و شتاب توسعه در استان ما شود.
* بانک‌ها از سلیقه‌ای عمل کردن در ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران پرهیز کنند
استاندار آذربایجان غربی گفت: بانک‌ها باید از سلیقه‌ای عمل کردن در ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران پرهیز کنند و به بروکراسی اضافی ادارات باید مدیران توجه کنند و در مورد گردش کار و حمایت از تولید ابتکار کافی داشته باشند.
محمد مهدی شهریاری در جلسه شورای اداری استان با اعلام اینکه شاخص فضای کسب و کار استان نسبت به میانگین متوسط کشوری آن، ارتقا یافته است، اظهار داشت: نقش مدیران دستگاه های اجرایی در بهبود فضای کسب و کار، حفظ میزان اشتغال و جلوگیری از ریزش آن در عین اشتغالزایی است.
محمد مهدی شهریاری با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در استان پرداخت گشت، بیان کرد: در حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز به واحدهای تولیدی در راستای بهبود وضعیت کسب و کار و ایجاد اشتغال تخصیص یافت.وی، افزود: بروکرواسی زائد اداری که یکی از مشکلات سرمایه گذاران و مردم است با ابتکار مدیران حل می شود.
استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بر اساس سیاست گذاری جدید دولت، واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد به بخش خصوصی واگذار می شود، تصریح کرد: پروژه های عمرانی نیمه تمام نیز در اختیار بخش های خصوصی قرار می گیرند.شهریاری با اعلام اینکه دیپلماسی اقتصادی در راستای جذب سرمایه گذار خارجی باید مدیریت شود، اعلام کرد: تاکنون۶ ? سرمایه_گذار خارجی برای ایجاد سرمایه_گذاری_های بزرگ در استان جذب شده است.وی با تاکید بر اینکه باید از توانایی جوانان در راستای مدیریت آینده استان استفاده شود عنوان کرد: سیاست دولت بر مبنای استفاده از توانایی جوانان است لذا می‌بایست مدیران کل دستگاه های اجرایی در این زمینه مقاومت نکنند چرا که آذربایجان غربی نیازمند نیروسازی است.استاندار آذربایجان غربی ، با اشاره بر اینکه باید زیرساخت های لازم در راستای استفاده از توانمندی ها و ظرفیت بانوان ایجاد گردد، بیان کرد: مدیران کل می بایست حداقل یکی از معاونان خود را از میان بانوان انتخاب کنند.شهریاری ، صرفه جویی ادارات در هزینه ها و استفاد از انرژی ، نظارت دقیق بر عملکرد زیر مجموعه تحت مدیریت، تامین مایحتاج مردم، را از وظایف مدیران کل دستگاه های اجرایی خوانده و اعلام کرد: در سفر آینده رئیس جمهور به آذربایجان غربی، چندین پروژه در استان با مبلغ اعتباری ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان معرفی شده است.
*آذربایجان‌غربی در شاخصه‌های توسعه از میانگین کشوری پایین‌تر است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اخیرا مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی برای توسعه استان تخصیص یافته است گفت: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی در شاخصه‌های توسعه از میانگین کشوری پایین‌تر است بی‌شک این تخصیص بودجه می‌تواند محرک اقتصادی قدرتمندی برای آذربایجان‌غربی باشد.
رضا حسینی در این جلسه اظهار کرد: در سال گذشته در حوزه فضای کسب و کار توفیقاتی در استان حاصل شد اما براساس برنامه‌ریزی ‌های انجام شده این برنامه‌ها در حد خود ظاهر نشد.
وی تصریح کرد: امسال و سال آینده بحث ارزیابی حقوق شهروندی در ادارات جدی‌تر گرفته شده و زمان انجام کار کاهش می‌یابد.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان ‌غربی با اشاره به ظرفیت‌ها و منابع فراوان استان افزود: این در حالی است که با وجود منابع فراوان، آذربایجان‌غربی در شاخصه‌های توسعه از میانگین کشوری پایین‌تر است.
وی با اشاره به اینکه اخیرا مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی برای استان تخصیص شده است افزود: بی‌شک این تخصیص بودجه می‌تواند محرک اقتصادی قدرتمندی برای آذربایجان‌غربی باشد.
حسینی با بیان اولویت‌های توسعه استان اظهار کرد: در این رابطه توسعه حمل و نقل بسیار حائز اهمیت بوده و سهمیه اعتباری خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.وی در ادامه گفت: همچنین استفاده از پایانه‌های مرزی با توجه به اینکه یک پنجم پایانه‌های مرزی در آذربایجان ‌غربی وجود دارند که یا به مرحله پایانی رسیده و یا در حال تکمیل هستند، حائز اهمیت هستند.
معاون استاندار‌ آذربایجان غربی با ابراز خرسندی از حضور سرمایه‌گذاران در استان افزود: با توجه به تحریم و فشارهای اقتصادی، حتی برخی سرمایه‌گزاران در روزهای اخیر برای سرمایه‌گذاری ۱۰۳ میلیون دلاری در آذربایجان‌غربی اعلام آمادگی کرده‌اند و بی‌شک با این کارها جایگاه استان ارتقاء می‌یابد.
*اعتبارات استان بدون تاثیری در توسعه مانند گوشت قربانی تقسیم می¬شود
نماینده مردم بوکان گفت: موانع توسعه آذربایجان غربی را باید بررسی و در راستای رفع آن برنامه ریزی کنیم.محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه گفت: هر سال اعتباری به استان تعلق می_گیرد و در بین تمامی بخش ها مثل گوشت قربانی تقسیم می شود و این نحوه تخصیص اعتبار هیچ تاثیری در رشد استان ندارد.وی افزود: بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل عمومی استان را بخش خصوصی برعهده دارد و برای تجهیز و بازسازی نیاز به بودجه کلانی دارد که پیشنهاد می_کنم هر ساله بودجه برای حل یکی از مشکلات استان تخصیص داده شود چرا که اگر در این چهل سال هرسال یک مشکل را حل می کردیم الان چهل مشکل کشور حل شده بود.
عثمانی ادامه داد: اگر تامین وسایل نقلیه عمومی در سطح کلان تامین اعتبار شود مشکل این بخش برای ده سال آینده رفع می شود ولی تخصیص بودجه به صورت جزیی باعث رفع هیچ مشکلی از استان نیست. وی تصریح کرد: این نوع تقسیم بندی باعث رضایت ادارات دولتی است و رضایت مردم را در پی ندارد هرچند این نوع تخصیص اعتبار اگر در سطح کلان کشور نیز باشد قطعا مشکلات زیادی حل خواهد شد.نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بنده ۱۰ سال است نماینده مجلس هستم و در این مدت در رشد و توسعه استان اتفاق خاصی نیفتاده است جز اینکه دریاچه ارومیه خشک تر شده و فقط راه آهن به استان رسیده است چون ما به دنبال شناسایی مشکل نبودیم.وی ادامه داد: موانع توسعه آذربایجان غربی را باید در قالب مقاله و همایش بررسی و در راستای رفع آن برنامه ریزی کنیم و یکی از موانع توسعه استان دعوای قومی به نظر می رسد هرچند مردم باهم دعوای قومی ندارند ولی نمایندگان با دعوای قومی رای می آورند و این سم برای رشد استان است.
وی تصریح کرد: رعایت تعادل در تخصیص اعتبار درست نیست و باید توازن ایجاد شود و حوزه های زیر میانگین باید بیشتر تخصیص اعتبار شود تا به سطح میانگین برسد و این شیوه تخصیص اعتبار به ضرر استان است و به درد مردم نمی خورد.عثمانی گفت: تخصیص اعتبار باید بر اساس کمتر توسعه یافتگی باشد نه براساس جمعیت، تا با کمک به بخش های کمتر توسعه یافته آنها را به میانگین برسانیم و باید بدانیم برنامه ریزی فرماندهی از بالا نیست.
* روحیه ساختن به جای تخریب متضمن رشد و توسعه استان است
نماینده مردم نقده در مجلس شورای اسلامی گفت: روحیه ساختن به جای تخریب و همکاری با وجود اختلاف قومی در مردم ما تقویت شود، رشد و توسعه استان تضمین می شود.
عبدالکریم حسین زاده، نماینده مردم نقده در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در محل استانداری برگزار شد، گفت: تبصره ۱۸ قانون دولت برای تقویت ظرفیت های بالقوه استان است و در خصوص رفع مشکلات برنامه ای ندارد لذا پیشنهاد می کنم جدول تخصیص اعتبارات این تبصره بازنگری شود چرا که به ظرفیت های استان در بخش کشاورزی و گردشگری کمتر توجه شده است.
وی افزود: برای فعالیت بخش خصوصی باید تسهیلات لازم به این بخش ها ارائه شود و ما در انتخاب حوزه های سرمایه گذاری هدف درست عمل نکرده ایم و آذربایجان غربی یک هزار کیلومتر مرز دارد و تخصیص ۸ درصد اعتبار به حوزه گردشگری عادلانه به نظر نمی رسد و درصد ها باید بازنگری شود.
حجت الاسلام خدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه خاطر نشان کرد: سرانه زیربنای فرهنگی استان برای هر هزار نفر ۲۵ متر و سرانه صندلی برای هر هزار نفر ۵٫۲صندلی است که در مقایسه با استان آذربایجان شرقی رقم بسیار کمی است و سرانه وسعت زمین برای هر هزار نفر ۱۴ متر است که با استان تازه متولد شده البرز برابری می کند که این آمار ازعدم توجه و تخصیص بودجه لازم به بخش فرهنگی است.نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های خدایاری متذکر شد: بخش فرهنگی در آذربایجان غربی بر خلاف سایر استان ها با توجه به چند فرهنگی بودن اهمیت زیادی دارد و باید با تخصیص بودجه به این بخش توجه شود و باقیات و صالحات در این امر است.وی افزود: اگر در بخش فرهنگی برنامه ریزی درستی انجام شود و روحیه ساختن به جای تخریب و همکاری با وجود اختلاف قومی در مردم ما تقویت شود، رشد و توسعه استان تضمین می_شود. کبیری، نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: ۵۰ درصد صنعت استان وضعیت قابل قبولی ندارند و باید تلاش کنیم واحد های تولیدی از چرخه فعالیت خارج نشوند و این جز با جذب صد درصدی اعتبار ممکن نخواهد بود.
* اختصاص اعتبارات پروژه‌های عمرانی دریاچه ارومیه ناکافی است
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی گفت: ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از بخش خصوصی استان اختصاص یافته است.
»حضرتی« در ادامه جلسه افزود: ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از بخش خصوصی به‌منظور رشد اشتغال، توسعه اقتصادی و کارآفرینی استان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به این‌که ۱۰۹۴ میلیارد تومان میزان درآمدهای سال گذشته استان بوده است، تصریح کرد: از این مبلغ ۴۹۸ میلیارد تومان وصولی داشتیم که نشان‌دهنده تحقق ۷۸ درصد درآمدهای استانی است.رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی با اشاره به این‌که اعتبارات عمرانی سال گذشته استان ۷۰۰۰ میلیارد تومان بود، اظهار کرد: میزان اعتبارات عمرانی استان برای سال جاری ۱۶۰۷ میلیارد تومان است که تاکنون ۸۴۹ میلیارد تومان اختصاص یافته که تاکنون تحقق میانگین۵۳ درصد را نشان می‌دهد.
حضرتی با تأکید بر این‌که امسال ۲۲۲ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: با وجود اختصاص اعتبار توسط دولت در سال‌های گذشته، اما اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی احیای دریاچه ارومیه بسیار کم است.
وی ادامه داد: خط انتقال آب ازحوزه زاب به دریاچه ارومیه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی با تأکید بر این‌که شهرستان‌های شمالی استان به تحرک و توسعه در حوزه بهداشت و درمان و راه و شهرسازی نیاز دارند، افزود: سازمان برنامه و بودجه کل کشور ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی و کارآفرینی آذربایجان‌غربی برای سال جاری اختصاص داده است.
حضرتی گفت: امسال ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی اختصاص داده شده است.رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: ۸۰ میلیارد تومان برای احداث و تکمیل مدارس فرسوده و کانکسی، احداث جاده، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، بهبود آب شرب شهری وتوسعه فضای شهری باهدف تعادل‌بخشی در استان توزیع شده است.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%aa%d8%a7%d8%ab%d9%8a%d8%b1%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d9%85%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.