گزارش//

اظهارات ضد و نقیض مسئولان آذربایجان غربی در مورد آنفولانزای پرندگان

اظهارات ضد و نقیض مسئولان آذربایجان غربی در مورد آنفولانزای پرندگان

گروه گزارش: با توجه به فراسیدن فصل سرما احتمال شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرها و مناطق روستایی که به صورت سنتی اقدام به پرورش مرغ و ماکیان نظیر غاز و اردک و بوقلمون می کنند، وجود دارد، بنابراین ضروری است نظارت های جدی برای جلوگیری از تبعات آن در آذربایجان غربی اندیشیده شود.
*معدوم سازی صدها قطعه انواع پرنده در نقده
در روزهای اخیر صدها قطعه انواع پرنده اهلی در شهرستان نقده به علت ابتلاء به آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم سازی شدند.
دکتر حقیقت نیا رئیس اداره دامپزشکی نقده گفت: علائمی شبیه به آنفولانزای حاد در پرندگان منطقه مشاهده شد که برای جلوگیری از شیوع آن اقدام به معدوم سازی کردیم.
وی در عین حال تأکید کرد: هنوز اطمینانی درباره اینکه آیا این بیماری که پرندگان را درگیر کرده واقعا آنفولانزای حاد است یا نه وجود ندارد و منتظر پاسخ آزمایشگاهی معتبر در تهران هستند.
حقیقت نیا با هشدار به شهروندان از آنها خواست تا اطلاع ثانوی از حضور در بازار پرندگان خودداری کنند و همچنین بجای خرید مرغ زنده که ممکن است ارزان تر از مرغ های کشتارگاهی باشند، برای اطمینان از سلامتی مرغ حتما از محصولات کشتارگاهی استفاده کنند.
*۴میلیارد ریال غرامت به صاحبان طیور بومی آذربایجان غربی پرداخت شد
مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: چهار میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال از سال گذشته تاکنون در بحث معدوم سازی طیور به صاحبان طیور بومی معدوم شده غرامت پرداخت شده است.کامیار داهیم با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است افزود: تاکنون هیچ گونه بدهی از بابت پرداخت غرامت در این زمینه نداریم.وی ادامه داد: در این استان از ۲۲ آبانماه سال ۹۵ تا کنون ۲۸۹ مورد تلفات طیور که مشکوک به بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان بودند شناسایی و بررسی شدند.داهیم اضافه کرد: برای بررسی های بیشتر در این راستای ۲۰ هزار نمونه برداری انجام شده که در نتیجه آن ۴۳ کانون بیماری شناسایی شده است که از کل ۴۳ کانون یک کانون صنعتی، ۹ کانون باغ ویلایی و ۳۲ کانون روستایی بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون در استان آذربایجان غربی موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است، اظهار داشت: با وجود افزایش کانون بیماری در برخی از مناطق کشور در استان آذربایجان غربی فعلا موردی از بیماری فوق مشاهده نشده است.
داهیم با اشاره به اینکه ورود غیر مجاز انواع نهاده های طیور به استان یکی از عوامل نگران کننده شیوع بیماری فوق است گفت: انتظار می_رود نیروی های انتظامی در خصوص تشدید کنترل در زمینه حمل و جابجایی انواع نهاده_های طیور فاقد بار نامه و گواهی قرنطینه ای بهداشتی دامپزشکی برخورد جدی کند.
مدیر کل اداره دامپزشکی استان آذربایجان_غربی همچنین تاکید کرد: دهیاری ها و بخشداری ها با ممانعت از ورود و توزیع طیور صنعتی غیر مجاز انتقال داده شده از مبادی واحد های پرورشی مرغ صنعتی به روستا نسبت به این موضوع برخورد جدی کنند.
داهیم گفت: بررسی های انجام یافته بیانگر بالا بودن هزینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است از این رو نیاز به همکاری بین بخشی موثر از سوی دستگاههای مرتبط در راستای تشدید اقدامات کنترلی و پیشگیری از شیوع این بیماری است.
*مشاهده و معدوم سازی ۵ مورد آنفولانزای حاد پرندگان در آذربایجان غربی
حسین دهقانی اظهار داشت: هیچگونه کانون بیماری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغ صنعتی مشاهده نشده است اما از اول مهر تا کنون در ۵ روستای شهرهای ارومیه، شوط میاندوآب و محمدیار نقده و سردشت تلفات مشاهده شده و پس از آزمایش و نتیجه مثبت آن معدوم سازی شدند.معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه هیچ گونه منع مصرفی در تخم مرغ خوراکی و مرغ وجود ندارد، افزود: در سطح طیور روستایی که در قالب پرورش سنتی در تعداد ۱۰ تا ۱۵ عدد مطرح است اخیرا در ۲ روستا در شهرستان میاندوآب تلفات مشکوکی در طیور بومی مشاهده شد که پس از نمونه برداری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تشخیص داده شد و بلافاصله نسبت به محدودسازی و معدوم سازی انجام شد.
وی ادامه داد: پس از مثبت شدن آزمایش در عصر روز پنجشنبه، بلافاصله صبح جمعه در روستای گوگ تپه میاندوآب عملیات معدوم سازی انجام شد و روز شنبه در روستای حاج حسن میاندوآب این عملیات ادامه یافت.
دهقانی با اشاره به مشاهده آنفولانزای مرغی در خانه ای شهری در محمدیار نقده تاکید کرد: در داخل خانه شهری در محمدیار ۵ مرغ مبتلا به آنفولانزای پرندگان مشاهده شد که بلافاصله نسبت به معدوم سازی اقدام شد اما به عنوان کانون بیماری مطرح نشده است.
وی گفت: صاحبان مرغداری های گوشتی مرغ مادر و تخمگذار همه به صورت صنعتی هستند، با توجه به برگزاری جلسات توجیهی و هماهنگی های لازم و نیز اطلاع رسانی های وسیع انجام شده در این مورد و برخورداری از ساختار مطلوب از نظر اصول امنیت زیستی و بیوسکیوریتی مشکل خاصی وجود ندارد.دهقانی با اشاره به انجام اقدامات مختلف امنیتی از سوی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: در قرنطینه های استان محموله_های حامل نهاده های طیور ضدعفونی می شود و از ورود محموله های فاقد مجوز بهداشتی کنترل جلوگیری به عمل می آید.
به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی، مسئولین بهداشتی کشتارگاه_های طیور در خط کشتار در حال رصد و تطبیق عوامل و علائم موسوم به ضایعات نعشی مرغان کشتاری هستند و سیستم های مراقبتی اعمال می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه به هم استانی ها و روستاییان این است اگر تلفات غیرمتعارف مرغی و یا ماکیان مورد پرورش اعم از مرغ، خروس، بوقلمون و غاز، انواع طیور زینتی و … دیدند، مراتب را به شبکه دامپزشکی استان و هم به بهورزان خانه بهداشت روستایی اطلاع دهند تا نمونه برداری سریع و دفن بهداشتی پس از حضور اکیپ های دامپزشکی را انجام دهند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، با توجه به اظهارات ضد و نقیض مسئولان در زمینه آنفولانزای فوق حاد پرندگان که به آنفولانزای مرغی شهرت دارد، انتظار می رود مسئولین اقدامات مناسب را در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری که ممکن است به انسان سرایت کند را اتخاذ کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


1 × = یک