اصولگرایان آغوش خود را برای بازگشت احمدی نژاد باز گذاشته اند!

اصولگرایان آغوش خود را برای بازگشت احمدی نژاد باز گذاشته اند!

یاسمین طالقانی
گروه جامعه: احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود؟ ثبت نام او برای انتخابات ۱۴۰۰ چندان غیرواقعی نیست. خودش چندی قبل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی درباره کاندیدا شدنش برای انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود: »ما تابع خواست مردم‌مان هستیم، اما بازهم باید صبر کنیم«.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره چرایی رد صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات۹۶ به این جملات اکتفا کرد که »قطعاً مستنداتی وجود دارد که مورد قبول شورا نبوده است. شورای نگهبان از کسی نگرانی ندارد.« محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص نیز روایت کرده بود: »فکر می‌کنم اسفندماه بود. بعد از این بود که حضرت آقا سفارش کرده بودند که آمدن احمدی‌نژاد به مصلحت نیست. به آقای جنتی گفتم احمدی‌نژاد کاندیدا می‌شود. گفت خبر داری؟ گفتم فقط تحلیل دارم. آیت‌ا… جنتی گفت اگر نامزد بشود یعنی دنبال فتنه است.«
اعضای مجلس خبرگان هم تمایلی به بازگشت احمدی‌نژاد ندارند چنانکه آیت‌ا… سیدهاشم بطحائی گلپایگانی گفته بود: »از قدیم گفتند آرزو بر جوانان عیب نیست چه رسد به احمدی‌نژاد که پیر است. در مجموع نفس امّاره همواره انسان را تحریک می‌کند که از این حرف‌ها بزند اما خود فرد باید بسنجد و تصمیم بگیرد.«
وی افزود: »احمدی‌نژاد باید به پرونده خود نگاه کند، سوابق کاری خود را ورق بزند و ببیند که چه خرابکاری‌هایی را مرتکب شده است. با در نظر گرفتن این مسائل او واقعا باید بررسی انجام دهد و ببیند زمینه دارد که دوباره به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری بیاید؟« عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: »احمدی‌نژاد روی موج حرکت می‌کند و نفس امّاره هم طوری است که زشتی‌ها را نزد انسان زیبا و بی‌عُرضگی‌ها را عُرضه‌مند جلوه می‌دهد. معتقدم بعد از آن مسائلی که اتفاق افتاد و سوابقی که او از خود به جای گذاشت، زمینه اجتماعی برای بازگشتش وجود ندارد.«
اما نظر اصولگرایان درباره بازگشت احمدی‌نژاد چیست؟ محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال روزنامه دولت که »آیا در برنامه‌های وحدت اصولگرایان جایی برای آقای احمدی‌نژاد هست؟« گفت: »آقای احمدی‌نژاد به معنای خودش و حلقه منسوبی که دارد جایی در این برنامه ندارد.
شاید برخی افرادی که قبلاً با ایشان همکار بودند و یا رابطه‌ای داشتند در برنامه باشند یا حتی برخی کسانی که به شورای اصولگرایی دعوت می‌شوند هم نیم‌نگاهی به ایشان داشته باشند و بدشان نیاید که از ظرفیت ایشان هم استفاده کنند. اما به عنوان شخصیت حقوقی در شورای اصولگرایی آقای احمدی‌نژاد یا نماینده‌های مستقیم ایشان جایی ندارند.«
ایرنا هم چندی قبل نوشته بود: به نظر می‌رسد اصولگرایان آغوش خود را برای او بازگذاشته اما این بار نه برای حمایت از او بلکه برای به دست آوردن سبد رای احمدی‌نژاد به گونه‌ای که واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره بازگشت جناح اصولگرا به سوی احمدی‌نژاد گفته بود که بعید است که اصولگرایان وارد بحث انتخاباتی با احمدی‌نژاد شده باشند، اما ممکن است هر اتفاقی بیفتد و احتمالا برخی در پشت پرده، مذاکراتی را برای انتخابات شروع کرده‌ باشند.
به گفته ایمن‌آبادی، معتقدند احمدی‌نژاد تجارب ناخوشایندی از آنها دارد، از این‌رو اصولگرایان در محافل خصوصی ضمن سرزنش خود اذعان دارند که رفتارهای آنها موجب انحراف احمدی‌نژاد شد، زیرا احمدی‌نژاد تاب این همه فشار و گزند را نداشت.
بنابراین این رفتارها موجب شد تا افرادی چون بقایی و مشائی، احمدی‌نژاد را جذب خود کنند.
رویکرد اصولگرایان در قبال رئیس دولت‌های نهم و دهم از سال ۸۲ تاکنون حمایت شش‌دانگ زاویه‌گرفتن، طعنه و تمسخر و انتقاد تا بایکوت و حملات زبانی و حتی برخی مواقع فراتر از حملات کلامی و زبانی بوده است تاجایی‌که یک سایت اصولگرا پیش‌بینی کرده بود که رئیس سابق دولت قرار است با الگوگیری از جنبش اعتراضی امسال در فرانسه به خیابان بیاید.
اما حالا به نظر می‌رسد رویه آنها تغییر کرده است و این بار به نرمی می‌خواهند برخورد کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش ، آنها خوب می‌دانند که در چنین وضعیتی نمی‌توانند در انتخابات نتیجه دلخواه کسب کنند. بنابراین به سبد رای احمدی‌نژاد حتی اگر حداقلی باشد نظر دارند.
به نظر می‌رسد بخشی از اصولگرایان برای بهره بردن از سبد آرای انتخاباتی احمدی‌نژاد مدتی با او مدارا می‌کنند و رفیق گرمابه و گلستان او می‌شوند تا اذهان را به سمتی ببرند که آنها حامی احمدی‌نژاد هستند تا در صورت عدم تایید صلاحیتش از سبد رای او برای کاندیدای اصلی جریان اصولگرایی استفاده کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


7 − یک =