اشک و لبخند تلخ دریا و آسمان در آذربایجان

اشک و لبخند تلخ دریا و آسمان در آذربایجان

گروه اجتماعی:سیرابی دریاچه ارومیه به سبب بارش‌های بی‌سابقه در دو روز گذشته در عین نشاندن لبخند بر لب مردم غم از دست دادن عزیزان را نیز بر دل آنها نیز بر جای گذاشت.
کاهش بارندگی واژه‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار به گوش می‌رسد به ویژه در محافل و مجالسی که در آن نامی از دریاچه ارومیه برده می‌شود.خشکی دریاچه ارومیه عوامل متعددی دارد که از مهم‌ترین آنها کاهش بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، سال گذشته بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به یک دهه اخیر، مطلوب ارزیابی شد اما امسال آمار و گزارش‌ها کاهش بارندگی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.
در سه روز گذشته بارندگی‌های مداوم بعد از مدتها سبب شد تا آبی در دل کوه‌ها جاری شود و پس از پیوستن به هم در پایین دستها به سیل خروشان تبدیل و طغیانی در رودها ایجاد کند.
طغیان رودخانه‌ها دو حالت را در مردم آذربایجان غربی و شرقی ایجاد کرد مردم این دو خطه از ایران از آغازین لحظات بارندگی خداوند را به خاطر فرستادن رحمت الهی شکر گفته و از اینکه بعد از مدتها دریاچه ارومیه آبی به خود می‌بیند خوشحال بودند اما رفته رفته رودهای خروشان به جان و مال مردم رحم نکرده و بسیاری را از هموطنان را به کام خود کشاند و سبب شد تا حس خوشحالی مردم به نگرانی و سپس به غم و اندوه مبدل شود.
استاندار آذربایجان غربی در جلسه‌ای که دیروز در استانداری آذربایجان غربی تشکیل شد اظهار کرد: بارندگی‌های دو روز گذشته در آذربایجان_غربی سبب شده است که در هر ثانیه ۶۱۰ متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.
دولت و مردم مسعود تجریشی مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز قبل از بروز سیل در آذربایجان غربی گفت: وزارت نیرو در رهاسازی آب به دریاچه ارومیه آن گونه که باید به تعهدات خود عمل نمی‌کند چرا که نگران است پس از این رهاسازی‌ها آب مورد نظر جایگزین نشود.
فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز چند روز قبل از رخداد سیل در آذربایجان غربی در رابطه به رهاسازی‌های دریاچه ارومیه به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: امسال ۴۵ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
وی گفت: مرحله دوم رهاسازی‌ها از فروردین سال ۹۶ آغاز می‌شود که بر اساس برنامه مصارف سال ۹۵-۹۶ باید ۳۵۰ تا ۳۷۰ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه روان شود.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: چنانچه وضعیت روان آبها مطلوب باشد با وجود اینکه مرحله سوم رهاسازی آب در برنامه وجود ندارد اما این اقدام صورت خواهد گرفت.
سرخوش افزود: در صورت افزایش دما در استان و خروج از وضعیت یخبندان با ذوب شدن آبهای رودخانه‌ها و روان آب‌ها، سردهنه‌های رودخانه‌های اصلی بسته شده و آب‌ها به پیکره دریاچه ارومیه سرریز می‌شود.
با توجه به اظهارات مسئولان و کارشناسان دریاچه ارومیه و با توجه به بارندگی بی‌نظیری که در این چند روز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه رخ داد باید منتظر روزهایی پر آب برای دریاچه ارومیه باشیم.باران رحمت الهی نگرانی بسیاری از مردم و مسئولان دولتی را در رابطه با دریاچه ارومیه رفع کرد چرا که مسعود تجریشی از خشکی ۶۰ درصدی سطح دریاچه ارومیه در تابستان امسال خبر داده بود، امید است با این بارندگی دریاچه ارومیه تابستانی بدون تنش آبی سپری کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان_غربی گفت:هم اکنون میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه ۶۶۰ متر مکعب در ثانیه است که در سه روز گذشته تداوم دارد. همچنین کیومرث دانشجو دراین جلسه اظهارداشت: بارش های متناوب باران در استان موجب شده تا ۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق رودخانه ها و در جریان سیلاب های اخیر وارد دریاچه ارومیه شود.
وی با بیان اینکه با تداوم بارش ها در استان میزان آب ورودی به دریاچه به ۱۰۰ میلیون متر مکعب می رسد افزود: در کل سال آبی در استان و در حوزه دریاچه ارومیه، ۲۴۱ میلمیتر بارش ثبت شده که ۲۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و ۹ درصد نسبت به دراز مدت مشابه کاهش یافته است.
دانشجو با بیان اینکه میانگین بارندگی های آذربایجان غربی امسال ۲۴۹ میلیمتر بود عنوان کرد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که ۳۱۹ میلیمتر بوده ۲۲ درصد کاهش یافته است.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به میزان بارندگی های ماه جاری در استان که ۶۳ میلیمتر به ثبت رسیده است، اضافه کرد: میزان بارندگی های این ماه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۶۷ میلیمتر، در حوضه آبریز زاب ۱۱۵ میلیمتر و در حوضه آبریز ارس ۴۲ میلیمتر بود.دانشجو با اشاره به وضعیت بحرانی و طغیانی رودخانه های آذربایجان غربی در ۲ روز گذشته ادامه داد: نازلوچای، گدار، باراندوز، زرینه و سیمینه رود جزو رودخانه های مهم جاری در استان است که در ۴۸ ساعت گذشته وضعیت سیلابی داشت.وی بیان کرد: هم اکنون بسیاری از رودخانه ها در حال فروکش است و انتظار می_رود تا ۲ روز آینده شرایط به حالت عادی بازگردد.دانشجو وجود ۱۲ سد در استان را یادآوری کرد و گفت: بیشترین حجم آب ورودی از آغاز بارش های هفته جاری مربوط به سد بوکان بود که موجب شد تا حجم مخزن آن به ۷۲۴ میلیون متر مکعب برسد.
وی بیان کرد: هم اکنون ارتفاع آب در پشت این سد روبه افزایش بوده و ورودی به این سد با توجه به بارش های چند روز گذشته ۶۸۰ متر مکعب در ثانیه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان_غربی گفت: با توجه به حجم بارندگی_های بهاره پیش بینی می شود که شرایط ذخایر آبی استان در پشت سدها روند رو به بهبودی را طی کند.
تراز آبی دریاچه ارومیه در ۲۵ فروردین ماه امسال ۱۲۷۰٫۷۸ سانتیمتر از سطح آبهای آزاد و حجم آب موجود در آن ۲ میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب است.در روزهای اخیر تشدید بارشها در آذربایجان غربی هم موجب جاری شدن آب رودخانه های استان به سمت دریاچه و باعث طغیان رودخانه های استان شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم، با این وجود بنا به اعلام آخرین اخبار از هواشناسی آذربایجان غربی بارندگی‌های غرب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته با ۲۲ درصد و شرق دریاچه نیز با ۲۵ درصد کاهش بارندگی روبه‌رو است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


4 − چهار =