استاندار آذربایجان غربی:

اشتغال بکار معتادان بهبود یافته نقش مهمی درعدم اعتیاد دوباره آنان دارد

اشتغال بکار معتادان بهبود یافته نقش مهمی درعدم  اعتیاد دوباره آنان دارد

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: اشتغال بکار معتادان بهبود یافته نقش مهمی در عدم اعتیاد دوباره آنان دارد و به همین دلیل باید نهادهای مسئول اهتمام ویژه ای برای این امر داشته باشند.
قربانعلی سعادت در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی افزود: برای افراد پاک شده باید تمهیدات لازم در خصوص اشتغال و تامین سرپناه اندیشیده شود و اقدام بهزیستی در ایجاد مرکز جامعه پذیری برای بانوان عملکرد خوبی است که باید برای مردان در شهرستان های مختلف نیز این مراکز با توجه به موقعیت هر شهرستان ایجاد شود.
وی اضافه کرد: اگر برای سالم سازی جامعه می خواهیم اقدامی انجام دهیم باید برای سالم سازی، حفظ سلامت و اشتغال بهبودیافتگان تمهیدات اساسی بیندیشیم.
وی اظهار کرد: باید در کنار زندان ها، شهرک های صنعتی و در کنار شهرستان ها مراکز حرفه آموزی و اشتغال برای افراد مبتلا به اعتیاد داشته باشیم تا بتوانند بعد از بهبودیافتگی با مهارت هایی که کسب می کنند، وارد بازار کار شوند.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی افراد بهبودیافته جویای کار را به اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی معرفی کند تا زمینه اشتغال آنان با همکاری ادارات، واحدهای تولیدی و صنعتی فراهم شود.
استاندار آذربایجان غربی بر ارائه گزارشی از معتادان بهبود یافته مشغول بکار در جلسه آینده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تاکید کرد و گفت: روند ایجاد اشتغال باید در بین این قشر با سرعت دنبال شود تا بتوانیم زمینه حل مشکلات این افراد و خانواده های آنان را فراهم کنیم.
از دستگاه های دخیل در حوزه مواد مخدر خواست برای تدوین برنامه ششم توسعه برنامه های خود را در این حوزه اعلام کنند تا طبق برنامه برای سالم سازی جامعه تلاش شود.
وی اظهار کرد: ایجاد مراکز حرفه آموزی و اشتغال در گوگ تپه مهاباد، سیمینه بوکان، احمدآباد تکاب، آغبلاغ اشنویه، میرآباد سردشت، پسوه پیرانشهر، حسنلوی نقده و قرانقوی چالدران طرح خوبی است که باید نظارت جدی بر این مراکز شود تا رشته های مورد نیاز هر منطقه در این مراکز را فراهم کنیم.
وی افزود: دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این هشت مرکز اشتغال تصویب کرده ایم که امیدواریم این مراکز در اشتغال معتادان بهبود یافته تاثیر گذار باشد.
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: مشارکت دادن مردم در خصوص مواد مخدر ضروری است و خانواده ها باید در این حوزه وارد شوند.
علیرضا رادفر افزود: استفاده از تشکل های مردم نهاد در آگاه سازی جامعه و کم کردن تقاضا در جامعه موثر است و همه باید دست در دست هم در این راستا تلاش کنند.
وی اظهار کرد: در سطح شهرستان ارومیه به صورت پایلوت، لوح های فشرده مقابله و مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر را پخش خواهیم کرد که این اقدام در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر صورت می گیرد.
آذربایجان غربی یکی از استانهای در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و سالانه در کنار تلاش پلیس و نهادهای مرتبط، اعتبار زیادی نیز برای مبارزه با این بلای خانمان سوز در استان هزینه می شود.
*چهار هزار و ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر امسال در آذربایجان غربی کشف شده است
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۱۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط ماموران پلیس در استان کشف و ضبط شده است.
سردار یحیی شرفی دراین جلسه افزود: در این رابطه ۱۲۴ نفر قاچاقچی، یک هزار و ۲۶ توزیع کننده و یک هزار و ۸۰ نفر حمل کننده دستگیر شده اند.
وی ادامه داد: همچنین سه تن انواع پیش سازهای مواد مخدر در ماههای گذشته در آذربایجان غربی کشف شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین پیش سازهای کشف شده مواد مخدر از شهرستان سردشت بوده، اضافه کرد: با اطلاع رسانی هایی که در این شهرستان در خصوص پیش سازهای مواد مخدر صورت گرفته خوشبختانه شاهد کاهش ورود پیش سازها از این شهرستان هستیم.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سطح روستاها و شهرهای استان اظهار کرد: این طرح به مدت چهار روز اجرایی می شود که دو روز آن در روستاها و دو روز در شهرها خواهد بود.
سردار شرفی افزود: روند پاکسازی چهره شهرها از مواد مخدر رو به بهبودی است و تعداد معتادان تابلوی شهرها نیز در آذربایجان غربی کاهش یافته است.
وی گفت: رویکرد ما اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است که در این راستا برنامه هایی از قبیل همایش ۵۰۰ نفری در روستای راژان با عنوان روستای بدون دخانیات اجرا کرده ایم.
وی با بیان اینکه ۱۵ کمپ مجوز دار ترک اعتیاد در آذربایجان غربی وجود دارد، اظهار کرد: در ماه گذشته نیز کمپ ترک اعتیاد ۶۰ نفره سلماس در جاده این شهرستان به سمت تسوج را افتتاح کردیم.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی اجرای دو دوره ۱۰ روزه برای ۷۰ پزشک و روانپزشک، آموزش عطاری ها، برگزاری ۴۵ همایش پیشگیری و آموزش، برگزاری ۵۱۶ کارگاه آموزشی و آموزش به ۲۲۲ هزار نفر و آموزش ۱۰۶ نفر از کارمندان به عنوان مربی پیشگیری از اعتیاد در ادارات را از جمله اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاری عنوان کرد.
سردار شرفی ادامه داد: ۱۱۵ واحد مطب، کمپ و مرکز اجباری ترک اعتیاد در استان داریم که در این مراکز ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در چرخه درمان قرار گرفته اند.
وی گفت: در مرکز ترک اعتیاد زنان ارومیه نیز ۹۰ نفر زن معتاد پذیرش و تحت درمان قرار گرفته اندکه هزینه درمان آنها از از طریق بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر پرداخت می شود.
وی با قدردانی از همکاری دستگاه قضا در برخورد با سوداگران مرگ افزود: امسال برخورد قضایی با مجرمان مواد مخدر روند مطلوب و امیدوارکننده ای داشت که امیدواریم این روند ادامه یابد.
مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با تاکید بر ایجاد مراکز جامعه پذیری گفت: بیشتر بهبودیافتگان ما جایی برای کار و زندگی ندارند و از سوی خانواده ها طرد شده اند.
راضیه خدادوست افزود: ما یک مرکز جامعه پذیری در ارومیه ایجاد کرده ایم که بانوان بهبود یافته در آن حرفه و مهارت مورد نیاز را یاد می گیرند .
وی اضافه کرد: در بیشتر کمپ ها مددکار وجود ندارد و در این زمینه دچار مشکل هستیم و باید روانشناس و مددکار برای کمپ ها تعریف شود.
وی ادامه داد: اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی ۱۵۰ نفر بهبودیافته را برای اشتغال معرفی و برای ۷۰۰ نفر نیز زمینه آموزش های فنی حرفه ای را فراهم کرده است.
آذربایجان غربی به دلیل قرار گرفتن در مرز ایران با سه کشور خارجی در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و ماموران پلیس به صورت مستمر و شبانه روزی برای مبارزه با سوداگران مرگ در این استان در تلاش هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


1 × شش =