اشتباه استراتژیک اصول‌‌گرایان امید بستن به شورای نگهبان برای حذف رقیب بود

اشتباه استراتژیک اصول‌‌گرایان امید بستن به شورای نگهبان  برای حذف رقیب بود

گروه سیاسی:سخنگوی حزب کارگزران که البته به گفته خود وی عضویت او در این حزب تا پایان سال ۹۴ معلق خواهد بود؛ معتقد است که اشتباه استراتژیک اصول‌‌گرایان امید بستن به شورای نگهبان برای حذف رقیب است و باید از این اشتباه فاصله بگیرند. او همچنین تاکید دارد که اصلاح طلبان و کارگزاران به شکل متحد و با محوریت سید محمد خاتمی وارد عرصه انتخابات خواهند شد.
گفتگوی خبری ایلنا با حسین مرعشی به شرح ذیل تقدیم خوانندگان آراز آذربایجان می شود:
*به نظر شما روحانی با بیان و تکرار این حرف که »دولت به تمام وعده‌های خود عمل خواهد کرد« توانسته در این یک سال اکثریت افرادی که به وی رای داده بودند را در کنار خود نگه دارد؟
بنده هم احساس نمی‌کنم که روحانی در انجام وعده‌های خود وفادار نیست و حتی وفاداری روحانی را تایید می‌کنم ولی به نظرم برخی از همکاران روحانی هیچ تناسبی با این افکار ندارند.
به نظر من روحانی با تجربه یکساله‌ای که دارد باید نوعی ترمیم را در کابینه و همکاران خود متناسب با نیازهای روز اعمال کرده و در این خصوص بازنگری کند.دولت باید در تقویت و همراهی رئیس‌جمهور از آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم جدی‌تر باشد.
*برخی معتقدند که حزب کارگزاران پدرخوانده جریان اصلاحات است، شما تا چه میزان این حرف را قبول دارید؟
این اظهارات را مخالفین جریان اصلاحات برای ایجاد اختلاف بیان می‌کنند وگرنه کارگزاران هیچ‌گاه ادعای پدرخواندگی ندارند.حزب کارگزاران به همراه اصلاحات جزو تشکل‌هایی هستند که برای پیشبرد اهداف کشور با یکدیگر متحد هستند و در این میان هم کسی بر دیگری سمت پدری یا پدرخواندگی ندارد.
*کنگره حزب کارگزاران چه زمانی برگزار خواهد شد؟
من فعلا سخنگوی حزب نیستم. عضویت بنده در حزب کارگزاران تا پایان سال ۹۴ معلق است. در این خصوص آقای کرباسچی توضیحات لازم را ارائه خواهد داد؛اما با این حال حزب کارگزاران در حال بازسازی تشکیلات خودش است و برای فعالیت در انتخابات آینده مجلس خود را آماده می‌کند.
*در انتخابات مجلس آینده با توجه به توضیحاتی که ارائه دادید، آیا قرار است حزب کارگزاران با جریان اصلاحات وارد عرصه شود؟
بله ما (کارگزاران) در قالب اتحاد با اصلاح‌طلبان با محوریت سید محمد خاتمی در انتخابات حضور پیدا خواهیم کرد. هم‌اکنون هم جلساتی در شورای مشورتی خاتمی در همین راستا در جریان است که به موقع خود سیاست‌های آن اعلام خواهد شد.
*آیا در انتخابات مجلس هم چهره‌هایی مثل خاتمی، ناطق نوری و آیت‌الله هاشمی همچون انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت؟
در مورد اینکه الزما همه این افراد در کنار هم قرار بگیرند، نمی‌توان از هم‌اکنون نظر داد اما تا امروز هنوز ناطق نوری قانع نشده است که در جریان اصول‌گرایی حرکتی را آغاز کند.البته ما هم از پراکندگی و افتراقی که در جبهه اصول‌گراست، راضی نیستیم. اصلاح‌طلبان زمانی قدرتمند می‌مانند که رقیب‌شان در صحنه مانده باشد.
اتفاقی که در جبهه اصول‌گرا افتاده این است که بدنه متعادل و باتجربه اصول‌گرایان در حاشیه قرار گرفتند و گروه‌های تندرو مثل جبهه پایداری میدان‌دار شده‌اند و ما این اتفاق را برای کشور مفید نمی‌دانیم.
ما فکر می‌کنیم همانطور که اصلاح طلبان جبهه نیرومند و واقعی در کشور بوده و حذف آنها بوسیله شورای نگهبان و نهادهای شبه‌امنیتی به مصلحت کشور نیست، افتراق و اختلاف در جبهه اصول‌گرا هم به نفع کشور نیست.
*پیش‌بینی شما از نحوه ورود اصول‌گرایان به عرصه انتخابات مجلس آینده چیست؟
هنوز هیچ خبر مثبتی مبنی بر اینکه اصول‌‌گرایان می‌توانند ساز و کاری طراحی کنند و باز هم متحد شوند، دریافت نکرده‌ایم. در این میان اجماع آنها سخت به نظر می‌رسد.
*به نظر شما چقدر امکان ائتلاف و اجماع جریان اصلاحات با برخی اصول‌‌گرایان وجود دارد؟
این موضوع هیچ ضرورتی ندارد. اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نمی‌توانند با اصول‌‌گرایان اتحاد تشکیل دهند.
این دو جریان باید در عرصه سیاسی کشور با یکدیگر رقابت داشته باشند اما اینکه اصول‌‌گرایان صحنه را برای گروه‌های تندرویی مثل جبهه پایداری باز گذاشته‌اند قدری خلاف انتظار است.
اصول‌‌گرایان باید یک بار دیگر تشکیلات و سازمان خود را بازسازی کنند و از اشتباه استراتژیک خود فاصله بگیرند.
*این اشتباه استراتژیک اصول‌‌گرایان که به آن اشاره کردید، چه بود؟
این اشتباه استراتژیک این بود که آنها به اقدامات محدودکننده نهادهایی مثل شورای نگهبان برای حذف رقیب امید بستند. در حالیکه اصول‌‌گرایان هم باید به سراغ مردم بروند و به ریشه‌های مردمی خودشان تکیه کنند.
به هر حال آنها هم میان مردم مخاطبان خود را دارند و نمی‌توان منکر این امر شد. آنها نباید فکر کنند که نظام تنها متکی به آنهاست و اگر آنها نباشند نظام منحرف است. همانطور که ما هم نباید تصور کنیم اگر ما نباشیم یعنی مردم هم نیستند.
این دیدگاه در هر دو جریان باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. جناح اصول‌‌گرا و اصلاح‌طلب دو جناح اصلی سیاسی کشور از زمان استقرار خط امام در ایران هستند و هر دو باید سراغ جذب مردم بروند و یک رقابت را میان خود شکل دهند. نه جریان اصول‌‌گرا مجسمه اسلام است و نه ما در جریان اصلاحات مظهر مردم هستیم هر دو جریان باید بدانیم که جزیی از نظام سیاسی ایران هستیم و باید در رقابت با هم اوضاع کشور را بهبود بخشیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


یک + = 4