اسلام یعنی درک عشق ومهربانی خداوند به بندگانش

اسلام یعنی درک عشق ومهربانی خداوند به بندگانش

زهرا اجلال
گروه دین وزندگی:تصویری که از خداوند در قرآن مجید رسم شده است , متفاوت با تصویری است که بعضی ادیان بزرگ دیگر نمایش می_دهند. بر طبق نظر مسلمانان, رفتار خداوند مجموعه ای است از عشق و محبت به انسانهای خوب و ابراز انزجار از انسانهای بد. به این موضوع حداقل در چهل آیه از آیات قرآن بر مبنای تصویری روشن از انسانهای خوب و بد اشاره شده است.
همه ی ما در زندگی دنیا به فرد یا افرادی محبت و علاقه ای داریم که این علاقه و محبت ما در اکثر اوقات یک محبت دوطرفه ای ایجاد می_کند و این رابطه ی محبتی و دوست داشتنی دو طرفه است که ارزش پیدا کرده و زیبایی آفرینی می کند …
در آیات، روایات و ادله عقلی نیز یکی از ارزش_های متعالی در فرهنگ اسلامی و بزرگ‌ترین عامل برای تقرب به خدای متعال محبت اوست. ولی متأسفانه به این موضوع در جامعه و حتی خانواده ها توجه خاصی نمی شود … خداوند در این آیه که با زندگی امروز ما نیز ارتباط بسیاری دارد، می‌فرماید: » یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم[مائده/۵۴]اى کسانى که ایمان آورده‏اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به زودى خدا گروهى [دیگر] را مى‏آورد که آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. [اینان‏] با مؤمنان، فروتن، [و] بر کافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‏کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى‏ترسند. این فضل خداست. آن را به هر که بخواهد مى‏دهد، و خدا گشایشگر داناست«
بله در ارتباط بین خدا و بندگان واقعی که به او ایمان واقعی دارند، اکسیر محبت، رکن اساسی و ارزشمندی است که مورد غفلت مانده؛ چنانچه اگر این رکن توسط افراد شناخته و درک شود؛ به طوری که همه ما این حس زیبای محبت بین خود و خداوند را لمس کنیم و با تمام وجود درک کنیم که خداوند دوستدار بندگانش است، آن وقت نوع زندگی هایمان خیلی فرق می کند … زندگی_هایمان را جور دیگری جهت دهی می_کنیم.اوج مهربانی و علاقه خداوند در آیه ۵۳ زمر می بینیم؛ قُلْ یا عِبادِی الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ خوب بر می_گردیم سر موضوع اصلی … یعنی محبت بین خود و خدایمان … خداوند نیز می فرماید: “بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است.”
فقط در این رابطه یک نکته ی اساسی وجود دارد که با یک مثال عرض می کنم…
وقتی هر کدام از ما به کسی علاقه و محبتی داریم تمام تلاش خود را می کنیم که طبق خواسته_ی او رفتار کنیم تا او راضی باشد، تمام دغدغه و ذهن ما این می شود که او را به راه های مختلف خوشحال کنیم و اسباب رضایت خاطرش را فراهم کنیم … اگر عامل و کاری او را ناراحت می_کند آن کار را انجام نمی دهیم و اگر باعث کدورت خاطرش شدیم سریع از او عذرخواهی می کنیم، برایش هدیه می خریم، او را به شامی دعوت می کنیم و خلاصه تمام تلاشمان را می کنیم تا از ما راضی شود.
داستان و قانون محبت بین بندگان و خداوند نیز این گونه است؛ خالق مهربانی که محبت و مهربانی اش با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست خدایی که مهربانی اش نسبت به همه ی افراد گسترده است (مهم این است که من با تمام کاستی هایم خود را از رحمت خداوند و سایه ی او محروم نکنم و کافر نشوم): بگو خدا و پیامبر [او] را اطاعت کنید پس اگر رویگردان شدند قطعا خداوند کافران را دوست ندارد.” قدم اول برای دریافت عشق خداوند, دنبال کردن مسیری است که پیامبرانش به ما نشان داده اند. این زیباترین تصویری است که می توان از عشق دو طرفه خالق و مخلوق ترسیم کرد. اگر خداوند را دوست دارید, قرآن شما را راهنمایی می کند تا خود را آماده دریافت عشق خداوند بکنید. ولی در عین حال به این موضوع نیز اشاره شده است که اگر از راه راستی که پیامبران نشان داده اند پیروی نکنید مشمول عشق خداوند نخواهید شد.
اوج مهربانی و علاقه خداوند در آیه ۵۳ زمر می بینیم؛ قُلْ یا عِبادِی الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ خوب بر می گردیم سر موضوع اصلی … یعنی محبت بین خود و خدایمان … خداوند نیز می فرماید: “بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است.”خدایی که آغوشش به سوی بندگانش همیشه باز است و در حدیث قدسی می_فرماید: لو علم المدبرون کیف اشتیاقی بهم لما تو شوقا اگر کسانی که به من پشت کرده اند بدانند چقدر مشتاق برگشت آنها هستم از شوق جان می_دهند.قدم اول برای دریافت عشق خداوند دنبال کردن مسیری است که پیامبرانش به ما نشان داده اند. این زیباترین تصویری است که می توان از عشق دو طرفه خالق و مخلوق ترسیم کرد. اگر خداوند را دوست دارید, قرآن شما را راهنمایی می کند تا خود را آماده دریافت عشق خداوند بکنید. ولی در عین حال به این موضوع نیز اشاره شده است که اگر از راه راستی که پیامبران نشان داده اند پیروی نکنید, مشمول عشق خداوند نخواهید شد. همان طور که گفتیم مهم این است که ما در مسیر راه محبوب و معشوقمان حرکت کنیم تا عشق و محبت او را بتوانیم دریافت کنیم و اگر کسی با عناد و سرکشی در مسیر گمراهی قدم بردارد و چتری در دست بگیرد تا از رحمت ها و عشق و محبتی که بر زندگی اش در حال بارش است جلوگیری کند، مسیری است که خود انتخاب کرده است.
وقتی مریض لجباز و سرکش، به پند و نصیحت_های پزشک اهمیت نداده و بر خلاف سفارشات دلسوزانه طبیب عمل کند، چاره ای جز بیماری و راهی به غیر از رفتن به بیمارستان ندارد.
بر بارگاه خداوند نوشته شده است: »به حقیقت که رحمت من بر خشم من پیشی می گیرد«. بی تردید عدل الهی وجود دارد و ضرورتی در این جهان به حساب می آید، هم چنان که صلابت و خشم او که به جلال الهی وابسته است، در قرآن و انجیل قدرتمندانه توصیف شده است. اما بُعد درونی حقیقت از بخشش و رحمت الهی جدایی ناپذیر است گرچه برای آن آفرینشی وجود ندارد. از آن جا که این جهان آفرینش خداست باید صفات خدا را منعکس کند.
در تعالیم معنوی اسلام نیز آمده است که در واقع تمام جهان هیچ نیست مگر تأثیر متقابل اسما و صفات خداوند. به همین دلیل اسمای زیبایی و رحمت باید به اندازه ی اسمای جلال و عدالت در آفرینش او منعکس شود.
به علاوه، اسمای ذکر شده که در ارتباط با بعد درونی ذات حق است، وقتی زندگی درونی و روحانی اسلام مطرح می شود از اولویت برخوردارند.
مدافعان مسیحیت و محققان غربی نظریه ای را اشاعه داده اند که بر اساس آن خداوند اسلام تنها خدای عدالت است نه خدای رحم و شفقت و عشق. تنها با توجه به تعداد دفعاتی که عدالت و کیفر الهی در مقایسه با مهر، بخشش و عشق الهی در قرآن ذکر شده است می توان به بی اساس بودن این ادعا پی برد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


+ هفت = 8