استفاده تبلیغاتی از نابودی یادگار بهترین روزهای ارومیه ممنوع

استفاده تبلیغاتی از نابودی یادگار بهترین روزهای ارومیه ممنوع

پروانه کرامتی
گروه اجتماعی:هرچه قدر که جلوتر می‌ رفتیم بیشتر شرمنده می‌شدیم آخریادگار بهترین روزهای زندگی مان پا به نابودی گذاشته این زیبای مهربان این مادر سرزمین مان دیگر رمقی برایش نمانده چون دریاچه دیگر حالش همانند روزهای قبل نیست، می‌دانم چون همگی مان از تشنگی بی حد و مرز دریاچه آگاهیم تشنگی ای که روز به روز بر آن افزوده می‌شود در این چند سال آسمان هم برای مان خط و نشان کشید آن قدر که خورشید سوزان بر پهنای این دریاچه که یادگار تاریخ برای ما است با تمام توان می‌تابید و دریاچه مان را بیش تر می خشکاند آخر این دریاچه در تایخ ایران حضور پررنگی داشته تا جایی که در نقشه ایران عزیزمان در هر دوره ای از زمان کشیده شده است.
.شاید آسمان هم دیگر توان باریدن نداشت و صد در صد هم همین طور است چون در مرام آسمان یک چنین بی معرفتی امکان ندارد هر چه قدر از معرفت آسمان بگوییم کم گفته ایم به این علت که با بارش بی دریغش بر کران تا کران این در یاچه دل های همگی مان را شاد کرد و نتیجه مهربانی آسمان شد بالا آمدن ۵۰ سانتی متری سطح دریاچه و این یعنی زندگی بخشیدن به یک سر زمین.
آسمان بر دریا چه بی دریغ بارید و خواست تا دریاچه نمیرد تا بماند همچون هزاران سال گذشته راستش از عقیده بعضی از بزرگان ناراحت هستیم همان کسانی که می گفتند دریاچه را باید هر زود تر بخشکانیم و جای آن یک پارک تفریحی بنا کنیم در این جا باید بگوییم آقای دکتر شما می دانید که حتی گل این دریاچه خواص درمانی فوق العاده زیادی دارد حال چه برسد به خود دریاچه و آرتمیا که همگان از اهمیت آن با خبراند و در نهایت این که این دریاچه ارومیه همه زندگی ما ارومیه ای هاست پس لطفا درباره زندگی ما این گونه نظر ندهید.
نکته مهم این جا است که آسمان حداقل قول های پوچ و توخالی برخی از مسئولان را نداد همان قول هایی که بر هیچ کدام جامه عمل نمی توان پوشاند، کاش همین مسئولان کمی از معرفت آسمان درس بگیرند و بدانند این دریاچه همانند اعتقادات مذهبی خط قرمز ما محسوب می شوند این را به آن دسته از مقاماتی عرض می کنم که از دریاچه ارومیه فقط برای تبلیغات انتخاباتی بهره می برند.
کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری مانده این فقط خواست ما اهالی رسانه نیست بلکه تمام مردم شریف آذربایجان تقاضا دارند که از دریاچه ارومیه استفاده تبلیغاتی نکنند همان کاری که کاندیداها چه برای انتخابات ریاست جمهوری و چه کاندید های مجلس شورای اسلامی کردند.
می دانید اگر دریاچه ارومیه زبانی برای حرف زدن داشت به شما که بعد از ۲۰ یا ۱۵ سال بعد به فکر نجات دریاچه ارومیه افتادید چه می گفت ؟شاید به شما می گفت : آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا؟
چون بعد از ۱۵ یا ۲۰ سال یادتان افتاده که دریاچه می خشکد اگر در همان اوایل تلاش می کردید، اوضاع این قدر اسف بار نمی شد و راحت تر می توانستید نجاتش دهید اما الان با وارد کردن چه میزان آب می خواهید چقدر از کمبود آب آن بکاهید؟ درد این قسمت از آذربایجان را میدانید ؟ اصلا می دانید که چرا دریاچه خشک می شود؟
و مهمترین سوال در این جا این است آیا راه احیا دریاچه ارومیه را می‌دانید ؟ چون همان طور که خودتان اطلاع دارید ارومیه با سه کشور به لحاظ مرزی و با چندین استان در داخل همجوار است، اگر خدایی نکرده این دریاچه بخشکد زندگی در این نقاط دچار مشکل می‌شود و طوفان های نمک زندگی را بر کام همه تلخ می‌کنند ولی این را هم بگویم که ما از خشکی و بی آبی کل کشور بی اطلاع نیستیم ما همگی واقفیم که دمای زمین نسبت به سال های گذشته بالا رفته است پس نمی توانیم بگوییم خشکی فقط به علت کوتاهی های مسئولان رخ داده است بلکه باید بدانیم زمین تب دارد و می تواند این مشکل را دوچندان کند.
سال ها است که مردم مناطق مرزی کشورمان از مشکل ریز گرد ها یا همان مهمان های نا خوانده رنج می‌برند اگر دریا چه ارومیه بخشکد همین اتفاق با شدت بسیار بیشتری برای استان و کشورهای همجوار می‌افتد خوب است کمی ما مردم هم اشتباه های مان را ببینیم و به آن ها جدی فکر کنیم این را بدانیم که زمین فقط مال نیست بلکه آیندگان هم از آن سهم می‌برند، پدران و نیاکان ما این مسئولیت را به بهترین شکل انجام دادند.
حال نوبت ماست این کار را به درستی و همان طور که گذشتگانمان انجام دادند آن را به نسل آینده بسپاریم امیدواریم که در خانه ملت آن اشتباهی که در کمیسیون احیای دریاچه افتاد دیگر نیفتد، اعضای خانه ملت خودشان می‌دانند ما کدام اشتباه را می‌گوییم. ولی ما هم از اشتباه خودمان که آن هم از درست مصرف نکردن آب است آگاه هستیم در این میان با درست مصرف کردن آب می توانستیم از خشک شدن دریاچه ارومیه جلوگیری کنیم.
پس باید ما هم در استفاده آب صرفه جویی کنیم در این صورت خواهیم دید که کشوری همچون ایران که کم آب است دیگر از مشکل بی آبی و یا کم آبی رنج نخواهد برد در این صورت علاوه بر احیای دریاچه ارومیه بسیاری از تالاب ها و دریاچه های کوچگ و بزرگی که خشک شده بودند احیا می‌شود.بیایید از همین امروز شروع کنیم از یک قطره تا چند لیتر، اگر هر کدام مان در روز یک قطره صرفه جویی کنیم تقریبا در کل کشور نردیک به ۸۰ میلیون قطره صرفه جویی خواهد و این یعنی دم خودمان گرم که این قدر با حال و با اراده ایم چرا که برای ساختن سرزمین_مان کشور مان قدم برداشته ایم

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


5 + = چهارده