- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

استخوان و پوست گاو و پاستیل های خوشمزه

Posted By admin On مرداد ۱۵, ۱۳۹۴ @ ۵:۱۴ ق.ظ In گوناگون | No Comments

سادات حسینی خواه
گروه خانواده وسلامت:اخیرا پاستیل های رنگی تر و شفاف تر و در اشکال زیباتری به بازار آمده که به ویژه کودکان را به طرف خود جلب می کند. اغلب این پاستیل ها نیز به صورت فله ای عرضه می شوند که نسبت به اشکال بسته بندی از رنگ خیره کننده تر و حتی طعم بهتری برخوردار هستند و حال این سووال مطرح می شود که آیا این پاستیل ها قاچاق بوده یا تولید داخل و آیا سلامت آنها تضمین شده است.
بسیاری از افراد نمی دانند که اصلا ترکیبات پاستیل چیست و چه ارزش غذایی دارد ، در رده چیپس و پفک قرار می گیرد یا نسبت به آنها سالم تر است اما اظهار نظرهای فراوانی درباره آن می@کنند. بطورمثال برخی می گویند پاستیل ها قد را بلند می کند، برخی دیگر می گویند غضروف ساز و برای دندان هم خوب است و برخی دیگر معتقد هستند که خوردن آن موجب بروز مشکلات گوارشی می شود. حتی یک مادر که اخیرا کودکش را برای مشکلات تکلمی نزد پزشک برده است ، پزشک به او توصیه کرده که فرزندش پاستیل مصرف کند درحالیکه تحقیقات پزشکی در این باره انجام نشده است.
هانس ریگل مدیر شرکت آلمانی آب نبات هاریبو با افزودن ژلاتین به آب نبات ها، اولین پاستیل ها را به شکل خرس در سال ۱۹۲۰ابداع کرد هرچند که مصرف ژلاتین به عنوان اصلی ترین ماده غذایی تشکیل دهنده پاستیل از زمان فراعنه مصر، وجود داشته است. سال ها بعد پاستیل ها در هزاران شکل مختلف از خرس، کرم، قورباغه، همبرگر کوچک، توت فرنگی و آلبالو گرفته تا بطری نوشابه و دیگر شکل های دوست داشتنی به بازار عرضه شد. این شکلات های ژلاتینی خوشمزه آنچنان محبوبیت یافت که بازار مالی آن تنها در سال ۱۹۹۶ در آمریکا، بالغ بر ۱۳۵ میلیارد دلار شد. در ایران نیز پاستیل های نوشابه ای جزو قدیمی ترین ها است و برای برخی افراد حکم یک نوستالژی دوست داشتنی را دارد.
یک کارشناس تغذیه می گوید: ماده اولیه پاستیل ، ژلاتین است؛ ژلاتین یک ترکیب پروتئینی متشکل از سه اسیدآمینه است. دکتر احمدرضا درستی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: هر کدام از این اسیدآمینه ها بطورجداگانه می توانند وارد بدن شوند اما چون هر سه اسیدآمینه بطور یکجا در پاستیل وجود دارد می تواند به فراهم کردن ژلاتین مورد نیاز استخوان، کمک کند. وی خاطرنشان می کند: ژلاتین به ویژه در افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند می تواند ، کمک کننده باشد.
این کارشناس تغذیه می گوید: ژلاتین از جوشاندن استخوان گاو و گوسفند فراهم می شود؛ افرادی که خوراک کله پاچه می خورند هنگام خنک شدن آن مشاهده می کنند که از آن ژله حاصل شده که این همان ژلاتین است. درستی می افزاید: استخوان را از گوشت جدا کرده و آن را می جوشانند که نتیجه آن ژله ای بی رنگ است که با افزودن رنگ و مواد قندی ، تبدیل به پاستیل می شود؛ پس پاستیل در حقیقت ژله کم آب همراه با طعم دهنده، رنگ دهنده و دیگر افزودنی ها است تا قوام بهتری پیدا کند.
وی می گوید: ژلاتین ، ارزش غذایی بالایی ندارد و در حالیکه به افرادی که استخوان آنان شکسته ، کمک می کند، برای کودکان در حال رشد سودمند نیست. درستی اضافه می کند: کودکان در حال رشد به همه نوع مواد غذایی برای رشد نیاز دارند و ژلاتین کمک چندانی به استخوان سازی و ساخت مفاصل نمی کند. وی تصریح می کند: گاهی با تبلیغات به این اشتباه عامه دامن می زنند که اگر غذای کافی نمی خوری ، پاستیل می تواند آن را جبران کند در حالیکه این امر اشتباه است.
این کارشناس تغذیه می گوید: برای تهیه پاسیل که استخوان ها جوشانده می شوند باید به ذبح شرعی دام ها نیز توجه داشت؛ گاهی برخی سوء استفاده کنندگان (در کشورهای خارجی) بجای آنکه برای کشتن گاو، رگ های آن را ببرند، دام ها را خفه می کنند تا خون در بدن دام ها باقی مانده و رنگ استخوان ها تیره تر شود. درستی می افزاید: همچنین این سوء استفاده کنندگان گاهی به آلودگی های میکروبی در محل کشتن دام توجهی نمی کنند. وی تصریح می کند: گاهی مسافران ایرانی در بازگشت از کشورهای خارجی با خود پاستیل و ژلاتین می آورند بدون اینکه بدانند این پاستیل ها حرام هستند یا حلال.
این کارشناس تغذیه می گوید: مصرف بی رویه پاستیل به خاطر وجود رنگ و شکر و دیگر مواد افزودنی می تواند اشتها را کور کرده و موجب سوء تغذیه شود. درستی به مردم توصیه کرد هنگام خرید پاستیل ها به حلیت آن توجه داشته و از مصرف زیاد آن نیز پرهیز کنند.
این کارشناس تغذیه می گوید: اگر یک فرد چاق از من بپرسد که پاستیل بخورد یا بستنی یا پفک یا چیپس ، به او خواهم گفت که مصرف پاستیل بر دیگر تنقلات مصنوعی ، ارجحیت دارد. درستی می افزاید: اما بطور قطع مصرف تنقلات سنتی مانند گندم شادونه یا توت خشکه بر مصرف تنقلاتی مانند پاستیل ارجحیت داشته و برای سلامتی مفید است زیرا به هرحال پاستیل همراه مواد شیمیایی است.
کارشناس علوم آزمایشگاهی می گوید: آزمایشگاه های کنترل مواد غذایی نمونه های پاستیل را بررسی می کنند ؛ ژلاتین این پاستیل ها باید از استخوان و پوست گاو و گوسفند باشد و پاستیل های وارداتی نیز باید گواهی حلال داشته و نباید در آنها از خوک استفاده شده باشد. دکتر امیر رحیمی راد در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا تاکید می کند: پاستیل ها علاوه بر داشتن نشان استاندارد حتما باید سیب سلامت سازمان غذا و دارو را نیز داشته باشند. وی تصریح می کند: از مردم انتظار داریم ، پاستیل های فله ای و سنتی را نخرند چون پاستیل های فله ای کنترل نمی@شوند. وی با اشاره به پاستیل های وارداتی خوشرنگ از ترکیه می گوید: طبق استاندارد ملی ، هفت رنگ مجاز برای پاستیل در ایران تعریف شده اما در کشور ترکیه برای ساخت پاستیل از رنگ هایی استفاده می شود که در ایران غیرمجاز اما در کشور خودشان مجاز است. مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی آذربایجان غربی می@افزاید: بطور مثال از ۲۴ نوع پاستیل در این استان فقط ۱۱ نمونه قابل قبول و مجاز بودند.
مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی آذربایجان غربی در پاسخ به این سووال خبرنگارایرنا که ‘آیا این نیاز احساس نمی شود که صنایع تولید پاستیل ایران برای حفظ بازار از رنگ های بیشتری استفاده کنند’ ، می گوید: در این رابطه تولیدکنندگان داخلی می توانند دلایل و مستندات خود را در زمینه استفاده از رنگ های دیگر ارایه کنند تا استاندارد رنگ های مجاز ، اصلاح شود. این کارشناس علوم آزمایشگاهی می گوید: مردم باید به نشان سیب سلامت پاستیل ها توجه داشته باشند و باید در این زمینه اطلاع رسانی های لازم انجام گیرد زیرا روبروز بر تعداد بیماری های آلرژیک (حساسیت زا) و سرطان افزوده می شود و استفاده از پاستیل های خوش آب و رنگی که سالم نیست باید کنترل شده باشد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa-%da%af%d8%a7%d9%88-%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%8a%d9%84-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%ae%d9%88%d8%b4%d9%85%d8%b2%d9%87/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.