استان های مرزی بازارگرم لوازم آرایشی غیرمجاز

استان های مرزی بازارگرم لوازم آرایشی غیرمجاز

گروه اقتصادی: لوازم آرایشی از جمله اقلام پرفروش در آذربایجان غربی است و این لوازم علاوه بر مصرف کنندگان محلی بسیاری از مردم استان های دیگر را جهت خرید ارزان تر به این استان مرزی می کشد.
لوازم آرایشی غیرمجاز با لوگوهای تقلبی از سوی فروشندگان با قیمت پایین تر به جای لوازم اصلی عرضه می شود و مشتریان نیز با این تصور که دلیل پایین بودن قیمت، مرزی بودن آذربایجان غربی است، به این خریدهای مضر تن می دهند. بسیاری از صاحب نظران بر این عقیده هستند که پایین بودن قیمت، مهمترین عامل برای استفاده از لوازم آرایشی جعلی و کم کیفیت به شمار می رود اما در این میان می توان فرهنگ نامناسب استفاده از لوازم آرایشی و نداشتن آگاهی کافی نسبت به مضرات استفاده از این لوازم را نیز مورد توجه قرار داد. قریب به اتفاق پزشکان، متخصصان حوزه پوست و مو و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نیز بر این عقیده هستند که لوازم آرایشی نامرغوب شاید زمینه کاهش هزینه ها را در کوتاه مدت به همراه داشته باشد ولی در بلندمدت، هزینه های زیادی را برای درمان بیماری های پوستی و برخی اختلالات روانی ناشی از این بیماری ها متوجه خانواده ها می کند که در بسیاری موارد کمرشکن است. به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هر ساله مقدار زیادی لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز در این استان امحا می شود که حاصل کشف در محل های عرضه است. حسن ملکی نژاد با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی با چهار کشور مرز مشترک دارد، اظهار کرد: دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز به صورت وسیع از این کشورها وارد ‌شده و به عنوان کالای قاچاق تلقی می‌شود.
وی اظهار کرد: لوازم آرایشی و بهداشتی ناسالم و قاچاق، خطرات جبران ناپذیری بر سلامت مردم دارد به طوری که مضرات استفاده از این لوازم به دلیل استمرار در مصرف روزانه، می‌تواند به مراتب بیشتر از داروهای قاچاق، سلامت مردم را تهدید کند. وی اضافه کرد: استفاده از این گونه مواد می‌تواند صدمه های جبران ناپذیری برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد زیرا این نوع فرآورده‌ها بیشتر در شرایط نامناسب و با مواد اولیه نامرغوب، غیرمجاز و بی کیفیت تهیه می‌شود. وی ادامه داد: در کنار ضررهای لوازم آرایشی قاچاق، بسیاری از مارک‌های مشهور لوازم آرایشی آغشته به ماده سرب است که این ماده بیش از همه اعصاب را نشانه می‌رود و در بلند مدت می‌تواند سبب اختلال های عصبی شود. ملکی نژاد گفت: احساس سوزش و درد و ایجاد جوش‌های قرمز در محلی که ماده آرایشی غیراستاندارد استفاده شده از شایع‌ترین شکایات مصرف ‌کنندگان است. وی ادامه داد: خارش و تاول‌، کهیر، تورم، عفونت پوست، عفونت ریشه مو و تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو از عوارض استفاده مکرر از لوازم آرایشی غیر استاندارد به شمار می رود. ملکی نژاد گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی اصل و تقلبی با هم تفاوت زیادی دارد و تنها مزیت کالاهای تقلبی، قیمت پایین آنهاست اما همین مزیت ظاهری به شدت مرود توجه بانوان قرار می گیرد. وی اظهار کرد: در جامعه در مورد اجناس آرایشی تقلبی اطلاع رسانی محدود است و حتی می توان گفت اصلا وجود ندارد. وی با بیان اینکه لوازم آرایشی تقلبی میزان شیوع سرطان‌های پوستی را افزایش می دهد، اظهار کرد: سرطان های پوستی در جهان در حال گسترش است و لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق از یک خارش ساده پوست شروع شده و به سرطان پوست منتهی می شود. سرهنگ سامان غنی زاده، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی نیز در خصوص مقابله با قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی، گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود ۲۰۰ هزار قلم لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در این استان کشف شده است که ارزش آنها به میلیاردها ریال می رسد. وی اضافه کرد: با توجه به این آمار، روزانه به طور متوسط نزدیک به ۴۰۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و قاچاق در استان کشف و ضبط می شود که رقم قابل توجهی است. وی اظهار کرد: پلیس با همه توان در راستای مقابله با قاچاق کالا به ویژه قاچاق لوازم آرایشی که با سلامتی مردم در ارتباط است، تلاش می کند. محمد اقوامی، مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی نیز گفت: امسال ۱۳ پرونده در خصوص قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در استان تشکیل شده است و ارزش ریالی محکومیت قاچاقچیان بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال است.
یکی از فروشندگان محصولات بهداشتی آرایشی در ارومیه نیز گفت: بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی که توسط افراد از ما خریداری می شود، مارک‌‌های تقلبی کره‌ای، چینی و ترکیه‌ ای دارد و هیچ یک از مشتریان به دنبال جنس اصل نیستند.
‘وحید’ افزود: تقاضای مشتری برای خرید جنس های ارزان قیمت تقلبی بیشتر است و به همین دلیل مارک های اصل آرایشی به ندرت خریداری می شود. وی با تاکید بر اینکه برای تامین روزی اش بر حسب تقاضای مشتری جنس می آورد، اضافه کرد: اگر لوازم آرایشی و بهداشتی ارزان قیمت را نفروشیم، در مغازه ها و لباس فروشی های دیگر عرضه می شود. یکی از شهروندان ارومیه ای که در حال خرید لوازم آرایشی بهداشتی ۲ هزار تومانی بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درآمدهای خانواده ها کفاف هزینه های چند ده و چند صدهزار تومانی لوازم آرایشی اصل را نمی دهد و ما مجبور به خرید این لوازم با قیمت نازل هستیم. وی افزود: مسئولان اگر به فکر سلامت خانواده ها هستند، باید در کنار جلوگیری از ورود لوازم قاچاق، به فکر پایین آوردن قیمت کالاهای اصلی آرایشی باشند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا مصرف و خرید و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز با ضعف در اعتماد به نفس زنان و دختران ارتباط معناداری دارد و مقابله با آن نیازمند فعالیت های فرهنگی و مشارکت عمومی است.
EMAIL.agazadeh1@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


5 + = نُه