- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

استانداردهای تشویقی و کارخانه‌ای نهادینه شوند

Posted By admin On مهر ۲۲, ۱۳۹۲ @ ۴:۴۳ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه خبر: رئیس پژوهشکده استاندارد کشور گفت: ایران نیز باید همسو با دنیا با انجام برنامه ریزی لازم به سمت استانداردهای کارخانه?ای و تشویقی به عنوان زمینه ساز برندسازی حرکت و این استانداردها را نهادینه کند.
رحمت ستوده قره‌باغ در همایش گرامیداشت همایش روز جهانی استاندارد و تجلیل از صاحبان صنایع نمونه استاندارد آذربایجان غربی افزود: نباید به سمت استانداردهای اجباری پیش برویم چرا که در بسیاری از کشورهای دنیا استاندارد تشویقی مورد توجه است.وی بر تبدیل یافته های علمی کشور به استاندارد تاکید کرد و افزود: این امر می‌تواند در تسهیل صادرات بسیار مثمر ثمر باشد.
رئیس پژوهشکده استاندارد کشور، ایران را یکی از کشورهای پیشرو در تولید علم در جهان عنوان کرد و گفت: حضور ایران در جمع ?? کشور برتر جهان در حوزه تولید علم را باید غنیمت شمرد و علوم تولیدی را به سمت تدوین استاندارد سوق دهیم.
ستوده قره‌باغ افزود: علاوه بر آن، تدوین استانداردهای صادرات محور علاوه بر رشد کیفیت تولیدات داخلی زمینه حل مشکل اشتغال و توسعه صادرات را فراهم می‌کند.
وی اظهار کرد: این امر مستلزم سرمایه گذاری و توجه ویژه است که تاکنون انجام شده ولی کافی نبوده است.
وی با تجلیل از دولت در استقلال سازمان استاندارد از وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استاندارد مسئله ای فرابخشی است که باید به این سمت حرکت کنیم. رئیس پژوهشکده استاندارد کشور اضافه کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای جهان سرمایه گذاری در امر استاندارد حیاتی است ولی در کشور ما هنوز بلوغ کافی در خصوص این امر مهم وجود ندارد.
*استانداردهای زیست محیطی باید در جامعه امروز مورد توجه باشد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی هم با اشاره به لطمات ناشی از عدم تدوین و توجه به استانداردهای زیست محیطی در کشور گفت: استانداردهای زیست محیطی باید در جامعه امروز مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
کیامرز کیهانفر افزود: استانداردهای محیط زیست، امروز به یکی از اساسی‌ترین مسایل در جهان تبدیل شده که با آن، بسیار درگیر هستیم.
وی اضافه کرد: مشکلات آلودگی هوا در تهران، شیوع بیماری‌های متنوع و مختلف به ویژه سرطان در این شهر آلوده و مشکل زیست محیطی دریاچه ارومیه از مهم‌ترین مشکلات حوزه زیست محیطی در جامعه ما می‌باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به لزوم توجه ویژه به استاندارد در کمیت تولید در کنار کیفیت افزود: باید کاری کنیم تا کارخانه‌ها، با بیش از ?? درصد ظرفیت اسمی تردد کنند.*استانداردسازی، ایمنی زندگی را تضمین می‌کند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: استانداردسازی، ایمنی زندگی را تضمین می‌کند و باید در این خصوص توجه ویژه ای از سوی مسئولان مرتبط و تدوین کنندگان استاندارد صورت گیرد.عابد فتاحی افزود: عدم رعایت بسیاری از استانداردها به ویژه در حوزه تولیدات غذایی زمینه ایجاد و رشد بیماری‌هایی نظیر فشار خون، دیابت و بسیاری از سرطان‌ها را فراهم کرده است.وی اضافه کرد: هر چیزی که غیراستاندارد باشد به ضرر انسان ساخته می‌شود و باید از استفاده آن پرهیز کنیم.
وی اظهار کرد: باید گام‌های اساسی در راستای استاندارد کردن ابعاد مختلف زندگی خود برداریم و به این سمت حرکت کنیم.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر توجه ویژه دست‌اندرکاران حوزه استاندارد به تدوین استانداردهای واقعی‌تر در جامعه به ویژه در حوزه مواد غذایی تاکید کرد و ادامه داد: حتی برخی از مواد غذایی که علامت استاندارد دارند به صورت واقعی استاندارد نیستند و باید دقت بیشتری روی آن‌ها صورت گیرد.
*رعایت استاندارد، مهم‌ترین شاخصه برای حضور در بازارهای بین‌المللی است
مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی هم در ادامه گفت: رعایت استاندارد، مهم‌ترین شاخصه برای حضور در بازارهای بین‌المللی است و باید برای حضوری موثر در بازارهای خارجی استاندارد و تضمین کیفیت را جدی بگیریم.
منصور جلایر افزود: تولیدات و خدمات در کشوری استمرار می‌یابند که کیفیت روز به روز افزایش یافته و استاندارد نهادینه شود.وی اضافه کرد: در صورت تضمین کیفیت و توجه بیشتر به مقوله مهم استاندارد، می‌توان علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای خارجی را نیز در اختیار گرفت.وی با اشاره به وقوف مدیران صنعتی و تولیدی استان به اهمیت استاندارد اظهار کرد: همکاری مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط با تولیدکنندگان در امر استاندارد، توان تولید و صادرات محصولات با کیفیت و استاندارد را روز به روز افزایش می‌دهد.مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی، رشد کیفی محصولات را ضامن تحقق حماسه اقتصادی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: ما رسالتی جز افزایش کیفیت، تضمین کیفیت و رعایت الزامات در استانداردسازی برای رسیدن به اهداف توسعه ای کشور نداریم.
*فرهنگ‌سازی لازمه توسعه مفهوم استاندارد در جامعه است
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی در ادامه همایش گفت: فرهنگ‌سازی لازمه توسعه مفهوم استاندارد است و در کنار الزامات بخشنامه ای و استانداردهای اجباری باید استفاده از کالاها و خدمات استاندارد در جامعه فرهنگ‌سازی شود.غلامرضا دیزج نژاد افزود: در این صورت پذیرش استاندارد در جامعه بیشتر شده و روند قابل قبولی را طی می‌کند.وی اضافه کرد: الزام واحدها و ساختارهای اقتصادی باید به نوعی قابلیت اجرا داشته و تأثیرگذار باشند.معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: نباید الزام‌هایی را به بدنه اقتصادی جامعه تحمیل کنیم که این الزامات بی اثر باشند.
*۳۰ واحد نمونه استاندارد آذربایجان غربی تجلیل شدند
در پایان این مراسم ۳۰ واحد نمونه استاندارد تولیدی، صنعتی، خدماتی و… آذربایجان غربی تجلیل شدند.در این مراسم از حسن انتظار مدیر شرکت اروم آدا به عنوان پیشکسوت صنعت آذربایجان غربی، دکتر علی دنیوی و خلیل فرهادی به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه فعال در زمین تحقیق و پژوهش و تدوین استانداردها و شهریار جمشید نیا مدیر فضای بازی فراز و آذربایجان ارومیه به عنوان واحد نمونه خدماتی تجلیل شد.همچنین در این مراسم شرکت پاکدیس تولید کننده انواع آب‌میوه و کنسانتره، هامون شیر سلماس تولید کننده مواد لبنی، چاپ طلا تولید کننده انواع بسته بندی مواد غذایی، ماشین سازی بوکان تولید کننده انواع ماشین‌های پخت نان، شرکت آذر شهد تولید کننده انواع شیرینی و شکلات، شرکت فرآورده های غذایی و قند پیرانشهر تولید کننده انواع قند و شکر، واحد تولیدی بتن آماده رحیم زاده به عنوان واحد های نمونه استاندارد تجلیل شدند.
تجلیل از شرکت آرد آذربایجان باختری تولید کننده انواع آرد گندم، شرکت گسترش صنایع لبنیات مهاباد تولید کننده انواع آب‌میوه و فرآورده های لبنی، شرکت قند ارومیه، شرکت سهند دیلمان تولید کننده انواع سوسیس و کالباس شرکت سما پژوه آذر تولید کننده انواع قطعات بتنی، شرکت عام شهد (قند خوی) و شرکت یاقوت قرمز ارومیه تولید کننده شن و ماسه نیز بخش دیگری از این مراسم بود.در این مراسم از ۴ مدیر کنترل کیفیت نمونه استانی شامل وحیده آبادی از شرکت فرید لبن میاندوآب، شهناز طالبی از شرکت بتا دندان ماکو، محمد رضا قبادی از شرکت سیمان سفید ارومیه و امین شریفی از شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی نیز تجلیل شد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%aa%d8%b4%d9%88%d9%8a%d9%82%d9%8a-%d9%88-%d9%83%d8%a7%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%d9%8a-%d9%86%d9%87%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.