اسباب بازی به عنوان کالای فرهنگی در کشور شناخته نمی‌شود

اسباب بازی به عنوان کالای فرهنگی در کشور  شناخته نمی‌شود

گروه فرهنگی: دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با بیان این که کارهای سلیقه‌ای فرصت حمایت از تولیدکنندگان را نمی‌دهد گفت: برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیرندگان و کسانی که دل‌مشغولی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند، باید به اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی نگاه کنند، اما الان این نگاه وجود ندارد.
ششمین جشنواره ملی اسباب بازی، در بخش فروشگاهی دهم اسفندماه به کار خود پایان داد، این رویداد فرهنگی که امسال به دلیل شرایط کرونایی، به صورت مجازی برگزار شد، بخش نمایشگاهی آن به سایت مرجع اسباب بازی تبدیل خواهد شد، این نمایشگاه توانست دسترسی کودکان از سراسر ایران به اسباب بازی های برگزیده تولید کشور را فراهم کند، با این حال دبیر ششمین جشنواره اسباب بازی معتقد است اسباب بازی به عنوان کالای فرهنگی شناخته نمی‌شود و برنامه‌ریزان باید راهکارهای دیگری را برای پیشرفت تولید در نظر بگیرند.
محسن حموله ، با اشاره به اینکه این جشنواره نخستین دوره برگزاری آنلاین را تجربه می‌کند، گفت: فضایی ایجاد شده و سایتی راه‌اندازی کرده‌ایم که عنوان جشنواره ملی اسباب بازی را بر خود دارد و تمام بخش‌های دوره‌های قبلی جشنواره را پوشش داده است.
وی افزود: در دوره‌های قبل بخش تخصصی، بخش ترویجی و بخش رقابتی و بازار اسباب‌بازی و نشست‌های علمی را داشتیم، همه این موارد اکنون از طریق سایت و به صورت مجازی برگزار شده است.
داوری حدود ۴۴۰ محصول در بخش اسباب بازی و عروسک مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری، با تشریح بخش رقابتی جشنواره ملی اسباب بازی بیان کرد: در دی ماه فراخوان اولیه بخش رقابتی را منتشر کردیم و تولیدکنندگان محصولات خود را در سایت بارگذاری و ثبت نام کردند، حدود ۴۴۰ محصول در بخش اسباب بازی ها و عروسک ها داوری شده است و برگزیدگان آن ۲۸ بهمن معرفی شدند.وی با اشاره به کمیته علمی این رویداد فرهنگی هنری گفت: در این دوره، ? نشست تخصصی برنامه‌ریزی شده بود که از سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی نیز در این نشست‌ها که به صورت آنلاین برگزار شد، حضور داشتند. از مراکز مختلف استادان و میهمان هایی را داشتیم که دستاوردها و تجربه‌های خود را در حوزه اسباب بازی معرفی و بیان کردند. از کشورهای دانمارک، فرانسه، هندوستان، ژاپن، سوئد، سوئیس و آمریکا مهمانان ویژه‌ای در نشست‌ها صحبت کردند.دبیر ششمین دوره جشنواره اسباب بازی، ادامه داد: در بخش سوم فراخوان نمایشگاه تخصصی و ترویجی را داشتیم که اطلاع رسانی شد و ۱۴۰ تولید کننده در آن ثبت نام و خود را برای حضور در نمایشگاه تجهیز کردند. روش های ارتباطی با مخاطبین و بازدیدکنندگان تعریف شد و محصولات خود را در سایت جشنواره بارگذاری کردند و برای اولین بار این سایت به عنوان سایت مرجع اسباب بازی در کشور که به معرفی تولید کننده ایرانی و اسباب بازی تولید ایرانی می پردازد، معرفی شد.
جشنواره اسباب بازی به یقین ملی برگزار شده است
وی اضافه کرد: از ۱۴۰ شرکت کننده ۱۱۲ تولید کننده به تولید اسباب‌بازی می‌پردازند و ۲۸ شرکت کننده به طور تخصصی عروسک تولید می‌کنند. در سایت بیش از هزار و ۲۵۰ محصول بارگزاری شده است و آخرین دستاوردهای شرکت های تولید کننده اسباب بازی برای مخاطبین که دقیق‌تر خرید کنند، در دسترس قرار گرفته است.وی در توضیح بخش بازار جشنواره ملی اسباب بازی گفت: این بخش نیز با حضور ۱۴۰ تولید کننده فضایی را ایجاد کرده است که خانواده ها به راحتی بتوانند آنچه می‌خواهند را جستجو کنند و بر اساس موضوع یا گروه سنی اسباب بازی مورد نظر را بیابند و به راحتی و به رایگان درب منزل آن را تحویل بگیرند.حموله ادامه داد: برآوردی که داشتیم به ما می‌گوید این جشنواره به یقین ملی برگزار شده از کل کشور بازدید کننده داشتیم. یکی از نقدهایی که در سالهای گذشته به جشنواره اسباب بازی می شد، این نکته بود که تمرکز آن در تهران است و در استانهای دیگر هیچ برنامه‌ریزی صورت نگرفته، امسال کرونا باعث شد که فناوری مان را کامل کنیم تا در سال‌های آینده که نمایشگاه به صورت حضوری است، بخش مجازی آن را نیز داشته باشیم.
بخش فروشگاهی جشنواره اسباب بازی تعطیل اما نمایشگاهی باقی می‌ماند
مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری، اضافه کرد: بیش از ۶۸ درصد بازدید کنندگان و خریداران سایت جشنواره و بازار اسباب بازی از شهرستان ها بوده اند و حتی از روستاهای دورافتاده و صعب العبور کشور نیز ثبت سفارش اسباب بازی صورت گرفته است، از جزیره ابوموسی نیز سفارش اسباب بازی داشتیم و برایشان ارسال کردیم، این نکات نشان می‌دهد که جشنواره امسال به یقین ملی برگزار شده است.وی افزود: این جشنواره تجربه جدیدی است و تجربه های جدید همواره با نقص هایی مواجه است که در عمل خود را نشان می‌دهند و باید کم کم آنها را برطرف کنیم. بخش فروشگاهی یازدهم اسفند ماه به کار خود پایان می دهد اما بخش نمایشگاهی باقی خواهد ماند.
فروش اسباب بازی جشنواره در فروشگاههای کانون
حموله در پاسخ به این سوال که آیا اسباب بازی های برگزیده در فروشگاه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فروش خواهد رسید؟ گفت: ما اسباب بازی های برگزیده را چند روز روی سایت معرفی کردیم و از منظر حمایتی خبررسانی لازم را درباره آنها انجام دادیم. فروشگاه‌های کانون اکنون در دست بخش خصوصی است البته ما علاقمندیم که این اتفاق بیفتد و همه این اسباب بازی‌ها در دسترس مردم باشد، اما تصمیم گیری با ما نیست. نشان اسباب بازی برتر، برای اسباب‌بازی‌های برگزیده
دبیر جشنواره اسباب بازی اضافه کرد: امسال برای اولین بار نشانی را تحت عنوان نشان برتر اسباب بازی ایرانی طراحی کرده‌ایم که تمام این اسباب بازی‌ها که برگزیده و داوری شده‌اند، می توانند این نشان برتر را روی جعبه های محصول حک کنند و به مخاطب اطلاع بدهند که این اسباب بازی در سال ۱۳۹۹ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داوری شده و در میان برگزیدگان بوده است.حموله تقسیم‌بندی‌های بخش فروش جشنواره ملی اسباب بازی را که شامل موضوع سن جنسیت و دیگر ویژگی های لازم برای تهیه درست اسباب بازی مورد نظر است، چنین شرح داد: این کار نتیجه زحمات دوستان ما در حوزه اسباب بازی است. ما بعد از هر جشنواره نشست‌های کارشناسی را داریم و راه های بالا بردن کیفیت و برگزاری بهتر را پیدا می کنیم، از وقتی ویروس کرونا همه جهان را در بر گرفت، تیم برنامه‌ریزی ما بررسی کرد که آیا این جشنواره را برگزار نکنیم یا بهترین روش اجرای آن را بیابیم. به نظرمان رسید که تهدید را به فرصت تبدیل کرده و زیرساخت های فناوری را کامل کنیم تا در سال‌های آینده که جشنواره به صورت حضوری برگزار خواهد شد، به صورت ملی در فضای مجازی این امکان برای همه علاقمندان فراهم باشد که در آن شرکت کنند.حموله در توضیح فروش بخش بازار اسباب بازی نمایشگاه گفت: میزان فروش هنوز مشخص نشده است طبق قوانین فروش اینترنتی، وقتی محصولی فروخته می شود هفت روز خریدار فرصت دارد، اگر آن را نخواهد بازگرداند و ما باید مبلغ پرداختی را به او پس بدهیم، پس از جمع بندی همه این موارد می‌توانیم درباره فروش جشنواره اسباب بازی صحبت کنیم.
اگر بخواهم آماری برای شما بگویم به ظن ما، فروش بسیار خوب بوده است، چون تجربه نخست ماست، فروش با همه مشکلاتی که وجود داشته، قابل توجه بوده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، وی در پایان از همه تولیدکنندگان حوزه اسباب بازی طراحان برنامه ریزان تصمیم‌گیرندگان و همه کسانی که دلمشغولی های سیاسی اجتماعی فرهنگی دارند، خواست به اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی نگاه کنند و تلاش کنند چرخه تولید، رونق بیشتری داشته باشد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۶ ب.ظ

دیدگاه


هشت + 8 =