نگاهي به اتفاق‌هاي حاشيه‌اي صنعت خودرو در يک‌ماه گذشته

از نوسان‌ میلیونی قیمت خودرو تا استفاده نیم میلیاردی از اینترنت

از نوسان‌ میلیونی قیمت خودرو تا استفاده نیم میلیاردی از اینترنت

گروه اقتصادی : در گزارش جدید شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از تغییرات کیفیت خودروهای سواری؛ کیفیت هفت مدل خودروی سواری تولیدی در کشور کاهش یافته است.
به گزارش نامه نیوز، در حالی که یک ماه از نیمه دوم سال سپری می شود بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد و افزایش تولید خودروهای داخلی و همچنین تعیین قیمت خودروها از سوی شورای رقابت نیز نتوانسته رونق را به بازار خودرو بازگرداند.
این در شرایطی است که شهریور ماه امسال تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو با افزایش ۷۴٫۱ درصد از ۳۰ هزار و ۴۲۷ دستگاه به ۵۲ هزار و ۹۸۸ دستگاه افزایش یافته و تولید انواع سواری در خودروسازی مدیران نیز با رشد ۱۳۰٫۴ درصدی از یک هزار و ۶۹۰ دستگاه به سه هزار و ۸۹۴ دستگاه افزایش یافته است.
همچنین شهریور ماه امسال تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا با رشد ۶۲٫۱ درصدی از ۲۲ هزار و ۳۳۲ دستگاه به ۳۶ هزار و ۱۹۶ دستگاه افزایش یافته و تولید انواع سواری در کرمان موتور نیز با رشد ۱۳۰٫۷ درصدی از یک هزار و ۶۴۶ دستگاه به سه هزار و ۷۹۸ دستگاه افزایش یافته است.
همچنین در یک ماه گذشته بحث های مختلفی درباره حضور خودروسازان معتبر اروپایی در ایران مطرح شده است که هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این زمینه می گوید شروط خودروسازان داخلی برای مشارکت با خارجی‌ها، بستگی به نوع سرمایه‌گذاری دارد که قرار است بین دو خودروساز صورت گیرد، این در حالی است که تیراژ تولید نیز در این مشارکت نقش تعیین کننده ای دارد که بر اساس این دو فاکتور، دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت قابلیت اجرایی دارد.
وی گفته است در قراردادهای جدیدی که با خودروسازان خارجی منعقد خواهیم کرد، حتما منافع ملی را لحاظ می کنیم، این در حالی است که شرط سرمایه گذاری ۵۰-۵۰ را ایران خودرو با شرکت پژو مطرح کرده است، اما ممکن است بسته به نوع قرارداد و تیراژ تولید، نوع سرمایه گذاری‌ها در قراردادهای دیگر به صورت ۴۰-۶۰ یا ۳۰-۷۰ باشد. بنابراین عدد ثابتی را نمی توان برای مشارکت با خارجی ها، در سرمایه گذاری تعیین کرد و این به تناسب نوع و شرایط قرارداد متفاوت خواهد بود.یکه‌زارع در پاسخ به این سئوال که پژو و رنو و سایر خودروسازانی که هم اکنون پای میز مذاکره با آنها برای حضور و سرمایه گذاری در ایران هستید، آیا این پیش‌شرط‌ها را پذیرفته‌اند، تاکید کرده است پژو در مذاکرات خود این پیش‌شرط‌ها را پذیرفته است، البته باید باز هم تاکید کرد که نوع مشارکت مالی با خودروسازان خارجی بر اساس تیراژ تولید و نوع خودروهایی که قرار است تولید شود، متفاوت خواهد بود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به منافع برد- بردی که این خودروساز در قراردادهای خود با خودروسازان خارجی لحاظ خواهد کرد، اعلام کرده است دو شریکی که در هر مقوله‌ای از جمله خودروسازی با هم شراکت دارند، باید نوع قرارداد فی مابین را به گونه‌ای تنظیم کنند که منافع هر دو طرف حاصل شود، چراکه اگر قرار بر این باشد که تنها منافع یکی از طرفین قرارداد تامین شود، حتما آن قرارداد محکوم به شکست است و به نظر می رسد که باید به منافع شریک خود احترام گذاشته و او نیز منافع ما را به رسمیت بشناسد.
اما یکی دیگر از مسائلی که در صنعت خودروسازی کشور در ماه های اخیر رخ داده کاهش کیفیت خودروهای تولید داخل علی رغم تاکیدات مسئولان وزارت صنعت بر افزایش سطح کیفی بوده است.بر همین اساس در گزارش جدید شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از تغییرات کیفیت خودروهای سواری؛ کیفیت هفت مدل خودروی سواری تولیدی در کشور کاهش یافته است.نکته جالب در این زمینه، کاهش کیفیت همه محصولاتی از شرکت مدیران خودرو است که در این رده‌بندی مورد بررسی کیفی قرار گرفته‌اند. در این زمینه ام‌وی‌ام ۵۳۰ رکورددار کاهش کیفیت بوده و کیفیت آن معادل ۹٫۵ درصد کاهش یافته است به‌گونه‌ای که نمره منفی این خودرو از ۵۱٫۴ به ۵۶٫۳ افزایش یافته است. پس از آن خودروی تیبا دارای بیشترین افت کیفی بوده است به‌گونه‌ای که کیفیت این خودرو با افت ۲٫۵ درصدی همراه بوده است. نمره منفی این خودرو نیز از ۵۹٫۴ به ۶۰٫۸ افزایش یافته است.
پس از این دو خودرو، جک اتوماتیک رکورددار کاهش کیفیت است به‌گونه‌ای که کیفیت آن ۱٫۹ درصد کاهش یافته است. نمره منفی این خودرو از ۴۴٫۶ به ۴۵٫۵ افزایش یافته است. ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیز خودروی بعدی است که افت کیفیت داشته است به‌گونه‌ای که کیفیت این خودرو ۱٫۵ درصد کاهش یافته و نمره منفی آن از ۵۴٫۲ به ۵۵ افزایش یافته است.
نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ نیز در میان خودروهایی است که کیفیت آنها کاهش یافته است به‌گونه‌ای که کیفیت این خودرو یک درصد کاهش و نمره منفی آن از ۸۴٫۲ به ۸۵ افزایش یافته است.
کیفیت سمند نیز افت نیم درصدی را تجربه کرده و میزان نمره منفی آن از ۵۲٫۲ به ۵۲٫۵ افزایش یافته است.پژو ۴۰۵ خراسان نیز با افت ۰٫۲ درصدی همراه بوده است به‌گونه‌ای که نمره منفی آن از ۵۲٫۳ به ۵۲٫۴ افزایش یافته است.همچنین یکی دیگر از مسائل حاشیه ای که در یک ماه گذشته در صنعت خودروسازی کشور رخ داده تخلفت دو مدیر سابق خودروسازی کشور مبنی بر استفاده نیم میلیارد تومانی از اینترنت بوده است. به گفته رییس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان، شنیده‌ها از هزینه نیم‌میلیارد تومانی اینترنت دو نفر از مدیران شرکت‌های خودروسازی حکایت می‌کند اما در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی کشور به این موضوع پرداخته نشده است.
علیلو با بیان این مسئله گفته که تا کنون مستنداتی در مورد این موضوع به دست نیامده اما این موضوع احتمالا در مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
همچنین نادر قاضی پور با بیان اینکه متاسفانه در صنعت خودروسازی تخلفات وحشتناکی دیده می‌شود گفته است عمده تخلفات خودروسازان درخصوص هزینه‌های متعدد در زمینه‌های واردات و قطعات است که توجهی به آن نشده است.
عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه قیمت خودرو باید کاهش یابد، ادامه می‌دهد در حال حاضر متأسفانه رانت‌هایی در اقتصاد کشور ایجاد شده است که باید با اتخاذ تصمیم‌های مناسب مانع بروز این گونه رفتارها در سیستم اقتصادی کشور شویم.
اما طی ماه های اخیر اخباری مبنی بر وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو نیز مطرح شده است و اگرچه بیش از پنج ماه از علنی شدن تصمیم بانک مرکزی برای افزایش وام خودرو می گذرد، اما هنوز شورای پول و اعتبار تصمیم مشخصی در این رابطه نگرفته و با وجود چند برابری قیمت خودرو وام خرید آن به ۳۰ درصد ارزان ترین خودرو هم نمی رسد.
در همین رابطه رییس اعتبارات بانک مرکزی از تشکیل کارگروهی در این بانک با مسوولیت بخش اعتبارات خبر داد و گفت که در حال بررسی این موضوع هستند.
میرمحمد صادقی ابراز امیدواری کرد که بررسی‌ها در این مورد در کارگروه به نتیجه رسیده و بعد از تایید و ارجاع به شورای پول و اعتبار خبر خوشی برای متقاضیان باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


7 − = پنج