از سوگند نمایندگان تارای عدم اعتماد به نجفی

از سوگند نمایندگان تارای عدم اعتماد به نجفی

محمدعلی خالق نژاد
گروه سیاسی: دکتر محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش علیرغم مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های عده ای قلیل از درون و بیرون مجلس و رایزنی‌های پشت پرده و پخش شب‌نامه و … علیه ایشان فقط با اختلاف یک رأی با عدم رأی اعتماد نمایندگان ملت روبرو شد و از سکان‌داری وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش باز ماند و جامعه عظیم فرهنگی کشور با رأی نمایندگانشان از وجود وزیر برجسته ای با انبانی از تجربیات گران‌سنگ و شا‌یستگی، برای مدت حداقل ۴ سال محروم گشت.
از آن لحظه ای که نام محمدعلی نجفی همراه کابینه پیشنهادی رئیس جمهور از رسانه ملی اعلام شد بارقه ای از امید نه تنها درددل فرهنگیان بلکه در دل اقشار مختلف مردم زنده شد و لبخند بر لبانشان نشست، با این امید که بعد از ۱۶ سال نجفی مجددا به آموزش و پرورش بر می‌گردد.
آرزوی بازگشت نجفی به آموزش و پرورش محدود و محصور به قشر خاصی از فرهنگیان نبود بلکه در میان معلمان شهری و حتی روستاهای دوردست و خانواده‌ها نیز از او به نیکی یاد کرده و از آمدنش استقبال می‌نمودند. ولی این امید عمر چندانی نداشت و دیری نپایید که توسط بهارستان نشینان که سوگند یاد نموده‌اند حافظ منافع ملت باشند به یأس گرایید و همه را در بهت و حیرت فرو برد و انگشت به دهان گذاشت.
هر چند که این شخصیت محبوب جامعه فرهنگی کشور با رأی عدم اعتماد ناپلونی نمایندگان روبرو شد ولی رئیس جمهور محترم با انتصاب ایشان به معاونت خویش و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به او رأی اعتمادی دوباره داد.
مردی که معرفی‌اش به عنوان وزیر آموزش و پرورش و بعد از آن بررسی صلاحیتش در مجلس با مخالفت و سیاسی کاری عده ای قلیل سر و صدای زیادی به پا کرد بالاخره به هیئت دولت آمد. البته نه در قامت وزیر آموزش و پرورش بلکه در قامت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همان سازما‌نی که مشایی تمام شهرتش را مدیون قرار گرفتن در آن پست بود. البته نجفی خودش آنقدر شهرت دارد که این بار حضور او باعث مطرح شدن نام سازمان میراث فرهنگی شود.
اصولگرایان تندرو که سوگند یاد نموده‌اند حافظ منافع ملت باشند، در تضادی آشکار با قسم خود و برخلاف آن خیلی تلاش کردند که در اولین جلسه هیئت دولت شاهد حضور دکتر نجفی نباشند اما تدبیر و درایت رئیس جمهور مجوز عبور مرد محبوب کابینه را از در ورودی هیئت دولت صادر کرد تا وی نیز در دولت تدبیر و امید صاحب رأی و تأثیر گذار در اداره امور اجرایی کشور باشد.
مهم‌تر از همه، هر چند قرار نیست رئیس جمهور محترم با لجاجت تعامل مجلس و دولت را خدشه دار سازد اما نشان داد قرار هم نیست به خاطر خوش آمد عده ای، از مردان کارآمدش به این سادگی دست بکشد. به هر تقدیر نمایندگان ملت در آستانه سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش را بدون وزیر گذاشتند که ناچارا بایستی تا معرفی و تعیین وزیر جدید با سرپرست اداره شود.
به عقیده صاحب این قلم که خود در کسوت فرهنگی بازنشسته قرار دارم می‌توان اذعان نمود که این عملکرد نمایندگان ملت را جز برخورد سیاسی و جناحی با چیز دیگری نمی‌توان توجیه کرد ولی باید به این نکته واقف باشند که پاسخ این اقدامشان را در ادوار بعدی انتخابات یقینا از ملت دریافت خواهند نمود.
در پایان قطعه شعری در این باب شاید خالی از لطف نباشد : هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد/ هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد/ هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی/ هر گلی کز خاک وصلش بشکفد بی خار باد

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


8 − هفت =