رييس خانه اقتصاد و تجارت ايران و ترکيه مطرح کرد

از دست رفتن بازار ترانزیتی با بسته ماندن مرز زمینی ایران و ترکیه

از دست رفتن بازار ترانزیتی با بسته ماندن مرز زمینی  ایران و ترکیه

گروه خبر:رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه می‌گوید، در صورتی که پیگیری همه جانبه برای بازگشایی مرزهای مشترک با ترکیه انجام نشود، بازار ترانزیت ایران در بلندمدت با چالش مواجه خواهد شد.
جلال ابراهیمی ، اظهار کرد: از حدود دو ماه پیش و همزمان با ورود کرونا به ایران، ترکیه اعلام کرد که مرزهای زمینی مشترک خود با ایران را بسته تا سرعت شیوع این ویروس کاهش پیدا کند. در هفته‌های اخیر و تحت تاثیر جهانی شدن شیوع ویروس، ترکیه نیز به یکی از کشورهای آلوده به کرونا تبدیل شده و شرایط تغییر کرده است.
به گفته وی، با توجه به تداوم شیوع کرونا، همچنان مرزهای زمینی مشترک میان دو کشور بسته‌اند و به جز یک مرز ریلی که به شکل محدود صادرات و واردات برخی اقلام را انجام می دهد، رفت و آمد در دیگر مرزها عملا متوقف شده است.رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه با بیان اینکه ترکیه در هفته‌های گذشته برخی از مرزهای خود با دیگر کشورها را باز یا به شکل محدود اجازه تردد در آنها را صادر کرده است، توضیح داد: با توجه به اهمیت ترانزیتی ایران در منطقه، در سال‌های گذشته رقابت‌هایی برای گرفتن سهم ایران در میان کشورها وجود داشته و امروز با توجه به تغییرات رخ داده تحت تاثیر کرونا، اساسا ترانزیت بسیار محدود شده است.
ابراهیمی ادامه داد: اگر بنا باشد مرز مشترک ایران با ترکیه بسته باشد اما تردد در سایر مرزها ادامه پیدا کند، خطر از دست رفتن بازار ترانزیتی ما افزایش می‌یابد و در این میان ترکیه که از سال‌ها پیش به دنبال افزایش سهم خود از این بازار بود، گامی جدید در راستای این هدف خود بر خواهد داشت.
به گفته وی، با توجه به شرایط به وجود آمده تحت تاثیر کرونا، تداوم مذاکرات مشترک و تلاش برای به دست آوردن امتیازات برابر در تجارت، برای تجارت و ترانزیت ایران اهمیت فراوانی دارد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، با شیوع کرونا در بسیاری از نقاط جهان، مسدود کردن مرزهای مشترک به منظور کاهش سرعت انتقال، یکی از برنامه ریزی‌های دولت‌ها در هفته‌های اخیر بود.
در دو ماه گذشته مرزهای مشترک ایران با دو همسایه غربی خود یعنی عراق و ترکیه با محدودیت تردد مواجه بوده و در برخی روزها تردد مشترک متوقف شده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

دیدگاه


نُه + = 18