گزارشي از طب سنتي و بازار گياهان دارويي

از اشتباه مردم در اعتماد کورکورانه تا مغفول ماندن طب سنتی در ارومیه

از اشتباه مردم در اعتماد کورکورانه تا مغفول  ماندن طب سنتی در ارومیه

گروه گزارش: با توجه به این که طب سنتی در کشور ما سابقه ای دیرینه دارد اما بر اثر مرور زمان و با روی کار آمدن طب نوین، روش‌های طب سنتی روز به روز رو به افول گذاشته و همچنین وجود برخی سیاست‌ها نیز در این کمرنگ شدن بی تاثیر نبوده است.
برای مثال دو دهه پیش وزارت بهداشت مخالفت خود را با رواج این نوع درمان‌ها علنا اعلام کردند و حتی برخی روش‌های درمانی را ممنوع اعلام کردند. اما این روند تغییر کرد تا جایی که امروز طب سنتی نه تنها در ایران که در تمام دنیا طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است.
معجزاتی که طب سنتی در درمان برخی بیماری‌ها داشته باعث شده تا روش‌های درمانی و مراقبتی آن دهان به دهان بچرخد و طرفداران زیادی پیدا کند. و از همه مهم‌تر یکی از بندهای ابلاغیه مقام معظم رهبری به دستگاه‌ها در مورد سیاست‌های کلی سلامت، توجه به بازشناسی، تبیین، ترویج و توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در ایران بود.
از آن جایی که رهبر معظم انقلاب همواره »سبک زندگی« را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی اسلامی می‌دانند، توجه به تغییر سبک زندگی اهمیت بسیاری دارد که یکی از راه های اصلاح این سبک زندگی، توجه به طب سنتی و ایرانی اسلامی است که نه تنها برای پیشگیری، خودمراقبتی و درمان برنامه ریزی دارد، که شیوه های صحیح زندگی را نیز اصلاح و تبیین می‌کند.پس در همین راستا شایسته است که علاوه بر مردم، دستگاه های حاکمیتی نیز به این موضوع توجه بیش از پیش نشان دهند تا از مزایای طب ایرانی اسلامی در کنار تکنولوژی‌های طب مدرن استفاده شود تا هم سلامت بعد جسمی انسان تامین گردد و هم رعایت برخی موارد موجب تعالی روح شود.
در ادامه برای شناخت بیشتر کلیات طب سنتی و دانستن اطلاعات بیشتر در این زمینه به سراغ آیسان نوزاد پزشک و فارغ‌التحصیل تخصص طب سنتی می‌رویم متن گفت‌وگو با این پزشک سنتی را در ادامه می‌خوانید:
*به عنوان سوال اول یک تعریف کلی از طب سنتی ارائه دهید؟
طب سنتی یا بهتر بگوییم طب مکمل از نظر سازمان بهداشت جهانی به یکسری روش‌های تشخیصی و درمانی که با شیوه درمانی رایج در آن منطقه و سیستم حاکم منطقه متفاوت است گفته می‌شود.طب سنتی در ایران نیز به دلیل سابقه دیرینی که ریشه در فرهنگ و تمدن این کشور دارد نسبت به سایر طب‌های مکمل جایگاه خاصی در بین مردم کشور پیدا کرده است و بیشتر نیز به سبک زندگی، معنویت و درمان ریشه ای بیماری‌ها می‌پردازد.
*آیا در زندگی امروز با این همه پیشرفتگی، باز هم جایی برای طب سنتی باقی می‌ماند؟
اگر منظور از پیشرفت را استفاده از روش‌های جدید علمی و روش‌های جدید تشخیصی جدید و آزمایشگاهی و بکار گیری وسایل درمانی جدید و آزمایشگاهی تعبیر کنیم باید بگوییم بدون شک طب سنتی در کنار طب نوین می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
*گاهی اوقات تاثیر نکردن این توصیه‌ها می‌تواند افراد را دلسرد کند؛ اگر از رعایت کردن این موارد ثمره ای ندیدیم چه معنی‌ای دارد؟
وقتی می‌گویم درمان به روش طب سنتی اثر ندارد اولین سوالی که در این خصوص باید پرسیده شود این است که این روش عملی را چه کسی توصیه کرده است آیا مریض خود سرانه آن را استفاده کرده یا کسی که این را تجویز کرده واقعا متخصص در این زمینه است و سواد علمی در این زمینه داردخوب اگر مطمئناً بدون آگاهی علمی و خودسرانه مصرف شود مطمئناً تاثر گذار نخواهد بود.برای مثال یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها که متأسفانه در بسیاری از مراکز طب سنتی با آن مواجه می‌شویم استفاده نا بجا از زالو است که در همان مرحله اول مراجعه بیمار به وی توصیه می‌شود و زمانی که بیمار نتیجه مطلوب را نمی گرد فکر می‌کند طب سنتی یک شیوه اثر گذار نیست.
*برای اینکه در جامعه طب نوین در بین مردم عمومیت پیدا می‌کند؛ چه پیشنهادی دارید؟
طب سنتی تا چند سال پیش به صورت سینه به سینه منتقل می‌شد و تازه به صورت دانشگاهی و تخصصی در ایران جایگاه خود را پیدا کرده است حالا برای آشنایی بیشتر مردم با این فرهنگ و درمان طبی بیماری‌ها نیاز است که رسانه‌ها نیز همراه با مسئولان به صورت متحد و هماهنگ پای کار آیند و با تبلیغات وسیع رسانه ای و برگزاری کلاس‌های آموزشی و سخنرانی‌های مفید در این زمینه به علاقه‌مندان استفاده از شیوه های درمانی طب سنتی این مهم را گوش زد کنند که حتما برای درمان به یک مرجع قابل اعتماد مراجعه کنند و دیگر اینکه اگر به عطاری مراجعه می‌کنند اطمینان بدست آورند که عطار مجرب و قابل اطمینان است و لا اقل گیاهان دارویی را می‌شناسد. هر فردی که مدعی درمان به شیوه طب سنتی است اعتماد نکنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز داروهای گیاهی اگرچه طبیعی هستند اما قطعا نمی‌توانند بدون عارضه هم باشند و اگر به صورت نابجا و در مواردی که نیاز نیست استفاده شود عارضه های غیر قابل جبرانی خواهد داشت و نکته مهم اینکه اگر خدمات طب سنتی در یک مرجع دانشگاهی ارئه شود به نظر من مردم بیشتر اعتماد و استقبال خواهند کرد.طب سنتی ناقل طب نوین است یا در کنار هم جوابگو هستند؟ قطعا طب سنتی در کنار طب نوین اثر گذار خواهد بود و ما پزشکان و متخصصات طب سنت نباید به خاطر برخی از تعصبات کورکورانه مانع از استفاده روش ها تخصص و درمانی جدید باشیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 15