ازدواج مجازی معضل جدی جامعه سنتی

ازدواج مجازی معضل جدی جامعه سنتی

گروه اجتماعی:مساله سبک ازدواج جوانان امروزی می رود به معضلی جدی برای جامعه سنتی ایرانی تبدیل شود.این روزها دیگر کمتر پسری پیدا می شود که به میل خانواده و به قول خودش ندیده و نشناخته به خواستگاری دختری برود و کمتر دختری هم پیدا می شود که به این نوع خواستگاری بله بگوید.خیابان، محیط های عمومی مانند دانشگاه و فضای مجازی و محیط کار این روزها ابزارهای جوانان برای پیدا کردن همسر هستند که بعضی از آنها راه رابرای طلاق زودهنگام هموار می کنند.
اگر چه فعالیت موسسات همسریابی از سه دهه قبل آغاز شده اما ترس از افکار عمومی و ناشناخته بودن اینچنین فعالیت هایی باعث شد این مراکز به صورت نامحسوس و نه چندان آشکار به فعالیت خود ادامه دهند، اما از حدود ۱۵ سال قبل فعالیت این مراکز شکل روشن تری به خود گرفت به طوری که برخی از موسسات همسریابی تبدیل به بنگاه های اقتصادی شده و برای بازاریابی و کسب درآمد بیشتر دامنه فعالیت خود را به اینترنت نیز کشاندند.
اگر روزگاری در دهه هشتاد دوست یابی و همسریابی اینترنتی به صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی یا چت‌های خصوصی ویا وبلاگهای کم اعتبار و کم اهمیت محدود می‌شد؛ امروز در دهه نود شاهد این هستیم که بر اساس آمار رسمی و دولتی در دی ماه ۱۳۹۴بیش از ۳۰۰ پایگاه اینترنتی مستقل به صورت تخصصی مشغول خدمات رسانی در زمینه همسریابی به کاربران هستند.
این در حالی است که تعداد این سایت‌ها در سال ۸۹ یعنی چهار سال قبل ۱۲۰ عدد بوده است و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی این سایت‌ها در چهار سال نشان دهنده اوج استقبال کاربران از این ابزار نامطمئن در مهم‌ترین تصمیم زندگی خود یعنی ازدواج است. افزایشی که نیاز به اطمینان بخشی به این طرز آشنایی را بیش از پیش مشخص می کند.
به همین دلیل اجرای طرح ملی همسان‌گزینی در قوه قضاییه کلید خورده است تا شاید بتواند از آسیب های مربوط به این آشنایی ها کم کند. از همین رو هادی صادقی در مراسم رونمایی از »اجرای طرح ملی همسان‌گزینی« در معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه فرهنگ در کشور ما دچار تغییرات فراوانی شده است، گفت: ما شیوه‌های خانواده‌محور گذشته را تا حدود زیادی از دست داده‌ایم و شیوه‌های بازاری امروز در موضوع ازدواج را نمی‌پسندیم، به صورتی که دختر و پسر در کوچه و خیابان یکدیگر را ببینند و بر اساس احساسات زودگذر و تمایل ظاهری یک ازدواج شرعی یا غیرشرعی رخ دهد؛ این عقلانیت نیست و پس از مدتی منجر به جدایی خواهد شد. صادقی افزود: نباید دست روی دست بگذاریم که ازدوا‌ج‌ها خیابانی شود یا سن ازدواج بالا برود یا موج لیبرالی خانواده، جامعه ما را فرا بگیرد. او ادامه داد: شیوه‌های لیبرال غربی در موضوع خانواده مفاسد بالایی دارد.
به عنوان مثال آمار بالای طلاق یکی از عوامل شیوه‌های لیبرالی در ازدواج است. ازدواج سنتی دچار تغییرات و اختلالات زیادی شده است. نمی‌توانیم جامعه را نسبت به ازدواج جوانان بی‌اعتنا کنیم.
معاون فرهنگی قوه قضائیه در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که در سال‌های اخیر بالا رفتن آمار طلاق یک هشدار برای مسئولان و خانواده‌های ایرانی بود، هشداری که صدایش هر روز بلندتر می‌شود. از سوی دیگر به گفته مسئولان امور جوانان سخت بودن شرایط ازدواج موجب بالارفتن سن ازدواج می‌شود.
خانواده‌ها نقش مهمی در راستای آسان‌سازی شرایط ازدواج دارند، سخت‌گیری‌های بی‌مورد موجب کم‌شدن تمایل جوانان به ازدواج می‌شود. با افزایش سن ازدواج، دوران طلایی باروری کاهش می‎یابد که این امر در کاهش جمعیت خود را نشان می‎دهد. اصلاح رفتارها باید قبل از ازدواج صورت بگیرد. نقش خانواده در این زمینه بسیار مهم تلقی می‎شود. معاون فرهنگی قوه قضائیه اضافه کرد: باید به فکر تأسیس موسسات ویژه این کار باشیم تا وظیفه جامعه را در موضوع ازدواج پیگیری کند و با بهره‌گیری از مزایای ازدواج سنتی، الگویی را برای همسان‌گزینی ارائه کند.
صادقی تصریح کرد: برخلاف اینکه برخی می‌گویند عامل اصلی طلاق، ازدواج است، ما معتقدیم عامل اصلی طلاق، ازدواج نامناسب است.
اقدام موسسه تبیان در راه‌اندازی پایگاه همسان‌گزینی، کار بسیار مبارکی است. نمی‌گوییم بهترین است و ممکن است بهتر شود. او گفت: در این پایگاه، مداخله انسان‌هایی به عنوان واسطه ازدواج وجود دارد که می‌توانند تجربیات خود را به جوانان منتقل کنند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: مداخله واسطه‌ها در امر ازدواج، مزیتی است که سایت‌های دیگر همسریابی از آن برخوردار نیستند. در ادامه راه باید شیوه‌هایی را که متکی بر تجربه بزرگ‌ترها و مشاوران روانشناسی و مذهبی است پیگیری کنیم. صادقی اظهار کرد: باید تبلیغ کنیم تا همه دستگاه‌ها به این جریان مبارک سایت همسان‌گزینی بپیوندند. واسطه‌گری ازدواج از اقدامات خیر است و هر قدمش، قدمی بهشتی است. باید فرهنگ واسطه‌گری را توسعه دهیم و فعالان ازدواج از خطاهای احتمالی که ممکن است به وجود بیاید، نترسند. این اتفاق اما در حالی رخ داده است که دی ماه ۱۳۹۳ ، گلزاری معاون وقت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش، ضمن ارائه آمار‌های تکان دهنده از کاهش میل به ازدواج و افزایش سن ازدواج و همچنین افزایش آمار طلاق و افزایش کاربری سایتهای غیر مجاز و غیر سالم همسریابی خبر از راه‌اندازی یک سایت مجاز، دولتی و دارای ضوابط داد؛ پایگاهی برای پاسخ‌گویی صحیح به آنچه نیاز جوانان برای همسریابی اینترنتی خوانده می‌شود.
این وعده چند ماهی به محاق خبری فرو رفت تا اینکه در خرداد ماه ?? یعنی پس از شش ماه رسانه‌ها از راه‌اندازی سایت همسان‌گزینی به عنوان پایگاه مجاز و دولتی همسریابی خبر دادند و البته آقای گلزاری نیز با سخنانی در رسانه‌ها رونمایی این سایت را تایید کرد.
بر اساس سخنان گلزاری این پایگاه اینترنتی از یکسال قبل فعالیت خود را در تهران آغاز کرده و هم اکنون فعالیت خود را در سطح کشور کلید زده است.
در هر حال نکته اینجاست که بسیاری از جامعه شناسان اعتقادی به ازدواج های اینچنینی ندارند و معتقدند یافتن همسر در سایت حتی اگر با نظارت و آشنایی خانواده‌ها همراه باشد نمی‌تواند چندان اقدام درستی باشد.
برای مثال رئیس انجمن جامعه‌شناسی با غلط خواندن این اقدام عنوان کرد: مسئولان زمانی که راهکارهایی برای بازسازی امر اجتماعی ندارند دست به دامن تکنولوژی می‌شوند در حالی که این روش باعث می‌شود آن امر اجتماعی روز به روز بیشتر تضعیف شود. محمدامین قانعی‌راد عنوان کرد: این روش‌ها به هیچ‌وجه با فرهنگ جامعه ما همخوانی ندارد.
در هر حال نیاز به وجود طرح هایی برای آسیب های این راه ازدواج لازم و ضروری به نظر می رسد و باید منتظر ماند و دید دولت و قوه قضاییه تا چه حد می توانند در کنترل ازدواج های مجازی موفق عمل کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


9 × دو =