ارومیه شهر ۴هزار ساله آب و آیینه

ارومیه شهر ۴هزار ساله آب و آیینه

گروه اجتماعی: قدمت ارومیه که این روزها حال و هوای بهاری به خود گرفته و چشم انتظار گردشگران است به چهارهزار سال می رسد شهری که از آن به عنوان شهر »آب و آیینه« یاد می_شود.
برخی معتقدند ارومیه در گذشته »خورومه« بوده و از دو کلمه »خور« به معنی خورشید و »مه« به معنای ماه ساخته شده یعنی زیبایی‌های طبیعی این نقطه، طعنه به زیبایی خورشید و ماه می‌زنند.
ارومیه یک لغت آشوری است و از دو واژه »آور« به معنی نزدیک و »میه« به معنی آب گرفته شده است؛ که مرکز استان چکمه ای شکل آذربایجان غربی در شمال غرب کشور ایران است.
قدمت شهر اورمیه با قدمت شهرهای تاریخی و باستانی سارد و نینوا برابری می‌کند اما از این دو شهر قدیمی اثری جز توده ای خاک برجای نمانده، در حالی که این شهر پس از چندین قرن هنوز پابرجاست و به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می‌رود.
این شهرستان که در جلگه ای به طول ۷۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر در کنار دریاچه ارومیه گسترده شده است از شرق با دریاچه ارومیه، از غرب با کشور ترکیه، از جنوب با شهرستان‌های مهاباد، نقده و اشنویه و از شمال با شهرستان سلماس همسایه است.
آب و هوای این شهرستان تقریباً مدیترانه ای و چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان در آن به وضوح دیده می‌شود باغ‌های سیب، انگور و سایر میوه جات و بوستان‌های آن در بهار و تابستان دیدنی و میوه‌های آن در کام میهمانان ارومیه بسیار شیرین و دلپذیر است.
در مورد وجه تسمیه این شهر عقاید زیادی مطرح است، ارومیه در زبان سریانی اورمیا تلفظ و در پارسی ارومی و ارومیه، در عربی ارومیه، در ترکی اورمیه و در ارومنی ارمی تلفظ می‌شود، همچنین منطقه اورمان در غرب ایران نیز احتمالاً از این مقوله مستثنی نیست.
نام‌های منسوب به این شهر را اورموی، ارموی، گاهی ارومیه ای و ارومچی می‌خوانند.
در ساحل غربی و جنوبی دریاچه ارومیه نواحی (ارومیه، سلماس، ساوجبلاغ و…) از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح، مردمانی ساکن بودند که در معرض هجوم آشوری‌ها و اورارتوها قرار داشتند.
مدتی نیز این نواحی »پارسوا« نامیده می‌شد سکنه آن از نژاد آریایی بودند که در ۸۱۵ سال قبل از میلاد به سمت جنوب سرازیر شدند و به پارس رسیدند.
این شهر جاذبه های تاریخی، گردشگری و طبیعی زیادی برای میزبانی از علاقمندان، مسافراون و گردشگران نوروزی دارد که بنای تاریخی سه گنبد، مسجد جامع ارومیه، مسجد سردار، روستای تاریخی بند، دره مارمیشو تنها بخشی از این طرفیت هاست.
پارک جنگلی شیخ تپه چشم انداز بی نظیر برای مسافران نوروزی
پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه یکی از مکان های گردشگری ارومیه است پارک جنگلی شیخ تپه در جنوب شرقی ارومیه بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه قرار دارد.
قدمت این تپه به دوره مادها پیش از رواج دین زرتشت برمی گردد.از ویژگی‌های اصلی این تپه‌ها وجود هفت لایه مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است که با ظروف و اشیا مربوط به هر دوره مشخص شده است. این لایه‌ها در بیش‌تر این تپه‌ها حالتی مشابه دارند.
چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه:این چشمه آب معدنی در نزدیک دریاچه ارومیه قرار دارد. از جاذبه های این مکان داشتن حوضچه ای زیبا است که به شکل دایره درآمده است این حوضچه ?? سانتی متر عمق دارد.
همچنین دور این حوضچه سنگ کاری شده است و شکل زیبایی به این حوضچه داده است. اگر کمی دیگر به دورتان نگاه کنید چشمه های دیگری هم در این مکان قرار دارند که هرکدام واقعان دیدنی هستند.
اگر قصد مسافرت نوروزی دارید به اینجا سربزنید پشیمان نمی شوید. اگر در پیدا کردن آدرس این مکان دچار مشکل شدید می توانید از بومیان این منطقه سوال کنید آن ها راهنماییتان می کنند.
چشمه آب گرم هفت آباد ارومیه
این چشمه آب گرم در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه در روستایی به نام هفت آباد قرار دارد. از جاذبه های این مکان می توان به دامنه های بسیار زیبای دور اطراف آن اشاره کرد همچنین یک کوه آتشفشان غیرفعال در اطراف این چشمه قرار دارد که زیبایی های این مکان را دو چندان کرده است این مکان بسیار گردش پذیر است و اکثر مسافران که به ارومیه سفر می کنند حتما از این منطقه بازدید می کنند.
از دیگر مکان های دیدنی ارومیه آبشار سوله دوکل است، این آبشار که به دیزج هم معروف است.
یکی از بلندترین آبشار های ایران است و منظره فوق العاده زیبایی دارد و بیشتر سال گردشگران زیادی به این مکان سر میزند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می برند.
این آبشار در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق قرار گرفته است. جالب است بدانید این کوه متعلق به سه کشور ایران و عراق و ترکیه است.
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ارومیه پیست اسکی خوشاکو است این پیست که همه سال در فصل زمستان پر از گردشگران ایرانی و خارجی است این پیست اسکی به علت طبیعت بسیار زیبا بجز اسکی بازان گردشگران زیادی را جذب می کند.
یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی ارومیه دره قاسملو است که سالانه گردشگران زیاد به این مکان سر میزند این دره قاسملو جزوه تفریگاه های مهم ارومیه است، از دلایل گردش پذیر بودن این مکان چشم‌ انداز های طبیعی و همچنین چشمه‌ هایی که در داخل باغ‌ ها و دره‌ ها است.
مسجد تاریخی جامع ارومیه شاهکاری از تاریخ
مسجد بی نظیر تاریخی جامع ارومیه که قدمت آن به دوران سلجوقیان می ‌رسد در وسط بازار بزرگ و قدیمی ارومیه جاخوش کرده، صحن بزرگ و شبستان آجری وسیعی دارد که وسط آن با گنبد بلندی پوشیده شده است.
از خصوصیت‌های بارز این مسجد شباهت قسمت قدیمی آن با کاخ ساسانی دامغان است و بنابر روایتی، ساخت مسجد پیش از این معبدی دوره‌ ساسانی بوده است.
هسته‌ نخستین مسجد جامع ارومیه، شبستان گنبد ‌داری در وسط است که ساختمان آن به دوران سلجوقیان و قرن ششم هجری قمری تعلق دارد و ۴۰ ستون متصل به این شبستان گنبددار مربوط به دوران ایلخانی هستند.
حجره‌ های اطراف صحن مسجد به اوایل دوره‌ زندیه متعلق ‌اند و سنگ ‌نوشته‌ موجود، زمان احداث آن ‌را سال ۱۱۸۴ هجری قمری نشان می‌دهد، محراب مسجد سرتاسر پوشیده از کتیبه‌هایی به خط کوفی و ثلث است، در حاشیه‌ بیرونی محراب، آیه‌ ۲۵۵ و قسمتی از آیه ۲۵۶ سوره‌ بقره به خط کوفی نوشته شده است.
آنچه که از ویژگی‌های معماری سلجوقی در این بنا بارز به نظر می‌رسد، تبعیت از الگوی پلان چهار طاقی، توجه به استحکام بنا و استفاده از مصالح مقاوم در ساخت بناست که امروز نشان از معماری بی نظیر و اصیل ایرانی اسلامی دارد.
موزه ارومیه، گنجینه ای از آثار ما قبل تاریخ تا دوره اسلامی
اگر به ارومیه سفر کردید حتمان به موزه این شهر سر بزنید. در یک کلام فوق العاده و یکی از بهترین موزه های ایران است. این موزه از سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرده است و دارای اشیای باستانی و تاریخی دوره های مختلف تاریخی است. همچنین در این موزه کتاب های خطی گران بهایی وجود دارد که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد. وسایل بسیار دیگری هم در این موزه وجود دارد.
موزه ارومیه دومین موزه غنی کشور محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین آثار آن متعلق به هزاره هفتم ق. م است.
در این موزه سه خط نوشته از هزاره اول ق. م به نام‌های استل کله شین، استل موانا و کتیبه محمودآباد نگهداری می‌شود که به خط میخی اورارتوبی است. جدیدترین آثار این موزه مربوط به دوره قاجار است.
بازار تاریخی ارومیه، یادگار دوران صفویه
بازار تاریخی و زیبای ارومیه با قرار گرفتن در مجموعه بافت قدیمی و در گوشه جنوب شرقی شهر همواره یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
بنایی با بهره گیری از خلاقیتی منحصربفرد و در عین حال ساده این روزها نیز در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای مسافرینی است که هم قصد خرید دارند و هم تماشا.
بازار تاریخی ارومیه یکی از مراکزی است که بر حسب نیازهای اجتماعی در مقطعی از تاریخ شکل گرفت، بازاری که سبک معماری به کار گرفته در آن نیز نشانگر فرهنگ و ذوق اصلی آذری- ایرانی است.
وقتی وارد این بازار می شوی گویا دریچه‌ای از زمان آدمی را به چند صد سال پیشتر برده و با فرهنگ و هنر ایران قدیم آشنا می سازد.
سوغات و جاذبه‌های دیدنی شهری به قدمت چهار هزار سال
از مطالب کتب جغرافیا در گذشته چنین برمی_آید که ارومیه شهری زیبا و پر نعمت بوده و تاکستان‌های انگور فراوانی داشته است. فراوانی درخت مو در اطراف ارومیه به قدری بوده که ۳۰ نوع انگور در آن به عمل می‌آمده است.
در حال حاضر علاوه بر انگور، سیب، گلابی، گردو، تخمه آفتابگردان و کدو، هلو، زردآلو، شلیل و گیلاس، چغندرقند و دانه‌های روغنی نیز اطراف ارومیه کاشته می‌شود، امروزه حلوا گردویی، نقل، عرق بیدمشک از رهاوردهای ارومیه هستند.
دریاچه ارومیه با وسعتی حدود ۴۸۱۰ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین دریاچه کشور محسوب می‌شود. طول این دریاچه ۱۳۰ الی ۱۴۰ کیلومتر و عرض آن ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر است و عمق متوسط آن ۶ الی ۱۵ متر است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، پارک ملی دریاچه ارومیه مجموعاً متشکل از ۱۰۲ جزیره? بزرگ و کوچک است که به جز جزیره اسلامی (شاهی) بقیه جزایر به صورت مناطق محافظت شده، پارک ملی اعلام شده و در آن‌ها حیوانات وحشی رها شده‌اند.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 4