- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

ارزش افزوده بخش معدن آذربایجان غربی رتبه ۱۱ کشور را دارد

Posted By admin On خرداد ۴, ۱۳۹۸ @ ۱۱:۵۵ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

مهناز رنجه بازو

گروه گزارش : ارزش افزوده بخش معدن آذربایجان غربی رتبه ۱۱ کشور را داراست ظرفیتی که تا شکوفایی فاصله زیادی دارد این در حالیست که ظرفیت درآمدزایی و اشتغال موجود در این بخش چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد.
به گزارش آرازآذربایجان ، آذربایجان غربی با ظرفیتی منحصر به فرد در زمینه تنوع مواد معدنی از استانهای غنی در این بخش در کشور محسوب می شود به گونه ای که از ۶۴ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور ۵۱ نوع آن در این استان وجود دارد ظرفیتی که می توان گفت تاکنون مغفول مانده و این ظرفیت بالقوه آنگونه که باید و شاید شکوفا نشده است.
*ارزش صادرات بخش معدن استان سال گذشته به بیش از ۳ میلیون دلار رسید
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، محمد دهقان در همایش نقش معادن در توسعه رونق تولید و کاهش تحریم‌ها که به مناسبت گرامیداشت روز معدن در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: بهره گیری از ظرفیت معادن راهکاری موثر برای دور زدن تحریم ها به شمار می رود.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰۴ پروانه اکتشاف، ۳۰ فقره گواهی کشف و ۴۶۸ معدن با اشتغال ۵ هزار و ۱۴۷ نفر در سطح استان وجود دارد.سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: سال گذشته ۴۳ فقره پروانه بهره‌برداری با اشتغال‌زایی برای ۳۲۹ نفر و سرمایه‌گذاری ۲۱۴ میلیارد ریال در حوزه معادن استان صادر شده است.
وی ظرفیت استخراج معادن استان را بیش از ۱۶ میلیون تن و ذخیره قطعی معادن استان را یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون و ۲۲۹ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: استخراج سالیانه کانه سنگ طلا ۹۴۷ هزار تن و استخراج سنگ های تزیینی در استان ۵۳۵ هزار تن می باشد.دهقان با بیان اینکه ارزش افزوده بخش معدن آذربایجان غربی رتبه ۱۱ کشور را دارد، یادآور شد: آذربایجان غربی از لحاظ تنوع معدنی رتبه سوم و از لحاظ اشتغال بخش معدن رتبه هشتم را در کشور داراست.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به ارزش صادرات مواد معدنی استان در سال ۹۷ اشاره و اعلام کرد: ارزش صادرات بخش معدن استان در سال گذشته ۳ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۱۷۳ دلار بوده است.
* راه اندازی ۲ واحد فرآوری سنگبری در شمال و جنوب استان
معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، پریا عابدپور نیز در این همایش با بیان اینکه در سال گذشته میزان استخراج مواد معدنی به صورت خام از معادن استان ۱۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تن بوده است، گفت: بیش از ? میلیون تن از این میزان در زمینه سنگ‌های تزیینی بوده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۳ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۷۵۳ کیلوگرم انواع مواد معدنی و سنگ‌های تزئینی به صورت فرآوری شده از طریق گمرکات استان در سال گذشته صادر شده است، تصریح کرد: ارزش این میزان صادرات بالغ بر ۳ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۱۷۳ دلار بوده است.
وی با اشاره به سال رونق تولید از تشکیل کارگروه تعامل فعالیت های معدنی در استان خبر داد و متذکر شد: آذربایجان غربی جزو ۱۵ استان پایلوت برای اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس بوده که در این راستا ۴۰ درصد معادن در حال بهره‌برداری که درخواست تعطیلی موقت داده بودند، پایش شده و با حل مشکلات مجددا به چرخه بهره‌برداری باز می‌گردند.وی علت اصلی تعطیلی واحدهای فرآوری مواد معدنی را به روز نبودن تکنولوژی واحدها متناسب با نیاز عنوان کرد و ادامه داد: راه اندازی ۵ واحد فرآوری در داخل محدوده معادن استان با استفاده از تکنولوژی بالا در دستور کار قرار دارد و با احداث این واحدها از ضایعات معدن نیز استفاده می شود که این اقدام در کمک به حفظ محیطزیست موثر خواهد بود.
معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به اجرای طرح های فرآوری معدنی طی سال های اخیر در آذربایجان غربی یادآور شد: در حال حاضر سه واحد فرآوری در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می شود.
وی اعلام کرد: راه اندازی دو واحد فرآوری سنگبری در شمال و جنوب استان با ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیارد ریال در برنامه قرار دارد که پیگیری آن از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و در حال حاضر در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارد که با راه اندازی این دو واحد بخشی از مشکلات واحدهای کوچک حل خواهد شد.توسعه معدن به این معنی است که در کنار صدور پروانه برای شناسایی ذخیره معدنی، بستر لازم برای راه‌اندازی واحد‌های تولید ماده معدنی و فرآوری فراهم شود و راه اندازی واحدهای فراوری مواد معدنی به منظور جلوگیری از خام فروشی و بالا بردن ارزش افزوده بخش معدن حائز اهمیت است.احداث و استقرار واحدهای فرآوری داخل محدوده معدن در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و نیز صرفه اقتصادی، افزایش ارزش افزوده، رشد صادرات، کاهش خام فروشی و اشتغال زایی موثر خواهد بود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d8%b4-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d9%88%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d9%85%d8%b9%d8%af%d9%86-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%b1%d8%aa/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.