آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

ارتقای سطح زندگی عشایر به منظور بهره‌مندی از حداقل امکانات

ارتقای سطح زندگی عشایر به منظور بهره‌مندی از حداقل امکانات

گروه گزارش:ارتقای سطح زندگی عشایر آذربایجان غربی به سطح روستایی یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند زمینه بهره‌مندی عشایر از حداقل امکانات را فراهم سازد.
به گزارش آرازآذربایجان از ارومیه عشایر نقش موثری در تامین امنیت و اقتصاد جامعه دارند ولی همواره کم توقع‌ترین اقشار جامعه هستند که به سختی روزگار می‌گذرانند.
هر چند پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به عشایر شده است ولی همچنان این مرزداران بی‌ادعا در تامین هزینه‌های معیشتی درمان، آب شرب، سوادآموزی و … با مشکلات متعددی مواجه هستند.
عشایر آذربایجان غربی که در مرزی‌ترین مناطق این استان و عموما در شهرهای ماکو چالدران و شاهین‌دژ مستقر می‌شوند تنها دلخوشیشان به مراتع سبز این شهرها است در حالی که آنها در تامین آب شرب، کمترین خدمات بهداشتی و درمانی در مضیقه هستند.
با توجه به نقش عشایر در اقتصاد استان آذربایجان غربی لازم است تا دولت در تلاش برای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات بوده و حمایت مضاعف از بخش تولیدات دامی و کشاورزی عشایر را عهده‌دار شود.
در حالی که عشایر آذربایجان غربی ۲۵ درصد از تولیدات دامی و پروتئین آذربایجان غربی را تولید می‌کنند ولی تولیدات آنها از طریق واسطه‌ها و به قیمت بسیار پایین خریداری و در بسیاری از موارد به دلیل مرغوبیت تولیدات، در قالب بسته‌بندی‌هایی که می‌شود، به سایر استانهای کشور نیز صادر می‌شوند.
به نظر می‌رسد باید برای بهبود وضعیت معیشتی عشایر اهتمام جدی در مسؤولان شکل گیرد تا این قشر که تاثیر مستقیمی در تولید صنایع دستی، گوشت، پشم و انواع فرآورده خام دامی آذربایجان غربی دارد تقویت شوند تا نه تنها روز به روز شاهد افزایش تولیدات عشایر در استان باشیم، بلکه وضعیت زندگی این غیور مردان و شیر زنان بهبود یابد.
از سوی دیگر بی‌سوادی در بین عشایر آذربایجان غربی غوغا می‌کند و اغلب عشایر و فرزندانشان از نعمت سوادآموزی محروم هستند چرا که مناطق ییلاقی آذربایجان غربی عموما مورد استقبال آموزگاران و مربیان نهضت سوادآموزی قرار نمی‌گیرد و یا آنطور که باید بحث آموزش سواد در مناطق ییلاقی استان آذربایجان غربی مورد توجه قرار نگرفته است.
ارتقای سطح زندگی جامعه عشایری به سطح روستایی به منظور بهره‌مندی بیشتر عشایر از خدمات و امکانات جامعه موضوعی است که باید مورد توجه مسؤولان این حوزه قرار گیرد تا این قشر از جامعه نیز به حق و حقوق شهروندی خود دست یابند.
*سهم ۲۵ درصدی عشایر از تولیدات دامی آذربایجان غربی
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: عشایر آذربایجان غربی نقش موثری در تولید انواع فرآورده خام دامی و صنایع دستی دارند که از آن جمله می‌توان به سهم ۲۵ درصدی آنها از تولیدات دامی استان اشاره کرد.
بهرام زینال‌زاده با اشاره به میزان تولیدات دامی عشایر آذربایجان غربی، از تولید ۵۰ هزار تن شیر در استان توسط عشایر آذربایجان غربی خبر داد و تولید ۱۵ هزار تن گوشت، تولید ۳ هزار تن پشم را از دیگر دستاوردهای عشایر استان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه تولیدات دامی عشایر به سایر شهرها و استانهای کشور نیز صادر می‌شود، اعلام کرد: کیفیت تولیدات عشایر آذربایجان غربی در سطح کشور بی‌بدیل است.
این مسؤول وجود مراتع خوب در استان را دلیل کیفیت بالای تولیدات دامی عشایر عنوان کرد و گفت: عشایر آذربایجان غربی بیش از ۲ میلیون واحد دامی را نگهداری می‌کنند.زینال‌زاده با اشاره به نقش عشایر در تولید صنایع دستی تصریح کرد: عشایر آذربایجان غربی عمدتا در زمینه فرش‌بافی و گلیم‌بافی فعال بوده و حدود ۱۰ درصد تولیدات استان را در این خصوص به خود اختصاص داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: عشایر رتبه نخست خود را در بخش صنایع دستی به خود اختصاص داده است.
*سهم ۱۱ درصدی عشایر از کل جمعیت آذربایجان غربی
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به تعداد خانوار عشایری استان آذربایجان_غربی،اعلام کرد: ۱۵ هزار و ۵۵۹ خانوار عشایری در آذربایجان غربی وجود دارد که این میزان حدود ۱۱ درصد جمعیت استان آذربایجان غربی را شامل می‌شود.زینال‌زاده با بیان اینکه ۱۰۳ هزار عشایر سالانه در مناطق ییلاقی استان مستقر می‌شوند، تصریح کرد: این افراد در قالب ۲۱ طایفه زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی از نظر تعداد عشایر رتبه سوم آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که عشایر آذربایجان غربی عمدتا در مناطق ییلاقی ماکو، چالدران، تکاب، شاهین‌دژ مستقر می‌شوند.
*ساماندهی ایل راه‌های آذربایجان غربی
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در ادامه به ساماندهی ایل‌راه‌های آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت: امسال ایل راه‌های آذربایجان_غربی مورد ساماندهی قرار گرفته است.
زینال‌زاده با اشاره به مرمت و ساماندهی ۱۷۵ کیلومتر از ایل راه‌های آذربایجان غربی خبر داد و اذعان داشت: در این خصوص ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات تلاش‌های مضاعفی انجام می‌گیرد، اعلام کرد: امسال در راستای خدمات رسانی مطلوب به عشایر اقدامات قابل توجهی انجام می‌گیرد.
این مسؤول با بیان اینکه علاوه بر این آب شرب عشایر نیز تامین می‌شود، تصریح کرد: در این خصوص ۳۶ آبشخور دامی و چشمه در استان مرمت شده است.
*ضرورت همکاری هر چه بیشتر آموزگاران برای سوادآموزی عشایر
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای سوادآموزی اظهار داشت: ارتقای سطح سوادآموزی در بین عشایر یکی از موضوعات مهمی است که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است.
زینال‌زاده از اعزام مربیان به مناطق عشایری استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در این خصوص نیازمند همکاری هر چه بیشتر مربیان نهضت سوادآموزی هستیم.
وی با اشاره به حمایت‌ این اداره کل از عشایر و ارائه خدمات بیشتر، تصریح کرد: توزیع نهاده‌های خام دامی در بین عشایر نیز از دیگر خدماتی است که ارائه می‌شود و ۱۳ هزار تن انواع نهاده دامی بین عشایر توزیع شده است.
این مسؤول از فعالیت ۱۰ شرکت تعاونی در استان خبر داد و یادآور شد: عشایر آذربایجان_غربی زیر پوشش این شرکت‌های تعاونی قرار دارند و از این شرکت‌ها خدمات دریافت می‌کنند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی اعلام کرد: عشایر استان از طریق این شرکتهای تعاونی نسبت به تهیه و تامین نهاده‌های دامی، آرد و علوفه مورد نیاز اقدام می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


8 × پنج =