ارابه‌های مرگ صنعت عقب‌مانده و ناتوان خودرو ملی

ارابه‌های مرگ صنعت عقب‌مانده و ناتوان خودرو ملی

گروه اقتصادی: سال‌هاست مصرف‌کنندگان ایرانی، از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و آزردگی به بخشی از تجربه آنها از خرید این محصولات تبدیل شده و این در حالی است که هیچ یک از خودروسازان داخلی نیز نتوانسته‌اند اقدام لازم در این باره انجام داده و از حیثیت خودروی ایرانی،‌ دفاع کنند.
این در حالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی حق دارند پس از پرداخت چند ده میلیون تومان برای خرید یک خودروی داخلی، راحت و بی‌دغدغه از وسیله نقلیه خریداری شده به بهترین شکل استفاده کنند.
با وجود این، دولت و برخی دیگر شرایط را نیز به گونه ای رقم زده که اگر کسی هم بخواهد از استفاده خودرو داخلی صرف نظر کند نمی_تواند و یا باید مبالغ کلانی را که گاهی از سه برابر ارز واقعی یک خودرو بیشتر است، هزینه خرید یک خودرو خارجی کند.
افزایش یک شبه تعرفه خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی، باعث شد تا قیمت ها یکباره چند برابر شده و جالب آنکه کسی هم معترض این موضع نشد؛ یعنی با اینکه دیوان عدالت در این کار ورود کرد، به نتیجه مشخصی نرسید و دولت از رأی دیوان تمکین نکرد؛ بنابراین، این عامل باعث نارضایتی بسیاری از نمایندگان مجلس شد. این در حالی است که حتی طرح دو فوریتی نیز از سوی برخی نمایندگان مجلس برای کنترل دولت در زمینه خودرو تهیه شد، ولی هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و همچنان نمایندگان ناراضی به دنبال راهی برای کاهش قیمت ها هستند.
محمدرضا نجفی، نماینده مردم در خصوص این موضوع اظهار داشت: نظام تعرفه ای، یک نظام تعرفه ای هوشمند برای مدیریت بازار در شرایط کنونی، ضرورت به حساب می آید و بهتر است از سایر گزینه ها و روش ها برای کنترل بازار بهره گرفته شود.
وی گفت: اعتقاد من این است که در نهایت باید به سمت ایجاد قابلیت تولید رقابت پذیر برای صنایع خود حرکت کنیم تا نیاز صنایع ما برای ماندگاری و توسعه کاهش یابد و به مواردی مانند تعرفه گذاری و امثال آن کمتر نیازمند باشیم؛ آن هم تعرفه گذاری هایی با رقم بالا.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، نه تنها ما نیاز و دغدغه ای نخواهیم داشت، بلکه باید یک نگاهی هم به ارکان سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسعه صادرات را تبیین می کند داشته باشیم و در این مسیر گام برداریم.
وی گفت: برای این کار باید آسیب ها و مشکلات صنایع خودروسازی خود را به سمت توسعه ببریم تا خودروسازی های ما هم از نظر کیفیت شرایط بهتری پیدا کنند و هم طول عمر آنها افزایش یابد و خدمات پس از فروش آن بهتر شود. تنها در این صورت است که این رانت و این حمایت چند ده ساله حاکمیت از این بخش از صنعت کشور شکل دقیق تر به خود می_گیرد.این نماینده افزود: هم اکنون ما می بینیم سال هاست که مردم از این صنعت دفاع می کنند ولی این صنعت همچنان درجا می زند و همه ذینفعان از آن رضایت ندارند. البته هنگامی که از ذینفعان صحبت به میان می آید، منظور، مردمی است که از این محصول استفاده می کنند و همواره باید به خاطر حمایت از این محصول، زیان های بسیار حاصل از حوادث و تصادفات که در بسیاری از آنها منجر به از دست دادن جان آدم ها می شود را نیز تحمل کنند؛ علاوه بر این آلودگی هوا، از بین رفتن سوخت و .. هم بر آنها اضافه می شود.
وی در ادامه یادآور شد: بنابراین هم اکنون نیاز به یک تحول بنیادین در این حوزه است و اگر نیاز است که حمایت تعرفه ای از این محصول باشد، باید در یک دوره مشخص با برنامه ریزی مشخص و نتیاج مشخص صورت گیرد؛ مثلا باید تعیین شود که این حمایت ها تا چند سال و با چه ویژگی هایی باید صورت گیرد و در هر سال چه میزان ارتقا در محصولات باید رخ دهد.
باید این کار را در این مدت مشخص انجام داد و در آخر دوره این صنایع بتوانند با حریفان خارجی خود رقابت کنند؛ در غیر این صورت کمک ها قطع می شود و باید از خیر این صنعت گذشت.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: حمایت به این شکل که مردم مکلف باشند یک کالایی را بخرند و نتیجه آن این شود که خودروساز ما عزم لازم برای رساندن خود به جایی که مستقل از این حمایت ها به حیات خود ادمه دهند و کاماکان اسباب هزینه های سنگین به دوش ملت و نظام شوند قابل قبول نیست و نیازمند تغییر برنامه و نحوه عمل است بنابراین حمایت ها نمی تواند مادام العمر و بدون هیچ حساب و کتابی صورت گیرد.
این درحالیست که ، بهرام پارسایی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس، با انتقاد از وضعیت صنعت خودروی داخلی کشور گفت:‌ صنعت عقب‌مانده و ناتوان خودرو در کشور ـ که می‌توان از آن به عنوان داعش آهنین و ارابه‌های مرگ یاد کرد ـ صنعتی است که آمار و ارقام نشان می‌دهد، هیچ توجیهی برای حمایت از آن وجود ندارد.امسال، سال حمایت از کالای ایرانی است اما کالایی که کرامت و حرمت انسانی را نگه دارد. جان ایرانی، مهمتر از کالای ایرانی است.
آمار متوفیان سوانح تصادف در سال ۹۵ نشان می‌دهد، بیشترین تلفات مربوط به پراید و پس از آن به پژو، سمند و پیکان است، به گونه ای که ۲۲ هزار و ۳۷۶ تن در تصادف خودروهای پراید کشته شدند و این وضعیت در سال ۹۶ نیز ادامه پیدا کرده است.
وی در ادامه نطق خود گفت: رهبر معظم انقلاب بر مرغوبیت کالای ایرانی تأکید دارند و تأکید ایشان بر مرغوبیت کالا بیشتر از خود کالای ایرانی است.
قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی به مراتب بالاتر از قیمت آنها با محاسبه عوارض گمرکی‌شان است. آیا این تعرفه است یا جریمه ملت؟ آیا ملت محکوم به استفاده از خودروی بی‌کیفیت داخلی هستند، یا اگر بخواهند از خودروی خارجی استفاده کنند، باید جریمه استفاده از خودروی خارجی را پرداخت کنند؟
همچنین در این زمینه عبدالکریم حسین زاده در گفت وگو باخبرنگار اظهار داشت: دو موضوع در این زمینه مطرح است: نخست اینکه کیفیت تولید خودروی ما، محل ابهام اساسی قرار گرفته است. هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان تولیدکننده خودرو هستند، ولی خودرویی که تولید می کنند، محصول خودشان نیست، بلکه صنعت را وارد کرده و پس از آن شروع به تولید یک نوع خودرو می کنند.
وی گفت: یکی از راهکارهای ما این است که بتوانیم این صنعت را وارد کشور کنیم و با همین خودروسازهای داخلی در یک فضای مشارکتی و در یک برنامه منظم ضمن انتقال تکنولوژی ساخت خودرو، به توانمندی تولید هم برسیم. حسن آن این است که یک خودرو با کیفیت و ارزان داشته باشیم و در کنار آن نیروهای کاری که الان داریم و خیلی ها را نگران کرده است، حفظ کنیم.
این نماینده در ادامه یادآور شد: بر پایه برنامه پنجم، سالیانه باید ۱۰ درصد از میزان تلفات جاده ای کاسته می شد؛ به عبارت دیگر، باید در شش سال گذشته، ۶۰ درصد از تلفات جاده ای ما کم می شد، حال آنکه در سال شروع برنامه، چیزی حدود ۱۶۰۰۰ کشته جاده ای داشتیم و هم اکنون به ۱۷۰۰۰ تن رسیده است. در واقع رقم چندان تغییری نکرده است؛ بنابراین، اگر ما بتوانیم این تغییرات را ایجاد کنیم و خودروهای تولید خود را با استفاده از تکنولوژی روز ارتقا دهیم، میزان تلفات جاده ای به شدت کاهش خواهد یافت.
این نماینده مجلس گفت: البته انتقال تکنولوژی به کشور شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. باید خودرویی که تولید می شود، توان رقابت ـ هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت ـ با تولیدات جهانی را داشته باشد. ما نمی توانیم تکنولوژی را وارد کنیم، اما قیمت ها همچنان قیمتی باشد که خودمان می خواهیم بفروشم. اگر می خواهیم بر صادرات تمرکز داشته باشیم، بهتر است روی کالاهای کاملا ایرانی تمرکز کنیم.
به اعتقاد من، اساسا خودرو، کالای ایرانی نیست. کالای ایرانی، فرش ایرانی و صنایعی است که متعلق به ماست؛ بنابراین، ما هنوز در خصوص خودرو به این مرحله که ادعا داشته باشیم، نرسیده ایم.اگر ما می توانیم روی کالاهایی که متعلق به ما نیست، سرمایه گذاری کنیم، می توانیم با انتقال تکنولوژی این کار را انجام دهیم و تنها راه آن نیز ایجاد فضای رقابت بعد از انتقال تکنولوژی است.
وی همچنین ادامه داد: البته در مورد تعرفه هم حرف های زیادی برای گفتن داریم. هم اکنون تعرفه های ما تعرفه های عادلانه ای نسبت به میانگین خارجی نیستند. همین چند وقت پیش، در یک فضای رانتی و باز شدن آنی ثبت سفارش و محدودیت های ایجاد شده در این کار، یکباره قیمت ها را در برخی از موارد چندین برابر افزایش دادند که این هیچ همخوانی با سیاست های پولی ما نداشت. من تعجب می کنم چرا کسی به این موضوع ورود نکرده است؟! فروش چند برابر قیمت خودرو در بازار باید توسط تعزیرات حکومتی بررسی می شد و همه نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود می کردند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازتابناک ، وی در پایان گفت: گاهی برخی گمان می کنند با اخذ گمرک بالا، در حق مردم لطف کرده اند، ولی به اعتقاد من، ارزش پولی خود را با دست خود پایین می آوریم؛ به عبارت دیگر، خودرویی که ارزش آن (آ) ریال است و ما آن را با قیمت (آ)+ (آ) ریال به جامعه می فروشیم، ما به همان میزان ارزش پول خود را کم می کنیم.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱:۰۳ ب.ظ

دیدگاه


− 1 = یک