مدير عامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماکن تاريخي سازمان ميراث فرهنگي تاکيد کرد

ارائه مشوق معافیت عوارض تغییر کاربری در راستای حمایت از مالکان اماکن تاریخی

ارائه مشوق معافیت عوارض تغییر کاربری در راستای حمایت از مالکان اماکن تاریخی

گروه خبر:مدیر عامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی بر ارائه مشوق‌هایی از جمله معافیت عوارض تغییر کاربری در راستای حمایت از مالکان اماکن تاریخی به منظور کاهش ترجیح مالکان به تخریب و نوسازی تاکید کرد.
به گزارش آرازآذربایجان، احسان ایروانی در نشست تبیین سیاست‌های حفظ و احیای اماکن تاریخی آذربایجان غربی که در سالن جلسات خانه جوان ترتیب یافت، اظهار داشت: محدوده‌هایی در شهرها تحت عنوان بافت قدیمی مطرح بوده که در راستای حفاظت، رفع نیازها و تامین زیرساخت‌های ساکنان منطقه مدیران شهری و سازمان‌ها وظایفی بر عهده دارند.
مدیر عامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: باید انتظارات شهروندان توسط دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گیرد و در این راستا اقدامات لازم پیش‌بینی شود.
وی تصریح کرد: ارومیه شهری با قابلیت‌های منحصر به فرد بوده و تفاوت‌های خود را دارد و باید این تفاوت‌ها شناسایی و حفاظت شود و در مسیر توسعه که امروز بحث گردشگری مطرح است مورد استفاده قرار گیرد.
ایروانی خاطرنشان کرد: حفاظت از آثار تاریخی، توسعه صنایع دستی و توسعه گردشگری در حوزه وظایف سازمان میراث فرهنگی مطرح بوده و باید بررسی شود دیدگاه مردم نسبت به سازمان میراث فرهنگی چگونه است.
وی با بیان اینکه بررسی چگونگی کاهش ترجیح مالکان به تخریب و نوسازی از جمله وظایف بوده و نیازمند برنامه‌ریزی است، ادامه داد: باید بررسی شود چه توازن اقتصادی در این راستا محقق شود و در این راستا مدل پیشنهادی تغییر کاربری اماکن تاریخی است.
ایروانی گفت: باید حمایت از مالکان اماکن تاریخی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید مشوق‌هایی از جمله معافیت عوارض تغییر کاربری و ارائه مجوزهای لازم در نظر گرفته شود که در ایجاد ارزش افزوده بر اماکن تاریخی موثر خواهد بود.
وی بر عدم بارگذاری جمعیت در بافت‌های ناکارآمد تاکید کرد و ادامه داد: سیاست قرار ندادن جمعیت در بافت ناکارآمد باید در دستور کار قرار گیرد چرا که افزایش جمعیت مشکلاتی از جمله در خصوص ارائه خدمات شهری از لحاظ کیفی و متناسب با افزایش جمعیت در بافت‌های ناکارآمد ایجاد می‌کند.
مدیر عامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تعیین کاربری متناسب برای بناهای تاریخی، جذب مشارکت بخش خصوصی و غیر دولتی در احیاء و بهره‌برداری دو وظیفه اصلی صندوق احیاء در احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی است.
*ضرورت فرهنگ‌سازی در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی در آذربایجان غربی
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه متاسفانه بحث حفظ و احیای اماکن تاریخی در استان مورد غفلت واقع شده، گفت: بعضا مردم با ادبیات و فرهنگ حفاظت و احیای بناهای تاریخی نا آشنا هستند که نیازمند فرهنگ‌سازی است.
هادی بهادری نیزدر این نشست اظهار داشت: در حال حاضر مفاهیم توسعه پایدار مطرح بوده و این موضوع برای کشورهای در حال توسعه به عنوان مزیت محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه باید در مسیر توسعه سیاست‌های مهم با در نظر گرفتن مواردی از جمله حفاظت از محیط زیست باشد، ادامه داد: اگر در کشور توسعه اتفاق می‌افتد باید حفاظت از محیط زیست نیز مدنظر باشد.
بهادری خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر در حوزه آب دچار چالش بوده از ۵۰ سال پیش اراضی کشاورزی استان از کشت انگور به سیب تغییر داده و در حال حاضر ۹۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت سیب می‌رود این در حالی است که محصول سیب جزو محصولات آب‌بر است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: زمانی که از سنت و تاریخ خود فاصله می‌گیریم شرایطی همچون خشکی دریاچه ارومیه را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه بحث توسعه پایدار در حوزه میراث فرهنگی نیز مطرح است، اضافه کرد: در شهر ارومیه بیش از ۲۰ کاروان‌سرای مهم و تاریخی موجود است، کاروان‌سراهایی که روزی هویت شهر محسوب می‌شدند.
بهادری تصریح کرد: آذربایجان غربی جزو استان‌هایی است که بیشترین آثار تاریخی به ثبت رسیده را دارد و بزرگ‌ترین نقاشی قهوه‌خانه‌ای در خصوص جنگ چالدران است و ۵۰۰ سال بوده که این صحنه تاریخی همچنان زنده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: ضرورت دارد میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای در سطح ملی به آذربایجان غربی کند.
وی به توجه ویژه استاندار به حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: ورود گردشگری به سند توسعه استان از جمله اقدامات اساسی است.
بهادری با بیان اینکه آذربایجان غربی دروازه ایران به اروپا محسوب می‌شود و از موقعیت استراتژیکی برخوردار است، ادامه داد: متاسفانه بحث حفظ و احیای اماکن تاریخی در استان مورد غفلت واقع شده و مردم با ادبیات و فرهنگ احیای بناهای تاریخی نا آشنا هستند که نیازمند فرهنگ‌سازی است.
*ضرورت هم‌افزایی و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی در مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بدون مشارکت دستگاه‌های اجرایی و حمایت از مالکیت بخش خصوصی سیاست مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی عملیاتی نخواهد شد.
جلیل جباری هم اظهار داشت: امروز هفتمین نشست صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی در آذربایجان غربی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به وضعیت آذربایجان غربی از لحاظ بناهای تاریخی، خاطرنشان کرد: حدود ۱۷۷ بنای تاریخی ثبتی جزو ۱۴۶۰ اثر ثبتی در استان داشته که از نظر نگهداری، احیا و بهره‌برداری وضعیت مناسبی ندارند.جباری ادامه داد: امروز دولت به عنوان سیاست‌گذار اصلی باید در رابطه با بحث تامین هزینه‌های مرمت و احیای بناها فعالیت کند که به دلیل کمبود منابع و اعتبارات به شکل مطلوب نمی‌تواند اقدامات اساسی را به عمل آورد که در این راستا نقش دستگاه‌های اجرایی و مالکان خصوصی این بناها بسیار حائز اهمیت است.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: بدون مشارکت دستگاه‌های اجرایی و حمایت از مالکیت بخش خصوصی سیاست مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی عملیاتی نخواهد شد.
وی تصریح کرد: یکی از رموز کشورهای موفق در حوزه احیا و حفاظت از بناهای تاریخی موضوع احیای بهره‌برداری از این بناها بوده که توانسته این بناها را احیا و به بهره‌برداری برساند.
جباری با بیان اینکه وظیفه اصلی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی جذب سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی در حفاظت، مرمت و احیای بناهی تاریخی است، گفت: امید است با مشارکت و همفکری اعضا به راهکارهای اساسی در این راستا دست یابیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: تعیین تکلیف بناهای مربوط به طرح‌ پردیسان در منطقه ماکو از طرح‌های محوری و مهم در استان بوده که باید مدنظر باشد.وی در پایان خاطرنشان کرد: شوراهای شهر و حمایت‌های که شهرداری‌ها می‌توانند در رابطه با بحث بناهای تاریخی به عمل آوردند مورد توجه است تا بتوانیم تعدادی از این بناها را احیا و بهره‌برداری‌های لازم را برای این بناها تعریف کنیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


5 × = پنج