اختلافات زناشویی وعوامل موثردرآن

اختلافات زناشویی وعوامل موثردرآن

لیلا پاشایی گلمرز
گروه خانواده وسلامت:ما انسان‌ها چند صباحی در کنار همدیگر زندگی خواهیم کرد روزگاری فرا می رسد که خنده های عزیزمان را فراموش خواهیم کرد و در فراق آنها آسمان چشمانمان خواهد بارید.
روزگاری خواهد رسید که یک قاب عکس در گوشه دیوار، تنها نشانه از کسانی خواهد بود که سال‌ها در کنارش زندگی کردیم ، با او لبخند زدیم، با او گریستیم و هر از گاهی قلب مهربانش را آزرده خاطر ساختیم. پس بیایید مهربانی را سرلوحه زندگی خویش قرار دهیم، و به یاد داشته باشیم انسانها فقط چند صباحی مهمان خانه های همدیگر هستند، پس چه زیباست اگر دل‌هایمان را به هم ببخشیم….
در دین مبین اسلام به تشکیل بنیان خانواده تاکید زیادی شده است،از جمله در قرآن کریم آمده است: زنان بی همسر خود، و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید. اگر تنگ دست اند، خداوند آنان را از فضل خویش بی نیاز خواهد کرد. و خداوند گشایشگر داناست.
و در جایی دیگر پیامبر گرامی ما چنین می‌فرمایند: ای جوانان! هر یک از شما که توان ازدواج دارد، ازدواج کند،زیرا ازدواج کردن چشم را از نگاه حرام بیشتر فرو می پوشاند و دامن را پاک تر می دارد. و هر کس توان ازدواج نداشت، روزه بگیرد.زیرا روزه، شهوت را فرو می‌نشاند. از اهداف تشکیل خانواده در اسلام می‌توان به ایجاد محیطی سالم برای تربیت فرزندانی دینی و موثر برای آیندگان، سوق دادن همدیگر بسوی کمال و از بین بردن صفات منفی در وجود همدیگر، به آرامش رسیدن زن و شوهر در کنار هم، تامین نیازهای عاطفی و روحی و جسمی همدیگر، جلوگیری از افزایش آمار فساد در جامعه و … اشاره کرد.
اختلاف بین زن و مرد در زندگی مشترک امری کاملا طبیعی است، و در همه اعصار چه در زندگی گذشتگان ما، و چه در زمان حال وجود داشته است. زن و مرد دو موجود کاملا متفاوت و دارای خصیصه های منحصر به فرد هستند، آن دو متعلق به دو دنیای کاملا بیگانه از هم بوده تا جایی که، ممکن است نقض های یک جنس مزیت عمده ای برای جنس مقابل به حساب آید، پس قطعا بین آنها اختلاف سلیقه بسیار خواهد بود. از طرف دیگر زن و مردی که دردو خانواده متفاوت رشد یافته اند، که از بعد فرهنگی و اجتماعی و…باهم تفاوتهایی دارند، کاملا طبیعی ست برسر مسائل مشترک با هم اختلاف نظر داشته باشند.
اما آنچه که در این میان اهمیت بسزایی دارد این است که باید از اختلافات در جهت بهبود زندگی مشترک و رشد دادن همدیگر بهره بگیرند. جهت دادن به اختلافات زندگی زناشویی مهارت ویژه‌ای است که ما را در رسیدن به اهداف زندگی یاری خواهد کرد.
یکی از مسائل مهمی که حتما باید قبل از ازدواج دقیقا مورد بررسی قرار بگیرد، هم کفو بودن طرفین است. بدین معنی که زن و مرد باید از لحاظ فرهنگی و دینی و… در دو سطح بسیار نزدیک بهم باشند اگر اختلاف نظر بویژه در مورد مسائل دینی زیاد باشد مطمئنا اختلافات بسیار عمیقی در زندگی روی خواهد داد.در مورد مسئله هم کفو بودن باید قبل از ازدواج خانواده ها شناخت دقیقی از هم داشته باشند.که اگر هم این موضوع بررسی نشده و ازدواج صورت گرفته است مطمئنا با صرف وقت و انرژی و با بهره گیری از رهنمودهای مشاورین محترم خانواده مشکل برطرف خواهد شد.
بعد از موضوع هم کفو بودن، اعتماد طرفین به همدیگر زیر بنای زندگی مشترک را تشکیل می‌دهد، اعتماد به طرف مقابل موثرترین عامل در تداوم زندگی مشترک است .
از عواملی که اعتماد بین زن و مرد را در زندگی مشترک از بین می برد، می توان به نادیده گرفتن عنصر صداقت در زندگی اشاره کرد. زن و مرد حتی اگر احتمال می دهند در صورت صادق بودن در حوزه ای خاص در زندگی، با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهند بود، با این حال باز نباید سراغ راه های انحرافی بروند وصداقت را در برخورد با همسر خویش فراموش کنند. این کار علاوه بر اینکه باعث از دست رفتن اعتماد طرف مقابل در مورد موضوع خاصی می‌شود، این بی‌اعتمادی در تمامی ابعاد زندگی مشترک ریشه می دواند.عامل دیگری که باعث فرو ریختن دیوار اعتماد در زندگی مشترک می شود، پنهان کاری است.پنهان کاری رفتاری کا ملا متفاوت با عدم صداقت است. ممکن است فرد کاملا صادق باشد و در مورد موضاعات مختلف دروغی را مرتکب نشود، اما از بازگو کردن حقیقت هم امتناع کند و حقیقت را در پشت کلماتی که دروغ نیستند مخفی کند.
این رفتار نیز ضربه سنگینی به تداوم زندگی مشترک وارد میسازد. و طرف مقابل اعتماد خود را نسبت به همسرش از دست می دهد.
بعد از اعتماد، رعایت احترام طرف مقابل امر بسیار مهمی در زندگی زناشویی است. معمولاهمسرانی که پرخاشگر هستند، پرده های احترام را براحتی کنار می زنند و طرف مقابل خویش را مورد توهین و بی احترامی قرار می‌دهند. این افراد ذهنیتی از خود در وجود همسر خویش می آفرینند که بعدها شاید به زحمت بتوانند این ذهنیت را از بین ببرند.
افراد پرخاشگر باید برای خود بازدارنده هایی تعیین کنند که از طریق آنها بتوانند لحظه ای که عصبانی می شوند خود را کنترل کنند و احترام همسر خویش را نگهدارند و به جایگاه او در خانواده توهین نکنند، که این رفتار تاثیر منفی شدیدی بر روی فرزندان آنها نیز خواهد داشت.
در اینجا ما به دو مورد مهم ایجاد اختلاف در زندگی زناشویی اشاره کردیم. البته این مقوله بسیار گسترده است و عوامل بسیار زیادی در اختلافات زناشویی دخیل هستند، که در هر صورت همسران در اولین فرصت بعد از بحث و دعوا، باید نشست چند دقیقه ای باهم داشته باشند و ریشه های اختلاف خویش را بررسی کنند و به نتیجه ای عملی دست یابند که در ادامه زندگی با مشکلاتی مشابه آن مواجه نشوند.
و اگر اختلاف سر به مهر بمانند، متاسفانه طرفین کینه هایی از همدیگر در دل خواهند داشت که در جر و بحث های بعدی این کینه ها سر باز خواهند کرد و ممکن است آتش آنها ریشه زندگی مشترک را بسوزاند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


یک + = 2